تنظیم خواب نیمروز کودکان

تنظیم خواب نیمروز کودکان

چگونگی تغییر خواب نیمروز یا چرت های روزانه کودک زیر دو سال، از دو بار به یک بار در روز

هنگامی که کودک برای خواب بعد از ظهر مقابله می‌کنند مادر متوجه می شود که دیگر زمان آن رسیده تا کودک به جای دو بار چرت در روز، یک بار چرت بزند. این یک اتفاق متداول در میان تمام کودکان است و زمان آن رسیده است تا تغییری در خواب نیمروز یا چرت زدن داشته باشد.

چه زمانی برای تغییر خواب نیمروز مناسب است ؟

اغلب کودکان در حدود  در حدود ۱۴ تا ۱۸ ماهگی خواب نیمروز دوم را کنار می گذارند. شما زمانی متوجه خواهید شد که کودک شما آماده تغییر است که به هنگام خواب بعد از ظهر با شما مقابله می‌کند.

برای مطالعه بیشتر:

بهداشت خواب کودکان

ماساژ برای کمک به آرام خوابیدن نوزادان

حواستان باشد که هرگونه مقابله با خواب نیمروز یک واکنش ناگهانی نیست. آماندا هودیه موسس یک مرکز خواب کودکان می گوید: بهتر است یک هفته تا ۱۰ روز به کودک زمان بدهید تا مطمئن شوید که این رفتار مربوط به نقطه عطف رشدی او نیست. برای مثال یادگیری راه رفتن یا دویدن و یا یک تغییر بزرگ در مهارت سخن گفتن می‌توانند باعث اختلال در خواب شوند.

ایجاد تغییر

هودیه توصیه می‌کند که این کار را با جلو بردن ساعت خواب نیمروز اول به صورت نیم ساعته، آغاز کنید. برای مثال اگر خواب نیمروز اول در ساعت ۹ و نیم می باشد آن را به ۱۰ انتقال دهید. بعد از آن به ده و نیم و همینطور جلو ببرید.  با هدف اینکه این خواب را به ساعت دوازده و نیم ظهر منتقل کنید.  شما می توانید در هر انتقال نیم ساعته چند روز توقع داشته باشید  تا کودک با این تغییر سازگار شود.

در طول این انتقال تا زمانی که خواب صبحگاهی به ساعت ۱۱ منتقل نشده خواب بعد از ظهر را حذف نکنید. زیرا این زمانی  است که امکان به خواب رفتن کودک در هنگام بعد از ظهر کمتر است. دکتر هودیه می گوید: این درست زمانی است که ساعت به خواب رفتن زودهنگام ضروری است.  در این حالت خواب نیمروزدر بعد از ظهر متناقض خواهد شد. هودیه توصیه می‌کنند همچنان کودک را در ساعت دو و نیم بعد از ظهر به  به تختش ببرید ممکن است به خواب نرود اما باید ساعاتی را برای استراحت داشته باشد.

کارکنان مرکز مراقبت روزانه دانشگاه تورنتو،  دیدگاه روان تری را نسبت به این انتقاد دارا هستند. ربکا ایرواین به عنوان مدرس دوره های کودکی اولیه و سوپروایزر  در این مرکز می گوید:  برای کودکان زیر ۱۸ ماه که هنوز در اتاق نوزادان قرار دارند کارکنان هر نشانه کودک را مورد بررسی قرار می دهند.آنها بین یک یا دو چرت در روز در رفت و آمد هستند تا زمانی که در نهایت کودک با یک خواب نیمروز سازگار شود. آنها سعی دارند تا آنجا که می‌شود نسبت به الگوی خواب کودکان منعطف باشند.

هودیه می گوید: “اکثر کودکان در طول دو هفته تا یک ماه این تغییر را می پذیرند اما در صورت نوسان بین یک یا دو چرت در روز این زمان ممکن است طولانی تر شود”.

راهبرد های هوشمندانه

همچنان که شما مشغول ایجاد تغییر هستید آماده پذیرش یک کودک بد قلق و یا بد اخلاق باشید که زیاد از کوره در میرود.  با دیر تر کردن خواب نیمروزچیزی را برای سرگرم کردن کودک و جلوگیری از خوابیدن او انجام دهید. پرت کردن حواس کودک کلید موفقیت است. برای مثال، کودک خود را به بیرون ببرید به او یک خوراکی مخصوص بدهید، یا با او بازی کنید.

وقتی کودکان ممکن است به هنگام ناهار کشمکش زیادی نشان دهند،  غر بزند و یا رفتارهای احمقانه را بروز دهند و یا حتی از خوردن ناهار سر باز زند. مطمئن نیستید که قبل و بعد از خواب و غذا بدهید؟  از متخصصین می‌گویند شما می‌توانید غذای را به دو قسمت تقسیم کنید و به او اجازه دهید قبل و بعد از خواب غذایش را بخورد.

چرت های سبک  هنگامی که مشغولیت زیادی وجود دارد این اثر بخشی را کم می کند. نکته مهم را فراموش نکنید که خواب شبانه زودهنگام در  زمان این  تغییر، می تواند  بسیار کمک کننده باشد. مهمتر از همه اینکه در پیدا کردن یک عادت منظم خواب و یا هر کاری دیگری برای کودک خود صبور و منعطف باشید.

نکات تخصصی

اگر خواب کودک شما کمی نامنظم است، کمک به او در ایجاد یک خواب شبانه خوب را در اولویت قرار دهید. هودیه  می گوید:  خواب شبانه زمانی است که اکثر فواید  ترمیمی خواب در آن اتفاق می‌افتد. خواب نیمروز بیشتر برای ریکاوری و جلوگیری از خستگی مفرط مفید می باشد.

منبع:مشاوره-آنلاین.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *