رشد مناسب کودک شما

رشد مناسب کودک شما

سلامت نوزاد و کودک نوپا (صفر تا دو سالگی)

چگونه میتوانم بفهمم آیا وزن کودک من موجب نگرانی است سا نه؟

اگر در مورد وزن کودک خود نگران هستید، با پزشک کودک خود مشورت کنید. رشد، پیشرفت و وزن موضوعات مهمی برای بحث در طول آزمون های سلامتی نوزاد هستند. در طول دوران کودکی، متخصص رشد کودک شما را بر روی نمودار هایی که نسبت وزن به قد را نشان می‌دهد علامت خواهند گذاشت. پزشک BMI کودک شما را محاسبه می‌کند. شما می توانید از نمودارها برای پیگیری روند رشد کودک خود جهت مقایسه با روند رشد دیگر کودکان با همان سن و جنس استفاده کنید. بر اساس نمودارهای سازمان بهداشت جهانی، یک کودک با تناسب وزن به قد بیشتر از ۹۸ درصد، به عنوان کودکی با نسبت وزن به قد بالا در نظر گرفته می شود. به یاد داشته باشید کودکان به رژیم غذایی با چربی زیاد برای تامین رشد خود در طول دوران کودکی نیاز دارند. کودکی که تنها از شیر مادر تغذیه می‌کند در حدود نیمی از کالری های روزانه را از چربی شیر مادر می‌گیرد. در نتیجه محدودیت کالری با هدف کاهش وزن برای کودکان ۲ سال و یا کمتر توصیه نمی‌شود. با این حال چربی و کالری زیاد می‌تواند موجب نگرانی شود. به عنوان مثال بسیار سنگین بودن می تواند خزیدن و راه رفتن – بخش های ضروری از رشد فیزیکی و ذهنی کودک- را به تاخیر بیاندازد. کودک چاق اغلب در دوران بزرگسالی نیز چاق می ماند در حالی که یک نوزاد بزرگ ممکن است به یک کودک چاق تبدیل نشود.

مطالعه بیشتر:

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

کودک و تغذیه‌‌‌‌‌‌ی سالم

برای نگه داشتن کودک خود در وزن سالم به موارد زیر توجه کنید:

  • افزایش وزن در دوران بارداری را کنترل کنید. افزایش وزن بیش از حد در طول دوران بارداری می‌تواند وزن تولدی نوزاد را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده اند که هر چه وزن تولدی نوزاد افزایش می‌یابد خطر چاقی در دوران کودکی نیز به همان اندازه افزایش پیدا می کند.
  • تغذیه با شیر مادر. برخی از تحقیقات نشان داده اند که تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش میدهد.
  • استفاده از نوشیدنی های شیرین شده با شکر را محدود کنید. آبمیوه بخش ضروری از رژیم غذایی کودک نیست. زمانی که شروع به غذاهای جامد کردید، به فراهم کردن میوه های مقوی و سبزیجات به جای آب میوه ها توجه کنید.
  • راه های آرام کردن کودک خود را بیازمایید. به طور اتوماتیک برای آرام کردن گریه کودک خود از فرمول خاصی یا شیر دادن استفاده نکنید. بعضی اوقات یک موقعیت جدید، یک محیط آرام تر و یا لمس ملایم تمام آن چیزی است که مورد نیاز است.
  • استفاده از رسانه ها را محدود کنید. آکادمی آمریکایی اطفال استفاده از رسانه را توسط کودکان کمتر از دو سال منع می کند. هر چه کودک شما بیشتر تلویزیون ببیند خطر افزایش وزن برای او بیشتر است.

حین رشد کودک خود صحبت با پزشک او در مورد وزن و تغذیه را ادامه دهید. برای راهنمایی های بیشتر ممکن است نیاز باشد شما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

منبع:مرکزمشاوره ستاره ایرانیان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *