دلائل علمی در ضرورت تفریح برای کودکان

دلائل علمی در ضرورت تفریح برای کودکان

علم نشان می دهد که چرا باید کودک خود را در تعطیلا ت به تفریح ببرید

بزرگسالان برای شارژ شدن مجدد جسمی و روانی و بازیابی انرژی برای تعطیلات لحظه‌ شماری می‌کنند. این تعطیلات برای کودکان نیز به طور قابل توجهی می تواند مفید باشد.  در تعطیلات تمرکز والدین بر کار نیست و می‌توانند در این زمان با کودکان خود بازی کنند.

ماسه بازی،  بدمینتون و پریدن روی موج های ساحل از جمله بازی هایی است که پدر و مادر می‌توانند با کودک خود انجام دهند. به نظر می رسد که جالب باشد، ولی در کنار تفریح،  این کارها می‌تواند زمینه‌ی حیاتی برای پیوند با کودک باشند.

نکات بیشتر برای تعطیلات و نوروز:

پیام نوروزی سایت کودک و نوجوان

این نوع  بازی با بچه ها، با فرستادن پیام هایی نظیر:  من به تو کاملا  توجه می کنم – من با تو شاد هستم- بودن تو مرا خوشحال می کند- عزت نفس آنان را نیز افزایش می‌دهد.

رفتن به تفریح خانوادگی در تعطیلات در مقایسه با بودن در خانه اهمیت بسیار بیشتری دارد.  بسیاری از خانواده ها زندگی پر استرسی دارند.  در اینجا آمارهای تامل برانگیزی آورده شده است:

دو سوم از صحبت هایی که بین والدین و کودک می‌شوند،  در مورد مسائل روزمره هستند.

۶۵ درصد از والدین می‌گویند که فقط در بعضی موقعیت های خاص با کودک خود بازی می کنند.

یک ششم از پدرها می‌گویند که نمی‌دانند چطور باید با کودک خود بازی کنند  و سه ششم از آن ها می‌گویند که اصلاً وقتی برای بازی با آن ها ندارند.

فقط یک چهارم از کودکان به این موضوع اذعان داشتند که بیش از یک بار در هفته در مورد مسائل مهم با والدین خود صحبت می کنند.

ما در مورد سلامت فیزیکی خود نگران می‌شویم و به آن توجه می کنیم،  در صورتی که ما به همان توجه برای سلامت روابط خانوادگی خود نیاز داریم و البته تحقیقات نشان داده است که این سلامت روابط  برای سلامت فیزیکی نیز ضروری و مهم می باشد.

بیشتر بخوانید: بازی درمانی در کودکان: تکنیک ها، سرگرمی ها و فعالیت ها

رشد مغز

آنچه که ممکن است افراد کمی آن را بدانند این است که تفریح در تعطیلات می تواند رشد مغز را  نیز در کودکان پیشرفت دهد. دلیل آن این است که تفریحات خانوادگی که در تعطیلات انجام می‌دهید، باعث می‌شوند که دو سیستم نهادینه شده در ناحیه لیمبیک مغز شما به طور عمیقی به کار گرفته شوند که در محیط خانه هیچ گاه به کار گرفته نمی شوند.

این دو سیستم عبارتند از سیستم بازی و سیستم جستجو.

سیستم بازی مغز هر وقت که شما پاهای کودک خود را در ماسه ها فرو می برید و یا  او را در کناره های ساحل می غلطانید و یا وقتی آن ها را بر پشت خود سوار می کنید،  ورزیده تر می شود.

سیستم جستجوی مغز  هر وقت  با کودک خود به کاوش جنگل،  ساحل و یا جستجو برای گنج پنهان در یک روستا می‌روید، ورزیده می شود.

این سیستم های مغز توسط پروفسور جک پنکسپ، که عصب شناس برجسته ی جهان در دانشگاه ایالتی واشنگتن می باشد، کشف شدند. هنگامی که تفریح در تعطیلات با خانواده خود را تجربه کنید، این سیستم ها در مغز شما و مغز کودکان شما فعال می شوند و مواد شیمیایی مرتبط به اعصاب از جمله افیون ها، اکسی توسین و دوپامین که حس خوشبختی را در خود دارند، ترشح می شوند.

پنکسپ آن ها را “هدیه طبیعت به ما” می نامد. آن ها استرس را کاهش می دهند و احساسات سخاوتمندانه و صمیمی نسبت به یکدیگر و احساس دوست داشتن را فعال می کنند که همه این ها در جهان ما خوب هستند. در کنار تمامی جنبه های ضد استرس این سیستم ها، آن ها باعث می شود که اعضای خانواده احساس تجدید قوا نیز بکنند.

پنکسپ توضیح می دهد: ما می توانیم فعالیت هایی را که  اکسی توسین ذخیره شده در جعبه داروی درونی ما را رها می سازد، انتخاب کنیم… این ماده شفابخش فوق العاده در درون ما وجود دارد و ما فقط نیاز داریم که راه های بسیاری که با آن بشود از آن بهره جویی کرد را یاد بگیریم.

نکته شگفت انگیز این است که این سیستم ها مانند عضلات هستند، هرچه از آن ها بیشتر استفاده کنید، بیشتر می توانند جزیی از وجود شما شوند. و یا همان طور که عصب شناس برجسته، بروس پری می گوید:

“حالات هیجانی تبدیل به ویژگی های شخصیتی می شوند”.

بنابراین، هنگامی که فرزند خود را در یک روز تعطیل به تفریح می برید، شما در حال حمایت از سیستم جستجو کودک که یک منبع حیاتی برای زندگی خوب می باشد، و ظرفیت بازی (سیستم بازی) او هستید. در دوران بلوغ، این موضوع در مورد توانایی بازی با ایده ها مطرح است که  به عنوان مثال برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق ضروری است.

با استفاده از سیستم بازی و سیستم جستجوی مغز به طور مناسب که اغلب در تفریحات خانوادگی روزهای تعطیل اتفاق می افتد، رشد مغز و بلوغ در قسمت پیشانی مغز را به همراه خواهد داشت. این بخش از مغز مربوط به عملکرد شناختی، هوش اجتماعی و توانایی تمرکز و رفتارهای معطوف به هدف است که ممکن است در کل عمر پایدار شود (پنکسپ ۲۰۱۵، بورگدورف و همکاران، ۲۰۱۰).

ایجاد مهارت های تمرکز

اما آنچه هنگام تفریح در تعطیلات در ظاهر مشهود می شود چیست؟ پژوهش ها نشان دادند که  سطح توجه و تمرکز کودک پس از ۲۰ دقیقه در طبیعت بودن، بهبود پیدا می کند.  مشخص شده است که بازی هایی که در طبیعت انجام می شوند، به خوبی و یا بهتر از دارو برای کودکان مبتلا به بیماری کم توجهی-بیش فعالی عمل می کنند. همچنین شواهدی وجود دارد که  پیاده روی با همدیگر در فضای سبز  بدن را آرام کرده و فشار خون و سطح هورمون استرس و حتی کلسترول را نیز کاهش می دهد-  بنابراین پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ نیز می توانند از قدم زدن در طبیعت فایده ببرند ( رویی و همکاران، ۲۰۱۳).

آیا رابطه ای بین تفریح در تعطیلات و هوش وجود دارد؟

یک  محیط زیست “غنی” ، تجربه های جدیدی که از نظر اجتماعی، فیزیکی، شناختی و تعامل حسی موثر هستند را ارائه می دهد (حنان ۲۰۱۴).

به این موارد فکر کنید: رفتن به استخر در کنار خانواده، راه رفتن در جنگل با هم، لمس کردن علف های  بلندی که  باد آن ها را تکان می دهد، سیب زمینی آتیشی، وقت گذراندن با یکدیگر در زیر آفتاب گرم، احساس شن و ماسه بین انگشتان پا و….

نیچه می گوید:”همه چیزهای  خوب در خود مقداری تنبلی دارند، مانند گاوها در علف زار.”

محیط غنی شده  “کودهای مغز” کلیدی را در قسمت پیشانی مغز فعال می کند که باعث  بهبود عملکرد های اجرایی از قبیل تنظیم استرس، توجه، تمرکز، برنامه ریزی خوب و توانایی یادگیری و همچنین بهبود سلامت جسمی و روانی می شوند. کود های مغز که در محیط های غنی وجود دارند  نیز با هوش بالاتر در کودکان در ارتباط هستند (گونل ۲۰۰۵). بنابراین، وقت خود را صرف کاوش با کودک خود در یک فضای جدید کنید تا باهوش تر شود.

سرمایه گذاری برای مغز کودکتان

بنابراین، اگر بین انتخاب برای خرید یک تبلت برای کودکان خود و یا بردن آن ها به یک گردش خانوادگی در تعطیلات مردد هستید، با در نظر گرفتن اثرات عمیقی که تفریح خانوادگی بر پیوند شما با آن ها و رشد مغز آن ها دارد؛هیچ تردیدی باقی نمی ماند!

منبع:مشاورکو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *