بازی های خارج خانه

اهمیت بازی های خارج از خانه در کودک

سه مهارتی که کودکان هنگام قرار گرفتن در معرض بازی های خارج از خانه یاد می گیرند.

اخیراً به دلیل اهمیت بازی های بیرونی بر شمار طرفداران طبیعت افزوه می شود. ریچارد لوو یک روزنامه نگار و نویسنده همکارشبکه طبیعت  و کودکان، مبدع اختلال کمبود طبیعت است. او تبیین می کند که این نقص با کاربرد رو به کاهش حس ها، مشکلات توجه، شرایط اضافه وزن و میزان بالاتری از بیماری های هیجان و جسمانی ارتباط دارد.

آنجلیا هانسکوم آسیب شناسی گفتار و درمان کودکان و مؤسس تیمبرنوک TimberNook از حامیان آتشین بازی های طبیعت گرا است. وی همینطور بیان می کند کودکان ما برای سازماندهی قسمت های مختلف مغز و رشد مهارت های جدید در زندگی، نیاز دارند که حس ها، مهارت های حرکتی و توانایی های آنها به چالش کشیده شوند. برای انجام چنین امری فراهم کردن زمان، فضا و فرصت هایی برای کودکانجزء وظایف اصلی ما است.

مطالب مرتبط:

کودک و بازی و دیگر هیچ

فعالیتها و بازی خلاق در کودکان پیش دبستانی

مطالعه اخیر کنفرانس ملی و نمایشگاه آکادمی امراض کودکان در شیکاگو نشان داد که دانش آموزان از فضای سبز موجود در مدارس بهره مند می شوند. به گزارش این مطالعه سطوح استرس آنها کاهش و بالطبع فعالیت جسمانی آنها افزایش می یابد، در حالی که مطالعه مذکور خود اثبات کننده این موضوع است که در معرض محیط های سبز بودن نه تنها مفید است بلکه برای رشد سالم کودک مهم است.

بازی‌ خارج از خانه برای رشد کلی کودک دارای فوایدی است. اما، در عصر پیشرفت تکنولوژی فعلی، تخصیص بعدازظهرهای پر برنامه برای کودکان خود و دیر تمام شدن این کلاس ها مانع از نشان دادن توانایی در معرض مکرر قرار گرفتن کودکان با طبیعت می شود. اکنون ما دلیلی برای اهمیت بازی بیرونی و مهارت هایی که در اثر این تعاملات با طبیعت ایجاد می شود را ذکر می کنیم.

بازی بیرونی نقش تعیین کننده ای در بهبود مهات های اجتماعی  کودکان دارد.

هنگامی که کودکان در پارک و به طور کلی بیرون از منزل بازی می کنند آنها اغلب ناگریز با کودکان دیگر تعامل دارند. آنها باید منتظر برگشتن تاب بمانند و در صورت نقض قاعده نوبتی بازی کردن، از روش خودحمایتی برای درگیر شدن در فعالیت های مفرح با همسالان خود توسط کودکان استفاده می کنند.

هنگام بازی شخصیت مقتدری برای درک و پیدا کردن روش همزیستی و فداکاری مصالحه جویانه ای به درخواست های دیگر کودکان نیاز است. آنها باید راجع به تقسیم کارها گفتگو کنند و به توافق برسند و مقرراتی را که طی بازی تخیلی طرح شده و از روی تفکر ایجاد شده را بپذیرند. این سناریو با بازی درون منزل تفاوت دارد زیرا آن فی البداهه و اختیاری است. وقتی که ما به کودکان خود اجازه کشف این نوع بازی را می دهیم در واقع زمینه شکل گیری مهارت های ارتباطی، جرأت ورزی و سبک رهبری سالم را فراهم می کنیم: همه این مهارت های اجتماعی موجب پیشرفت در همه جنبه های زندگی  کودکان خواهد شد.

بازی های بیرونی c4 را تقویت می کند.

در قرن بیست و یکم بیشتر بر آموزش ها در راستای گسترشc4 تأکید می شود: تفکر انتقادی (critical thinking)، تعاون (cooperation) همکاری (collaboration) و خلاقیت (creativity).

آموزشیاران این کره خاکی دقت نظر خاصی نسبت به گنجاندن این چهار مهارت در برنامه های درسی دارند. متخصصان نیز اتفاق نظر دارند که این ها همان مهارت هایی هستند که برای موفقیت دانش آموزان در زندگی نیاز است.

وقتی ابزارهای مختلفی مانند برچسب ها، قطعات سنگی شکل، برگه، بوته ها و گِل در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود، قوه تجسم آنها فعال می شود.

ما چه جور دنیایی می توانیم خلق کنیم؟چوب برجسته های بازی های ما چه می باشند؟ ما چگونه از شاخ و برگ ها در بازی نمادین خود استفاده می کنیم؟ این ها حاصل همه آن گفتگوهای درونی هستند که کودکان هنگام انجام بازی های بیرونی خلق می کنند.

مواد، بافت و ابزارهای مختلفی که در محیط یافت می شود تا حد زیادی در ایجاد بازی های خلاقی که کودکان می توانند اختراع کنند جنبه نسبی دارند. این فرصت ها باعث می شوند کودکان در تمرین هر چهار نوع مهارت به طور مستقیم دخالت کنند که توانمندی رشد شناختی و هیجانی آنها را در پی دارد.

بازی های بیرونی موجب رشد هوش طبیعی کودکان می شود.

همانطور که ما از هوش هیجانی برای تعیین افراد دارای درک، تفسیر و واکنش مقتضی نسبت به ابراز هیجان های افراد دیگر به کار می بریم؛ سازه ای به نام هوش طبیعی یا آگاهی طبیعت گرایانه نیز وجود دارد.

با اینکه اخیراً حوادث فاجعه آمیز زیادی به دلیل تغییرات جوی آب و هوا و گرمای فراگیر جهانی رخ می دهد، مهم است تا در کودکان خود حس همدلی یه طبیعت را پرورش دهیم. وقتی آنها در تماس با محیط بیرونی برای بازی قرار می گیرند در عمل آنها از این فرصت ها برای ایجاد احترام نوظهوری به زمین و آزادی عمل بیشتر نسبت به طبیعت با حفاظت از آن متنفع می شوند.

اثرات مثبت بازی های طبیعت محور در حوزه های زیادی از زندگی کودک می تواند مشاهده شود. این موارد تنها بخش کوچکی از فواید بازی بیرونی هستند. درست همان گونه که لوو پیشنهاد می دهد، به کودکان خود ویتامین طبیعت  nature)) بیشتری بدهیم!

منبع:مشاورانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *