افسردگی پس از زایمان و دیابت بارداری

افسردگی پس از زایمان و دیابت بارداری

برای مادرانی که برای اولین بار می خواهند باردار شوند، دیابت بارداری ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهد

پژوهشی که به تازگی انجام شده است، نشان می دهد که دیابت بارداری خطر افسردگی پس از زایمان (PPD) را در مادرانی که برای اولین بار است که باردارمی شوند، افزایش می دهد.

در بزرگترین مطالعه از نوع خود تا به امروز، که شامل بیش از ۷۰۰۰۰۰ زن بوده است، محققان دانشکده پزشکی کوه سینا و موسسه کارولینسکا در سوئد، ارتباطی قوی بین سابقه افسردگی و PPD پیدا کردند. نتایج آن ها در مجله افسردگی و اضطراب به صورت آنلاین وجود دارد.

مطالب مرتبط با افسردگی مادران: افسردگی مادران و کاهش همدلی کودکان

محققان  کشف کردند زنانی که سابقه افسردگی داشتند، به احتمال ۲۰ برابر بیشتر از مادرانی که  به طور بالینی سابقه تشخیص افسردگی نداشتند، دچار PPD می شدند.

علاوه بر این، در حالی که دیابت بارداری به تنهایی خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهد، سابقه افسردگی مادران در رابطه با دیابت بارداری نیز، احتمال وقوع PPD را بیشتر می کند.

مایکل سیلورمن (Ph.D) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: “اکثر پزشکان به این دو موضوع به عنوان شرایط مجرد و بسیار متفاوت فکر می کنند، اما ما در حال حاضر متوجه شده ایم که دیابت بارداری و افسردگی پس از زایمان باید با هم در نظر گرفته شوند.”

“در حالی که داشتن دیابت خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را برای همه زنان افزایش می دهد، برای زنانی که در گذشته  افسردگی داشته اند، داشتن دیابت در دوران بارداری باعث می شود به احتمال ۷۰ درصد بیشتر دچار PPD شوند.”

علاوه بر دیابت حاملگی، محققان بیش از دوازده عامل خطر دیگر را مورد مطالعه قرار دادند، از جمله دیابت قبل از حاملگی، که در ارتباط با وقوع افسردگی پس از زایمان در زنانی که  سابقه افسردگی داشته و یا نداشته اند، می باشد.

در میان زنان با سابقه افسردگی، دیابت پیش از بارداری و زایمان زودرس خفیف خطر های محتمل می باشد و در زنانی که سابقه افسردگی نداشته اند، زایمان زودرس و نیاز داشتن به سزارین خطر آفرین هستند.

محققان بر این باورند که بررسی اثر افسردگی مرتبط با زایمان بر عوامل ایجاد PPD، دانش ما را در مورد رابطه میان دیابت و افسردگی بیشتر می کند.

شواهدی که بیان می کند سابقه افسردگی برخی از خطرات مرتبط با عوامل زایمان و تولد را تغییر می دهد، نشان می دهد که PPD دربین زنانی که سابقه افسردگی داشته و یا نداشته اند، متفاوت می باشد.

PPD  می تواند عواقبی مانند شخصیت منفی و مشکل در رشد کودک به وجود بیاورد و تشخیص این که مادر سابقه افسردگی داشته است یا نه، می تواند به پزشکان کمک کند تا اقدامات لازم را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: افسردگی دوران بارداری و ساختار نابهنجار مغز کودک

دلیل این که یک دکتر از شما می پرسد: آیا سیگار می کشید یا خیر، این است که او می داند اگر شما سیگار بکشید، ۲۰ برابر بیشتر از دیگران احتمال دارد که به سرطان مبتلا شوید. دکتر سیلورمن گفت: “ما اعتقاد داریم که پزشکان در حال حاضر باید همین کار را برای سابقه افسردگی انجام دهند.”

“با این اطلاعات، ما می توانیم  قبل از آن که مادر زایمان کند، اقدامات لازم را انجام دهیم.”

این پژوهش  بزرگترین مطالعه بر مبنای جمعیت است که تا امروز انجام شده است و سابقه افسردگی و رابطه آن با افسردگی پس از زایمان را نشان می دهد.

محققان از آمار پزشکی موجود در ثبت نام تولد ها در سراسر کشور سوئد استفاده کردند که شامل اطلاعات تمامی تولد ها  در سوئد می شد. بر خلاف مطالعات گذشته، محققان به تشخیص بالینی PPD  تکیه کردند و به دست بالا گرفتن میزان شیوع این مشکل روی آوردند. این مطالعه می تواند گامی در جهت مطالعات پیشگیری از افسردگی پس از زایمان باشد.

منبع:مرکزمشاوره.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *