بهداشت خواب کودکان

بهداشت خواب کودکان

 

سلامت کودک و طفل نو پا

خواب نیمروز کودک می تواند زمان پر آسایشی برای شما و کودکتان باشد- اما فرآیند خواباندن کودک ممکن است بر خلاف این امر باشد. اصول پایه خوابیدن کودک را درک کنید.

برای کودکان تازه بدنیا آمده مدت زمان کوتاهی طول می‌کشد که برنامه زمانی منظم خواب ایجاد شود. در طول ماه اول، نوزادان معمولا تمام روز و شب را با دوره زمانی تقربیا برابر بین غذا خوردن می خوابند.

هم چنان که کودک بزرگتر می شود خواب نیمروز کودک طولانی تر و قابل پیش بینی می شود برای مثال از ۴ ماهگی تا یک سالگی. بعد از دوران بدو تولد، کودکتان حداقل دو بار در روز خواهد خوابید- یکبار صبح و یک بار بعد از ظهر. برخی کودکان نیاز به خواب عصر هم دارند. بیشتر کودکان سه بار یا بیش از آن می خوابند.

برای مطالعه بیشتر:

ایجاد قانون برای خواب کودک

یک سالگی و بیشتر در این دوران کودکتان خواب ظهر را ترک کرده و فقط بعد از ظهر خواهد خوابید، که اغلب دو یا سه ساعت خواهد بود. در طول این تحول، برای کمک به تنظیم خواب کودکتان، خواب نیمروزی و خواب شبانه او را نیم ساعت افزایش دهید. بیشتر کودکان تا سن ۳ تا ۵ سالگی بعد از ظهرها می خوابند.

به یاد داشته باشید هر کودک متفاوت از کودک دیگر است و برنامه خواب نیمروز کودک به طور قابل توجهی می تواند متغیر باشد.

برای سهولت در خواباندن کودک در زمان خواب نیمروزی به نکات زیر توجه فرمایید:

تنظیم یک محیط تاریک، ساکت و خنک در تشویق کودک به خواب می تواند موثر باشد.

کودکتان را در رختخواب خواب الود اما بیدار بگذارید. افتادن پلک ها مالش چشم ها و نق نق کردن ممکن است از علائم خستگی کودکتان باشد. اگر بیشتر صبر کنید کودک خسته تر و نق نقوتر خواهد شد – و خواباندن او سخت خواهد شد.

از تکان دادن و غذا دادن به کودک به منظور خواباندن خودداری کنید در نهایت، شاید این تنها راهی باشد که کودکتان قادر به خوابیدن باشد. اگر کودکتان تمایل به خوابیدن در آغوش شما بعد از غذا خوردن  دارد، بعد از آن کارهای ملایمی انجام دهید – مانند تعویض پوشک یا خواندن داستان.

مراقب باشید کودک را به پشت بخوابانید و تختخواب یا گهواره و پتو را صاف کنید. مقاوم باشید، اگر کودک هر روز در زمان مشخص و به اندازه مشخص بخوابد از خواب نیمروزی خارج خواهد شد. البته استثناها وجود دارند و به کودکتان آسیب نمی زنند. هنگام خواباندن کودک عادی است که گریه کنند اما در بیشتر مواقع اگر آن ها را چند دقیقه تنها بگذارید خودبه خود آرام خواهند شد. اگر گریه کردن او بیش از چند دقیقه طول کشید به کودک سر بزنید و کلمات محبت آمیز به او بگویید و زمان دهید تا تسکین شود.

مطالب مرتبط:

ماساژ برای کمک به آرام خوابیدن نوزادان

اگر کودکتان بعد از زمان کوتاهی که او را خوابانده اید بیدار می شود و جایش خیس نیست، گرسنه یا مریض نیست، سعی کنید آرام و صبور باشید. برای مدت کوتاهی او را نوازش کنید و شیر دهید.

هم چنین به خاطر داشته باشید که کودکان در خواب هم فعال هستند- حرکت دادن ناگهانی دست ها و پاها ، لبخند زدن، مکیدن، و رفتارهای به ظاهر مضطرب . معمولا حرکت های کودک را به عنوان علائمی از بیداری یا گرسنگی کودک اشتباه می گیرند. بجای برداشتن کودک از رختخواب چند دقیقه صبر کنید تا ببینید دوباره خواهد خوابید یا نه.

این امر به این بستگی دارد که کودک شب چگونه خوابیده است.

برخی مواقع کودکتان شب و روز را قاطی می کند و در طول روز بیشتر می خوابد  تا شب، یک راه برای تنظیم برنامه کودک برای خواب میان روز محدود – مخصوصا اواخر عصر – نخوابیدن بیش از سه یا چهار ساعت است. اگر کودک شما در میان روز زیاد بخوابد خواب شبانه او دچار مشکل خواهد شد.

برخی کودکان و بچه های بزرگتر در بازه ای از زمان از خوابیدن امتناع می کنند – حتی اگر نیاز به استراحت داشته باشند. اگر این اتفاق افتاد، سعی کنید زمان خواب شبانه کودک را تنظیم کنید. تغییر زمان خواب کمی زودتر یا دیرتر از معمول، برخی مواقع به بهتر شدن خواب نیمروز کودک کمک می کند.

کمک به داشتن میزان درستی از خواب نیمروز همیشه آسان نیست.

اگر بعضی روزها پر تنش از روزهای دیگر باشند احساس بد نکنید. بخاطر داشته باشید که به علایم کودک خود در مورد خستگی توجه کنید و او را به طور منظم بخوابانید.

اگر در مورد برنامه زمانی خواب کودکتان نگران هستید یا سوالی دارید او را به دکتر ببرید.

 

مترجم سمیه دادروان، دانشجوی کارشناسی روانشناسی. پیام نور تبریز

منبع:e-teb.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *