علاقمند کردن کودکان به ورزش

علاقمند کردن کودکان به ورزش

۱۰ نکته برای آموزش دوست داشتن ورزش به کودکان

به نظر می رسد هر روز یک داستان خبری در مورد چگونگی چاق شدن کودکان وجود داشته باشد. صرف زمان بیش از حد برای تماشای تلویزیون یا بازیهای کامپیوتری، رژیم غذایی سرشار از فست فود و زمان بسیار کم برای فعالیت های بیرونی مقصر اصلی این ماجراست. اما کودکان ورزش را دوست دارند؛ شما باید آنها را مجبور کنید که در مسیر درست قرار بگیرند. ۱۰ راهنمایی ارائه شده در ذیل به شما در انجام این کار کمک می کند:

  1. ورزش کردن را به یک موضوع خانوادگی تبدیل کنید

هنگامی که غذای عصرانه ی خود را خوردید، قرار گرفتن در مقابل تلویزیون آسان است. چرا به جای آن به بیرون از خانه نمی روید؟ بهار و تابستان زمان بسیار خوبی برای رفتن به پیاده روی با همدیگر به عنوان یک خانواده و یا دوچرخه سواری با همدیگر می باشد. یک توپ با خود به پارک برده و بازی کنید. اگر شما و کودکتان عادت به انجام چنین کارهایی ندارید، فقط با یک بار انجام دادن آن شروع کنید. سپس هفته بعد، سعی کنید به خودتان بگویی که “هی این یک عصر سرگرم کننده بود” و آن را تا حد مورد علاقه خود و بصورت دلبخواهی ادامه دهید. فقط بایستی که شما آنها را یکبار به بیرون ببرید تا از این کار خوششان بیاید. زمانی که این کار به چیزی تبدیل می شود که شما آن را هفته ای یکبار انجام می دهید، می توانید زمان بیشتری را صرف آن کنید.

برای مطالعه بیشتر:

میزان درست ورزش کردن کودکان

تاثیرات ورزش بر روی مغز کودکان

  1. یک ساعت فعالیت در طول روز مانع از چاقی می شود

تحقیقات نشان می دهد که کودکان نیاز دارند تا حداقل یک ساعت در طول روز برای سالم ماندن فعالیت داشته باشند. اما فعالیت در اینجا به چه معناست؟ فعالیت های سالم شامل هر کدام از موارد زیر می شود:

  • چنین فعالیت هایی ضربان قلب را افزایش می دهند (دویدن، پریدن، سریع راه رفتن گزینه های خیلی خوبی هستند)
  • فعالیت هایی که عضله ها را وادار به کار می کنند (بلند کردن، هل دادن، شنا و کوه نوردی عضله ها را درگیر می کنند)
  • فعالیت هایی که تمام بدن را وادار به کار می کنند ( طناب بازی کردن، شنا کردن، اسکی بورد کردن فعالیت های خوبی از این قبیل هستند)

در ابتدای کار لازم نیست که شما کودک را ملزم به انجام این فعالیت ها به طور مداوم و برای یکساعت بکنید؛ ۱۰ یا ۲۰ دقیقه تمان آن زمانی است که نیاز دارند. پیاده روی و یا دویدن با سگ در صبح، یک بازی توپی بعد از مدرسه و کارهای بیرونی قبل از خواب بعد از آن اضافه خواهند شد.

  1. شمارش این مراحل

کودکان امروزه استانداردها و تکنولوژی را درک کرده و آن را دوست دارند. یک گام شمار (که پدومتر نیز نامیده می شود) یک راه خوب برای این است که کودکان دوستدار تکنولوژی را تشویق به ورزش کنید. اگر یکی از اینها را برای کودکان و هم برای خودتان داشته باشید، می توانید یک مسابقه نه چندان سخت ترتیب دهید تا ببینید چه کسی می تواند گام های بیشتری را طی کند و این کار به نوبه ی خود به آنها انگیزه خواهد داد. کودکان چالش، امتیاز گرفتن و جایزه را دوست دارند.

  1. سورپرایز را به برنامه خود اضافه کنید

نیازی به صرف هزینه های زیاد برای تجهیزات گرانبها نیست، اما خرج کردن کمی پول برای طناب کشی، اسکیت، یک توپ فوتبال و یا حتی یک ترامپلاین کوچک یک سرمایه گذاری ارزشمند است. شما می توانید این وسائل را به صورت ارزان و از فروش های حراجی خانگی و یا همچنین فروشگاههای وسائل دست دوم نیز تهیه کنید. چشمان خود را به هر فعالیت جدیدی باز کنید و همچنین یک انبار مخفیانه داشته باشد. زمانی که کودکانتان شکایت می کنند که خسته شدند، شما می توانید یک قطعه ی جدید از انبار معرفی کنید تا آنها را سر حال بیاورید تا مجددا فعال شوند.

  1. برنامه بیرون رفتن ترتیب دهید

کودکان از تازگی لذت میبرند. آنها به یک تحریک دایمی برای سرگرم ماندن نیاز دارند. به بیرون بردن آنها در یک اردوی کوتاه فکر کنید. مجبور نیستید در پارک ملی یوسمیت بالا بروید، بلکه می توانید سوار اتوبوس شده و یا دوچرخه سوار شده و به پارکی که هرگز ندیده اند، بروید. آنها را به استخر شنای عمومی ببرید. در روزهای بارانی، دیواره های کوهنوردی محلی را امحان کنید یا اگر کودکانتان کم سن و سال هستند، یک مرکز بازی های رایانه ای یک انتخاب عالی است. در روزهایی که هوا خوب است، در پارک و یا ساحل به پیک نیک بروید و یا باربیکیو راه بیندازید. به کودکانتان اجازه دهید تا دوستان خود را دعوت کنند. فریزبی و یا بازی های تگی انجام دهید و یا یک بازی جستجوی گنج راه بیندازید.

  1. در کلاسهای مختلف ثبت نام کنید

نکته جالب در مورد ثبت نام در کلاسها، ابعاد اجتماعی و روابط سازنده ای است که کودک شما جدای از این موارد در راس ورزشی که فرا می گیرد، از آن بهره خواهد برد. به ثبت نام کودک خود در کلاس هنرهای رزمی، مربیگری ورزشی و یا فعالیت داوطلبانه در طرح حیات وحش فکر کنید. کتابخانه اطلاعات بسیار زیادی در مورد این امکانات در ناحیه زندگی شما در اختیار می گذارد. یک جستجوی آنلاین مختصر، چندین گزینه در اختیار شما قرار می دهد. درگیر کردن کودکان در انتخاب کلاسها و اجازه دادن به آنها برای امتحان کردن آنها قبل از ثبت نام، ایده ی بسیار خوبی است. اغلب کلاسها “جلسات آزمایشی” رایگان قبل از پرداخت هزینه ثبت نام دارند. زمانی که کودکتان کلاسی را پیدا کرد که از آن لذت می برد، بدون این که متوجه بشود ورزش خواهد کرد، دوستان جدیدی پیدا خواهد کرد همچنین پیشرفت نیز خواهد داشت.

  1. کنسول بازی را نادیده نگیرید

بازی های زیادی برای افزایش فعالیت در کودک شما وجود دارد. این بازی ها می توانند سرگرمی بسیار هیجان انگیزی برای کل خانواده باشند. سیستم هایی مانند Wii و یا  Kinect تماما بازی های دارای سنسور حرکتی را برای فیتنس، ورزش ها، تمارین و رقص دارند. شما می توانید این کنسول ها را از فروشگاههای بازی در محدوده زندگی خود اجاره کنید.

  1. از اهرم سرگرمی به جای اهرم فشار و زور استفاده کنید

نیازی نیست به کوکان خود بگویید که آنها را ملزم به ورزش می کنید. اگر هنوز کم سن هستند، فقط کافی است آنها را به انجام آن درگیر کنید. خودتان نیز از این کار لذت ببرید و به احتمال زیاد آنها نیز با سرخوشی این کار را انجام خواهند داد. برف می بارد؟ بیرون بروید و یک آدم برفی بسازیدو یا به سرسر رفتن روی برف بپردازید. پاییز است؟ بروید و به دنبال برگ ها بدوید، آنها را له کنید و به همدیگر برگ پرت کنید. باران می بارد؟ چکمه های مخصوص هوای بارانی خود را بپوشید و در چاله های آب بپرید. یک قایم باشک یا تعقیب گریز ساده همیشه سرگرم کننده است.

  1. ماهی شنا می کند، پرنده پرواز

کودکان هر کدام مثل هر فرد دیگری، یک شخصیت مستقل دارند. یک کودک ممکن است عاشق تنهایی شنا کردن باشد، در حالی که دیگری ممکن است در یک تیم پیشرفت کند. اگر ورزشی را به کودکان بزرگتر خود معرفی می کنید، عجله نکنید و صبور باشید. چیزهای جدیدی را برای انجام دادن به آنها پیشنهاد کنید، یک سری از گزینه های مختلف ارائه کنید و به هر مخالفتی که ابراز می کنند، گوش دهید. نکته ی اصلی این است که وقتی که هیچ کاری انجام نمی دهند، آنها را سرزنش نکنید و یا غر نزنید. آنها را تشویق کنید و خوشحالی و تایید خود را از ورزش کردن آنها ابراز کنید و ممکن است این کار زمان و مداومت شما را بطلبد، اما شما می توانید به آن دست پیدا کنید. این در مورد کمک به کودکتان در پیدا کردن فعالیتی است که به آن علاقه دارد.

  1. با نشان دادن آنچه انجام می دهید، کودکان خود را هدایت کنید

هیچ فردی، به ویژه کودک شما، اگر که رویکرد “آنچه که من می گویم را انجام دهید نه آنچه که انجام می دهم” را اتخاذ کنید، شما را جدی نخواهد گرفت. با مثال زدن هدایت کنید. فعالیتی را که از آن لذت می برید پیدا کنید و شروع به انجام آن کنید. کودکانی که می بینند والدینیشان ورزش می کنند و از انجام آن لذت می برند، به احتمال زیاد بهتر می توانند خودشان را با این عادت وفق دهند. اگر هم خیلی باهوش باشید، فعالیتی را انتخاب می کنید که آنها هم زمانی که آماده باشند، بتوانند به شما ملحق شده و انجام دهند مانند دویدن، دوچرخه سواری یا بسکتبال.

آمادگی جسمانی ضعیف در میان افراد جوان امروز، مسائل و مشکلات را برای سلامتی آینده آنها تلمبار می کند- و کیفیت زندگی امروزه آنها را کاهش می دهد. هر پدر و مادری مسئولیت دارد تا کودکان خود را به ورزش و فعالیت وا دارد. این ۱۰ استراتژی را بکار بگیرید تا امروز انجام داده و به کودک خود یاد دهید که ورزش را دوست داشته باشد.

منبع:ساینس دیلی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *