روان شناسی و رنگ اتاق کودک

روان شناسی و رنگ اتاق کودک

چگونه رنگ بر رفتار تاثیر می‌گذارد؟

حساسیت غذایی، مواجهه با ناآرامی، تقویت اعتماد به نفس … همگی می توانند ناشی از تاثیرات رنگ ها باشند. اثرات رنگ ها را یاد بگیرید تا اتاق کودک خود را شاد و سالم کنید.

رنگ قابلیت الهام ‌بخشی، نشاط آوری، آرامش ‌بخشی، درمان و تحریک را دارد. این امر به خصوص برای کودکان بیشتر صدق می کند، که ممکن است نسبت به تاثیرات رنگ حساس باشند. بنابراین اهمیت انتخاب رنگ صحیح برای اتاق کودک نباید دست کم گرفته شود. با اینکه دانشمندان مطالب زیادی در مورد نحوه تاثیرگذاری رنگ بر ذهن و جسم ما آموخته اند، به یاد داشته باشید که هر کودک متفاوت است و این تعمیم دهی برای همه کاربرد ندارد. در صورتی که شما در مورد اینکه چگونه رنگ را به اتاق کودک خود بیاورید، کنجکاو هستید، این اطلاعات از” کتاب کامل رنگ” نوشته سوزی کیازار می‌تواند به شما در شروع امر کمک کند.

برای مطالعه بیشتر:

ده اسباب بازی مناسب و جذاب برای کودکان

  1. قرمز: رنگ قرمز قابلیت انرژی بخشی به بدن و نشاط بخشی به ذهن، افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس را دارد. با این حال، محققان پیشنهاد می کنند که قرارگیری بیش از حد در معرض رنگ قرمز، رفتار خشونت آمیز و عدم تمرکز را افزایش می‌دهد. نهایتا هر چند رنگ قرمز می تواند بسیار خوب باشد، اما ممکن است بهترین رنگ اتاق برای کودک پرتحرک نباشد.
  2. نارنجی: رنگ نارنجی که کمتر استفاده می شود، شاید یکی از رنگ‌هایی باشد که در حوزه رنگ به اشتباه درک شده است. این رنگ گرم، دوستانه بوده و رنگ جوانی است که در واقع برای کودکان عالی است. چرا که گفته می شود این رنگ اعتماد به نفس، برونگرایی و استقلال را تقویت می‌کند. ماهیت اجتماعی این رنگ همچنین کودکان و دوستان آنها را صمیمی تر کرده و مشوق ارتباط و مشارکت است.

  1. زرد: بسیاری از ما رنگ زرد را با احساسات شادی و شادابی مرتبط می دانیم. مطالعات متعددی همچنین این رنگ شاد و روشن را با انگیزه بخشی همراه می دانند؛ زرد کمرنگ می تواند به تمرکز کمک کند، در حالی که هاله های روشن تر می تواند حافظه را افزایش دهد. با این حال، در استفاده از رنگ زرد بسیار روشن احتیاط کنید. در دوزهای بسیار بالا ممکن است باعث بروز احساس آشفتگی و حتی خشم ‌شود.
  2. سبز: این رنگ طبیعی و آرامش بخش یک اثر آرام کننده بر روی کودک دارد. محققان هم چنین به این نتیجه رسیدند که رنگ سبز می تواند سرعت خواندن و درک مطلب را در کودک افزایش دهد. بنابراین نیازی به کاهش این رنگ کاهنده ی اضطراب نیست.
  3. آبی: با داشتن اثری مخالف رنگ قرمز، رنگ آبی احساسات اضطراب و خشونت را کاهش داده و ضربان قلب را پایین می‌آورد. کودکانی که بدخلقی و یا دیگر مشکلات رفتاری را تجربه می‌کنند، ممکن است به اثرات آرامش بخش اتاق آبی علاقه نشان دهند.
  4. بنفش: رنگ بنفش که اغلب از آن به رنگ رفاه یاد می‌شود، همراه با احساسات بلند پروازی و خودباوری است. همچنین این رنگ، رنگ شور، خلاقیت،  نبوغ و معنویت است. این رنگ عمیق و احساسی برای الهام ‌بخشی، حساسیت و محبت در کودکان عالی است. اما در صورتی که کودک شما به طور خاصی حساس است، بهتر است این رنگ را محدود کنید.
  5. صورتی: هرچند این رنگ با فضا های دخترانه در ارتباط است، با این حال، رنگ صورتی یک احساس آرام بخشی دارد که برای هر دو جنس بکار رود. هر کودکی می‌تواند در محیط با رنگ صورتی با سرعت بالا رشد کند، بنابراین کارهای هنری صورتی رنگ، لوازم و الیاف با رنگ صورتی را با یک پس زمینه ی خنثی هماهنگ کنید.
  6. رنگ های گرم: رنگهای گرم صمیمیت و راحتی را در بسیاری از مردم بر می انگیزند. همچنین می‌توانند باعث شوند فضاهای باز و بزرگ برای افراد جوان صمیمی تر به نظر بیایند. البته این بدین معنی نیست که شما خود را محدود به رنگ قهوه ای و یا برنز کنید، بلکه می توانید از این رنگ های ساده به عنوان پس زمینه ای برای رنگ های روشن تر و جسورانه تر استفاده کنید.
  7. رنگ های سرد: بسیاری از افراد، رنگ های سرد را با محیط های استریل مانند بیمارستان مرتبط می دانند، اما رنگ های سرد و روشن تر می توانند اثر آرامش بخش بر روی کودک داشته باشند. علاوه بر این، بسیاری از این رنگها به فضاهای کوچک کمک می کنند تا کمی فراخ تر به نظر برسند. از لایه بندی رنگهای کرم برای ملایم تر کردن فضاها و ایجاد تضاد استفاده کنید و رنگ های گرم را برای بافت های راحت و نرم در نظر بگیرید.

منبع:e-teb.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *