اختلالات خوردن در کودکان

اختلالات خوردن در کودکان

اختلالات خوردن در کودکان، درمان اختلالات خوردن، درمان ترس از غذا خوردن در کودکان امری عادی است و در اکثر اوقات والدین این مشکلات را به آرامی رفع می کنند. اما بعضی اوقات شدت اختلالات به اندازه ای است که از نظر بالینی از اهمیت زیادی پیدا می کند و باید به آن توجه کرد. به طور کلی اختلال های زیادی در زمینه غذا خوردن و غذا دادن به کودکان گزارش می شود، از جمله این اختلال ها می توان به نشخوار شیرخوارگی، مشکلات جویدن، هرزه خواری، تاخیر در غذا خوردن، پرخوری، رفتارهای ناراحت کننده در هنگام صرف غذا و عادت های عجیب در خوردن اشاره کرد.

اختلالات خوردن در کودکان چیست؟

اختلالات خوردن فقط مربوط به غذا نیست، بلکه بیماری های روانی جدی و پیچیده ای است که بر افراد در هر سن، جنسیت، قومیت و پیشینه تأثیر می گذارند و هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی می تواند آسیب جدی ایجاد کند و بالاترین میزان مرگ و میر را در بین هر بیماری روانی دارد. از نظر آماری، اختلالات خوردن، زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می دهد و علائم اولیه می تواند زمانی که کودک ۸ ساله یا کوچکتر است شروع شود. از زمان قرنطینه، تعداد کودکان مبتلا به اختلالات خوردن و سایر مشکلات سلامت روان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

پیشنهاد مشاور: اختلال تغذیه دختران : چرا دختران بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند؟

اختلالات خوردن می تواند زندگی کودک را تحت الشعاع قرار داده، تأثیر زیادی بر زندگی آن ها در خانه، مدرسه و اجتماع داشته و در عین حال زندگی کل خانواده را نیز تحت تأثیر قرار دهد. مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با کادری ماهر به کودک و نوجوان شما کمک می کند تا با موفقیت اختلالات خوردن را پشت سر گذاشته و با سلامت کامل جسمی و روانی مراحل رشد را طی کند.

اختلالات خوردن در کودکان

انواع

۱. بی اشتهایی

وضعیتی که در آن کودک به دلیل ترس شدید و غیرمنطقی از چاق شدن از خوردن کالری کافی امتناع می کند. بی اشتهایی عصبی معمولا در سنین نوجوانی شروع می شود. از آنجایی که کودکان مبتلا به بی اشتهایی اغلب در مدرسه خوب عمل می کنند و محبوب هستند، برای والدین و سایر بزرگسالان دشوار است که متوجه وجود مشکل شوند. ابتلا دختران به بی اشتهایی عصبی بسیار بیشتر از پسران است، اما این می تواند تا حدی به این دلیل باشد که تشخیص بی اشتهایی در پسران دشوارتر است. علائم این اختلال شامل موارد زیر می باشد:

  • کاهش وزن شدید
  • وزن بسیار کمتر از حد طبیعی
  • ترس شدید و غیر طبیعی از چاق شدن
  • امتناع از خوردن غذا در اندازه معمول
  • استفراغ عمدی یا استفاده از ملین ها
  • ورزش بیش از حد
  • ناخن های ضعیف یا ریزش مو
  • یبوست
  • قاعدگی نامنظم

۲. هرزه خواری

هرزه خواری به خوردن مداوم مواد ناخوشایند مانند: خاک رس، کاغذ و… اشاره دارد. اکثر کودکان در اولین سال زندگی، چیزهای زیادی را به داخل دهان خود وارد می کنند، زیرا این راهی است که با آن اطراف خود را می‌شناسند. اما آنان در سال های آینده، راه ای دیگر از کشف محیط را یاد می گیرند و چیزهای خوراکی و غیر خوراکی را از هم تشخیص می دهند. درنتیجه تشخیص اختلال عادت به خوردن خوراکی ها هنگامی رخ می دهد که خوردن این چیزها بعد از سن ۱ و ۲ سالگی نیز ادامه پیدا می کند.

این اختلال در کودکان متعلق به طبقات مختلف اجتماعی وجود دارد و در پسران بیشتر از دختران دیده شده است. معمولا برای هرزه خواری سه علت زیر ذکر می‌شود:

  • کمبود تغذیه ای خاص که سبب خوردن مواد غیرقابل خوردن می‌شود.
  • عوامل فرهنگی که در نشاسته خوری و خاک خوری برخی خانوم‌های باردار مؤثر است.
  • فقدان رابطه مناسب و صمیمی بین مادر و کودک به عدم ارضاء نیازهای دهانی و جست و جو برای مواد نامناسب منجر می‌شود.

به استثناء موارد مربوط به عقب ماندگی ذهنی، معمولا تا نوجوانی، هرزه خواری ازبین می رود. درمان قطعی برای هرزه خواری وجود ندارد و روش های درمانی اکثرا بر روی روش‌های روانی، اجتماعی، رفتاری، محیطی و یا راهنمایی خانوادگی تاکید دارند. با اینکه هنوز برای درمان هرزه خواری روشی قطعی وجود ندارد ولی با ایجاد بیزاری خفیف یا تقویت منفی مانند: استفاده از داروهای قی آور، شوک الکتریکی قوی، صداهای ناخوشایند و همین طور تقویت مثبت مانند: الگو سازی، شکل دادن رفتار درمان می شود.

پیشنهاد مشاور: تقویت سیستم ایمنی کودکان

۳.پرخوری عصبی

وضعیتی که در آن کودک به شدت پرخوری می کند (بی خوری) و سپس غذا را با استفراغ یا استفاده از ملین ها برای جلوگیری از افزایش وزن برطرف می کند. کسانی که از آن رنج می برند دارای اضطراب و رفتارهای خودآزاری هستند. علائم پرخوری عصبی خرابی دندان‌ها، پینه‌های پشت دست‌ یا بند انگشتان ناشی از استفراغ باشد. علائم این اختلال شامل موارد زیر می باشد:

  • خوردن مقدار زیادی غذا در مدت زمان بسیار کوتاه
  • جبران زیاد خوردن با استفراغ یا ملین ها
  • از دست دادن تعداد زیادی وعده های غذایی
  • رفتن به دستشویی بلافاصله بعد از غذا خوردن
  • اثرات فیزیکی استفراغ از جمله گلودرد، غدد متورم، رفلاکس اسید معده و دندان های آسیب دیده
  • کاهش وزن

۴. نشخوار شیرخوارگی 

نشخوار کردن از کلمه لاتین Ruminare گرفته شده است که به معنی ” جویدن مواد برگشتی از معده “ است. و همچنین معادل یونانی آن merycism می باشد که بالا آوردن غذا از معده و جویدن مجدد معنی می دهد. نشخوار در کودکان به شکلی است که از عمد تلاش می کنند که غذا را بالا بیاورند و از انجام این کار لذت می برند. اگر این عمل ادامه داشته باشد؛ می تواند مشکلاتی بسیار جدی را برای کودک فراهم  آورد و حتی سبب مرگ او بشود. اختلال نشخوار اکثرا در بچه های سه ماهه تا یک ساله و کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی مشاهده می شود و میزان شیوع آن در هر دو جنس برابر است. به صورت تجربی ثابت شده ست که اگر به کودک اجازه داده شود که هرچقدر که دلش می خواهد غذا بخورد، مقدار نشخوار کردن کم می شود.

شناسایی علت 

بررسی پزشکان و متخصصان در این زمینه نشان می دهد که ژنتیک، استرس و اختلالات روانپزشکی می تواند کودک را مستعد ابتلا به اختلالات خوردن کند. اختلالات خوردن می تواند راهی برای مقابله با احساسات یا موقعیت هایی باشد که کودک را ناراضی، عصبانی، افسرده، نگران یا مضطرب می سازد. این اختلال همچنین ممکن است به دلیل  اختلالات اضطرابی خاص مانند اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) ایجاد شود.

در این شرایط ابتدا باید اختلال زمینه ای شناسایی شود، با درمان این اختلال، اختلال خوردن نیز درمان می شود. مرکز ستاره ایرانیان در تهران به صورت حضوری و تلفنی به شما کمک می کند تا سلامت روان کودک خود را تضمین کنید، به یاد داشته باشید که درمان نکردن این اختلال باعث تشدید آن و مشکلات مختلف در رشد و سلامتی برای کودک شما می‌شود.

اختلالات خوردن در کودکان

درمان اختلالات خوردن

بسته به نوع اختلال خوردن و علائم کودک، اشکال مختلفی از درمان وجود دارد، درمان های مختلف شامل روش های زیر می باشد:

  • خانواده درمانی: خانواده درمانی تاثیر زیادی بر درمان پرخوری عصبی دارد. در در این درمان والدین نقش فعال و مثبتی را ایفا می کنند.
  • رفتار درمانی شناختی (CBT): این درمان برای ایجاد تغییراتی در تفکر طراحی شده است. در این درمان به شما وظایفی داده می شود که بین جلسات درمانی انجام دهید تا به شما در ایجاد تغییرات کمک کنند.
  • برنامه های غذایی شخصی. رژیم غذایی مشخص به فرزند شما کمک می کند تا خود را برای آن روز اماده کند. سعی کنید برنامه غذایی مناسبی داشته باشید تا فرزندتان تمام مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کند.  حتما تمام وعده های غذایی را به صورت دست جمعی برگذار کنید تا فرزندتان مجبور شود غذای کافی را بخورد در صورت لزوم از دستشویی رفتن بلافاصله آن ها جلوگیری کنید.

پیشنهاد مشاور: اهمیت حضور کودکان و خانواده هنگام غذا خوردن

  • درمان بین فردی: درمان بین فردی (IPT) برای درمان افسردگی ایجاد شده است که ممکن است برای درمان ترس از غذا خوردن در کودکان در طیف وسیعی از گروه های سنی از جمله نوجوانان و بزرگسالان استفاده شود. این درمان نقش روابط بین فردی فعلی را در روند بهبودی تشخیص می دهد و به مرور آن ها را بهبود می بخشد.
  • در موارد شدید، اگر کودک مقدار خطرناکی از وزن خود را از دست داده باشد یا اگر درمان‌های دیگر موثر به نظر نمی‌رسند، ممکن است کودک در بیمارستان تحت درمان قرار گیرد.
  • بهترین درمان برای اختلالات خوردن ترکیبی از موارد بالا می باشد. در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان بهترین پکیج درمانی برای اختلالات خوردن ارائه می شود. با تماس با مراکز ستاره ایرانیان می توانید از هزینه های درمان اختلالات خوردن در کودکان آگاه شده و از کمک متخصصان کمک بگیرید.

جلسات درمانی

جلسات درمانی بین ۳۰ دقیقه تا ۴۵ دقیقه بسته به نیاز مراجع و شدت اختلال طول می کشد تعداد جلسات نیز در ماه بسته به نیاز شخصی می باشد. مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با بیش از ۳ شعبه در تهران امکان مراجعه حضوری را برای مراجعان فراهم کرده و علاوه بر این با امکان مشاوره تلفنی و آنلاین به ایرانیان داخل و کشور نیز درمان لازم را ارائه می دهد. در این مرکز اختلال کودک شما به صورت تخصصی ریشه یابی و با بهترین روش های درمانی بدون هیچ عوارض جانبی درمان می شود.

منبع:سامانه پرسش و پاسخ مشاور

سوالات متداول

۱ - اختلال تغذیه در کودکی چیست؟

۱.بی اشتهایی عصبی ۲.پرخوری عصبی ۳. مصرف غذا به صورت اجتنابی ۴. اختلال پرخوری ۵. سایر اختلالات خوردن

۲ - سه نشانه اختلال تغذیه؟

۱. افکار وسواسی در مورد غذا یا وزن ۲. اصرار برای غذا نخوردن جلوی دیگران ۳. نارضایتی از شکل بدن ۴. حذف برخی از وعده های غذایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *