رشد اجتماعی کودکان

رشد اجتماعی هیجانی شش تا هشت سالگی

 

رشد اجتماعی / هیجانی و خصوصیات مهم گروه سنی ( ۶ تا ۸ سالگی ) :

در این گروه سنی، کودکان؛ زمان بیشتری را با هم سن و سالان خود در بیرون از خانه به سرمی برند و در بعضی اوقات، نظارت مستقیم والدین بر آنان وجود ندارد و کودکان بدون ترس و نگرانی از والدین در کوچه یا محله بازی می کنند. کودکان در این دوره ی سنی؛ بیش از ۴۰ درصد زمان خود را در کوچه هستند و این موضوع بدان معنا می باشد که کودکان به نسبت زمان کمتری را با اعضای خانواده خود به سرمی برند. این افزایش آزادی در رفتار و برخورد کودکان بسیار حائز اهمیت می باشد و کودکان از این روش احساس آرامش و امنیت در خانواده را حس می کنند.

برای مطالعه بیشتر در مطالب رشدی:

ویژگی های کودک شش تا هشت ساله

۵ روش برای رشد عاطفی کودک شش ساله

  • در این گروه سنی یک ویژگی مشترک و همگانی وجود دارد و آن هم این است که: کودکان نسبت به هم سن و سالان خود علاقه بسیار زیادی دارند. رابطه دوستانه بسیار ارزشمند و مهم می باشد و این عامل باعث می شود که کودکان این توانایی را داشته باشند که در بیان نظر خود و فهمیدن نقطه نظر دیگران به آنان کمک می کند. و همچنین کودکان را قادر می سازد تا به عنوان بخشی از یک گروه فعالیت داشته باشند.
  • کودکان قوانین اجتماعی را می آموزند و این نوع آموزش بستگی به نوع رشدی دارد که با هم سن و سالان خود دارا می باشند، و همچنین شخصیت آن ها هم از این طریق شکل می گیرد.
  • روابط دوستانه ای که کودکان با یکدیگر دارند؛ فرصت هایی را به آن ها برای گفت و گوهای متفاوت، اعتماد طرفین، کسب تجارب، محبت کردن به یکدیگر و دیگران را فراهم می سازد.
  • بازی کودکان در این دوره ی سنی؛ از بازی هایی که تخیلی بودند و از ذهن آن ها منشا می گرفت؛ به بازی هایی که براساس قوانین است، تغییر پیدا می کند.
  • کودکان برای ساعات زیادی با تعداد زیادی از کودکان دیگر بازی می کنند و در بازی های خود، قوانین را رعایت می کنند.
  • برای کودکان؛ پذیرش و تعلق توسط هم سن و سالان خود، بسیار موضوع مهمی می باشد. که باعث می شود که آن ها دیگر به خشنودی و رضایت والدین متوسل و متکی نیستند.
  • کودکان می توانند احساسات و افکارشان را از دیدگاه شخصی دیگر، در نظر بگیرند.
  • آن ها به عدالت و انصاف بسیار توجه می کنند و این مسئله برای آن ها بسیار ارزشمند می باشد. کودکان نسبت به آن چیزی که درست است و یا غلط ، درک مشخص و دقیقی دارند. آن چیزی که از نظر کودکان رفتاری عادلانه می باشد، بسیار مهم است. زیرا امکان دارد که رفتاری که از دیدگاه آن ها عدلانه می باشد، با معیار ها و استاندارد های واقعی عدالت متفاوت باشد و سبب می شود که از خود رفتار هایی متفاوت نشان بدهند. اگر کودکی این احساس را داشته باشد که عدالت رعایت نشده است؛ امکان دارد که از خود رفتار های خشونت آمیز نشان بدهد و یا تلاش کند که با روش هایی غیر منطقی حق خود را پس بگیرد.
  • در این دوره ی سنی، مهارت ها وتجربه های اجتماعی کودکان ( هم دلی و همدردی کردن نسبت به بقیه ) افزایش می یابد.
  • در این دوره؛ اعتماد به نفس کودک تغییر می یابد. در این دوره کودک تمایل دارد که مورد پذیرش قرار بگیرد و از توانایی هایش ارزیابی مناسب تری داشته باشد.
  • کودکان؛ مهارت ها و توانایی های خود را باید رشد دهند، و وظایف خود را بدون کمک والدین انجام بدهند.
  • والدینی که نقاط قوت و ضعف کودکانشان را می پذیرند و برای اعمال و رفتار کودکانشان محدودیت هایی را مشخص می کنند و برای کودکانشان احترام قائل می شوند ، به آن ها کمک می کنند تا اعتماد به نفسشان افزایش یابد.

بخاطر داشته باشد که :

در مورد رشد کودکان؛ یادگیری به خانواده ها کمک می کند که آنچه در سنین مختلف از کودک انتظار دارند به گونه ای واقع بینانه و معقول باشد که شامل موارد زیر می باشند:

  • کودکان علاقه داند که مطابق سن خود رفتار کنند؛ آن ها بزرگ سالانی کوچک نمی باشند.
  • برای فرزندان خود زمان و وقت کافی در نظر بگیرید و به آنان توجه کنید.
  • از کودکان مطابق با توانایی هایشان انتظار داشته باشید. با رفتار خود به فرزندانتان نشان بدهید که چه انتظاراتی از آن ها دارید.
  • با جملاتی کوتاه و واضح و روشن، به فرزندانتان بگویید که باید چگونه رفتار کنند.
  • به آن چیزی که به کودکانتان می گویید و خودتان نیز انجام می دهید، توجه داشته باشید.
  • اختلاف نظر داشتن، قسمتی از زندگی آدمی می باشد، و به کودکان خود در این مسئله کمک کنید تا بهترین گزینه و بهترین روش را برای حل و فصل مسائل و پذیرفتن اختلاف نظر خود با دیگران را بکار ببرند و مشکلاتشان را بدون خشونت و با آرامش حل کنند.

برای ارتقاء رفتار اجتماعی کودکان خرد سال خود ، خانواده ها از دو روش می توانند استفاده کنند:

الف ) الگو دادن: به گونه ای که با دیدن رفتار و برخورد بزرگسالان و والدین خود ؛ می توانند شیوه ی درست رفتار کردن را بیاموزند.

ب ) آموزش دادن: والدین شیوه ی درست رفتار کردن را به فرزندان خود بیاموزند.

کودکانی که اعتماد به نفس بالا و آرامش زیادی دارند، بهتر رشد می کنند و توانایی مقاومت در برابر پرخاشگری و خشونت رفتارهای منفی دیگران را دارند و از انجام رفتارهای خشونت آمیز دوری می کنند. خانواده ها باید به فرزندانشان کمک کنند تا آرامش داشته باشند و احساس مثبتی نسبت به خودشان داشته باشند.

منبع:e-teb.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *