انتظارات نوجوانان از والدین

انتظارات نوجوانان از والدین

تا اینجا هر چه مقاله نوشتیم در مورد دغدغه های والدین بود، اکنون در این مقاله انتظارهایی که ممکن است نوجوانان از والدین خود داشته باشند اشاره خواهیم کرد “با ما همراه باشید.

انتظار نوجوان از بزرگسالانی که از نظر او و همچنین در زندگی اش ارزش و اهمیت دارند، را می توان به صورت مختصر به شرح زیر بیان کرد:

نوجوان به بزرگسالانی نیاز دارد که به حرف های او گوش دهند، او را درک کنند و مهمتر از همه؛ راز دار او باشند این اشخاص می توانند مادر، پدر و یا معلم او باشند.

  • مورد اعتماد بودن:

نوجوان قبل از آن که به فردی راز دار نیاز داشته باشد، می خواهد که در زندگی خود افرادی مورد اعتماد و اطمینان داشته باشد. زمانی که نوجوان مرتکب به خلافی می شود باید فرصتی برای توضیح به او داد. برای یک نوجوان دردمند ، هیچ چیزی برای او آرامش بخش تر از وجود والدینی که بتواند آزادانه حرف هایش را به آنان بگوید، نمی باشد.

برای مطالعه بیشتر:

اضطراب در نوجوانان

رفتارهای نابهنجار در نوجوانان

  • آزادی در تصمیم گیری:

نوجوان ، خودش می خواهد مشکلاتش را حل کند، و براساس کمک های والدین و یا معلمان در تصمیم گیری آزادانه عمل کند. والدنی که چنین فرصتی به فرزند خود نمی دهند، در واقع آنان را، هم از اعتماد به نفس در برخورد با موقعیت بازداشته اند ، و هم از تجربه ی ناشی از حل مشکل محروم کرده اند.

به جای این که به نوجوانان بگوییم چه کاری انجام دهید؛ به کمک ما نیاز دارند، تا بتوانند همه ی ابعاد و جوانب مختلف مسئله را ببینند. به عبارتی دیگر؛ سازگاری در خانواده ای که در آن یک الگوی منطقی وجود دارد، و زندگی براساس رابطه ای متقابل است ، یعنی دادن و گرفتن، به طور کامل دشوار نیست. بدیهی می باشد که این الگوی منطقی در چارچوبی که ارزش های ارزشمند انسانی و اخلاقی بر آن حاکم می باشد، معنی می دهد.

  • توجه و علاقه ی مداوم والدین:

کودکان، نوجوانان و حتی جوانان علاقه مند هستند که والدین مسئولی داشته باشند. دانستن این موضوع که می توانند رو یاین گونه والدین حساب کنند، باعث می شود که به آنان اطمینا و امنیت خاطر دهد.

  • همخوانی در رفتار والدین:

نوجوانان انتظار هم خوانی در رفتارهای والدین خود را تا حد متعادلی دارند، ولی گاهی رفتار والدین غیرقابل پیش بینی می باشد، هرچند که آنان مشکلات و مسائل خود را دارا می باشند. گاهی مادر خسته و عصبانی است، پدر همچنین نگرانی های خاص خود را در مورد افزای هزینه های زندگی ، تغییر شرایط اقتصادی، اجتماعی، و… دارد.

از منبع دیگری از ناهم خوانی در رفتار والدین؛ عدم توافق بین والدین در برخورد با کودک و یا نوجوان می باشد. به طور کلی، ناهم خوانی در رفتار بزرگسالان، سبب بروز ناراحتی و گاه عصبانیت در کوکان و به خصوص نوجوانان می شود. گروهی از والدین می باشند که مرتبا بین سهل گرفتن و سخت گرفتن در مورد فرزندانشان در نوسان هستند. کودکان و نوجوانان دوست دارند که از امنیت حاصل از دانستن این که می توانند چه کار هایی بکنند و چه کارهایی نمی توانند بکنند، برخوردار باشند. آنان علاقه ندارند که در یک دنیای نامطمئن زندگی کنند. و دنیایی که در آن برای انجام یک عمل یک روز مجازات شوند و روز دیگر به کلی همان عمل نادیده گرفته شود.

نوجوانان به خوبی از ناهمگنی و ناهماهنگی بین گفتار و رفتار والدین خود و به خصوص در زمینه هایی همانند مسائل اخلاقی و ارزشی به خوبی و کاملا آگاه می باشند و نسبت به آن حساسیت به خرج می دهند. آنان در حل مسائلی که دارای ارزش ها و معیار هایی تعارض آمیز است، نیاز به کمک دارند. جوانان، خشونت و سخت گیری والدین را اگر برگرفته از عشق و علاقه و بر مبنای ضابطه هایی صحیح و درعین حال همیشگی باشد، بهتر از ناهمخوانی در رفتار آنان یعنی بعضی اوقات سخت گیری و گاهی اوقات سهل گیری ، می پذیرند. روان شناسان طبق تحقیقات گسترده ای در این مورد گزارش می دهند که؛ سخت گیری و یا آزادی بیش از اندازه برای شکل یافتن شخصیت، خطراتی کمتر از ناهمخوانی در انضباط و دیسیپلین دارد.

  • تشویق:

نوجوانان نیازمند به تشویق و تحسین در اموری که شایستگی آن را دارند، هستند. در بسیاری از خانواده ها متاسفانه بیشتر، انتقاد را دریافت می کنند. هیچ کسی وجود ندارد که علاقه مند به تنهایی باشد و بدون کوچکترین تایید و تشویقی در خانواده بزرگ شود.

در تحقیقات گسترده ای، روان شناسان به این نتیجه رسیده اند که ؛ خانواده ای ایده آل و مطلوب خانواده ای است که: می تواند عواملی همچون؛ امنیت عاطفی، احساس ارزشمندی، احساس تعلق و مورد عشق و علاقه بودن را تامین کند. زمانی که کودکی مورد علاقه و احترام خانواده اش باشد، برای رسیدن به استقلال و مسئولیت پذیری، فرصت بیشتری را خواهد داشت و برای برنامه ریزی و نیز انتخاب امور مربوط به خود در چارچوب معیارهای اخلاقی ، از تشویق و تحسین کافی برخوردار خواهد شد. کودکان و نوجوانانی که در خانواده هایی که همخوانی و عدم تعارض در ارزش ها، ثبات، گرمی، اعتماد و احترام متقابل میان والدین و میان والدین و فرزندان در آن حاکم باشد، با زندگی به آسانی، سازگاری می یابند.

منبع:ساینس دیلی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *