علت لکنت زبان ناگهانی کودکان

علت لکنت زبان ناگهانی کودکان

علت لکنت زبان ناگهانی کودکان چیست؟ لکنت زبان در کودکان ۶ ساله، درمان لکنت زبان ناشی از ترس در کودکان، لکنت زبان در کودکان ۴ ساله در این مقاله آمده است. تحقیقات مختلف در این زمینه نشان می­ دهند که لکنت زبان بر اثر مجموعه­ ای از علل و عوامل به وجود می­ آید. از جمله این عوامل می توان به وجود زمینه­ های ژنتیکی، آسیب­ های مغزی، اختلال سیستم گویای، الگوهای نامناسب محیطی عقب ماندگی ­های ذهنی، اختلالات شنیداری، بحران­ های روحی روانی و مسائل دیگر اشاره کرد.

علت لکنت زبان ناگهانی کودکان

از علت لکنت زبان ناگهانی در کودکان نی نی سایت باید ذکرد کرد که یک عامل به تنهایی علت لکنت زبان ناگهانی کودکان نمی­ باشد، امازمینه را برای ابتلا به ناروانی­ های گفتاری هموار می­ کنند. از جمله عوامل مهم بروز لکنت زبان می­توان به چند علت عمدۀ زیر اشاره کرد:

  1. عوامل ژنتیکی و عصب­ شناسی: تحقیقات­ گروهی از متخصصین ­گفتار درمانی نشان می­دهد که کودکانی که خانواده­ هایی با سابقۀ اختلالات گفتاری، ناروانی در صحبت و لکنت هستند، بیشتر احتمال دارد که دچار نقص سیستم گویایی شوند. براساس این پژوهش ­ها، فرد مبتلا به لکنت زبان از نظر ژنتیکی با شخص سالم متفاوت است.
  2. عوامل بیولوژیک: از آن­جایی که سلامت مغز در گفتار و کلام کودک از اهمیت ویژه­ای برخوردار است، لذا هرگونه فشار، آسیب، ضربه و صدمه ­به مغز­ می ­تواند عوارض گوناگونی در برداشته باشد. از جمله؛ فشارها و آسیب ­های هنگام زایمان، نرسیدن اکسیژن به نوزاد هنگام تولد، آسیب­های مغزی، صرع، بیماری­های عفونی مغز که منجر به اختلال سیستم گویایی در مغز شوند می­تواند منجر به بروز لکنت زبان در کودک شوند.
  3. عوامل روان­شناختی: بدیهی است هرکودکی دارای­ توانایی­ها، استعداد­ها، ویژگی­ ها و خصوصیات رفتاری خاصی است­ که او را از سایر کودکان متمایز می­کند. هیجانات، احساسات تنش ­ها، ضربه­ های عاطفی و غیره همگی از جمله عوامل روانی گوناگونی هستند که تأثیراتی منفی بر گویش و کلام می گذارند.
  4. عوامل محیطی: در برخی موارد متأسفانه والدین، مربیان و اعضای خانواده کارهایی می­ کنند که مانع از سخن گفتن عادی کودک می‌شود و او را به عجولانه صحبت کردن و اشتباهات گفتاری وا می­ دارد. برای مثال، قطع کردن نا به جای کلام کودک، انتقادهای بیش از اندازه از صحبت­ های کودک، اصلاح گفتار کودک ( تلفظ صداها، کلمات و جملات). کامل کردن جملات کود، شتاب زده صحبت کردن باکودک، تأکید بیش از اندازه به کودک برای تند حرف زدن، فشارهای انضباطی شدید توقعات بیش از حد توان کودک، تجربیات ناگوار زندگی، اضطراب شدید مادر و غیره.

پیشنهاد مشاور: مراجعه به یک متخصص گفتاردرمانی

علت لکنت زبان ناگهانی کودکان

انواع لکنت 

به طور کلی ۲ نوع لکنت زبان وجود دارد که هر کدام درمان و علت متفاوتی دارند:

  1. لکنت رشدی: رایج ترین نوع لکنت زبان در کودکان لکنت رشدی است که که در اوایل کودکی اتفاق می افتد. اوایل کودکی درست  زمانی است که مهارت های گفتاری در حال تکامل و رشد هستند، بنابراین آسیب آن می تواند نتایج بلندمدتی را به دنبال داشته باشد.
  2. لکنت زبان اکتسابی: این نوع لکنت نادر است و در اثر آسیب به سر یا سکته مغزی، ترس، مصرف برخی داروها یا آسیب های عاطفی ایجاد شود.
  3. لکنت روانی لکنت پس از ضربه روحی داده یا ممکن است همراه با مشکلات تفکر یا استدلال رخ دهد.

علت لکنت زبان در کودکان زیر ۳ سال

لکنت زبان در کودکان نوپا بسیار نادر و ناشی از استرس های محیطی و استرس والدین است. این مرحله گذرا است اما اگر استرس مدیریت نشده و این اختلال بیش از ۶ ماه طول بکشد باید حتما از مشاور و روند درمانی کمک بگیرید تا در آینده این مشکل رفع شود، دقت داشته باشید هرچه دیر تر برای درمان مراجعه کنید، کودک بیش تر آسیب دیده و درمان طولانی تر می شود.

پیشنهاد مشاور: روانشناسی کودک خردسال

لکنت زبان در کودکان ۳ ساله

لکنت زبان در این سن نسبتا شایع است، به طوری که می توان گفت تقریباً ۸.۵ درصد از کودکان در سنین دو تا چهار سالگی لکنت زبان را پشت سر می گذارند و این والدین را نگران می کند اما جای نگرانی نیست با کمک مشاور این لکنت های گاه و بی گاه به سرعت درمان شده و تاثیری در آینده کودک نمی گذارد.

لکنت زبان ناگهانی در کودک ۴ ساله

همان طور که گفته شد لکنت رشدی در کودکان ۳ تا ۸ ساله رخ داده و به تدریج بروز می کند، این لکنت زمانی اتفاق می افتد که کودک در حال توسعه مهارت های گفتاری و زبانی خود است. برای درمان ای اختلال مرکز مشاوره ستاره از به روز ترین دستگاه های علمی استفاده می کند که بدون هیچ عوارضی درمان قطعی را به هراه دارد و به صورت کاملا پیشرفته و تخصصی لکنت کودک را برای همیشه درمان می کند.

لکنت زبان در کودکان ۶ ساله

رشد هر کودک متفاوت و منحصر به فرد است. یک کودک ممکن است علائم لکنت داشته باشد در حالی که کودکان دیگر ندارند. والدین در این مورد باید از مشاور کمک بگیرند. اگر لکنت بیش از شش ماه طول کشید حتما درمان را پیش بگیرید و از تشدید آن جلوگیری کنید. معمولا لکنت زبان پیش از ۶ سالگی از بین می رود بنابراین در صورت مشاهده لکنت زبان در کودکان ۶ ساله حتما به مشاور مراجعه کنید.

پیشنهاد مشاور: انواع اختلالات گفتاری در کودکان

علت لکنت زبان ناگهانی کودکان

علائم لکنت در کودک 

اگر علائم زیر بین سه تا شش ماه طول بکشد باید به مشاور مراجعه کنید. علائم لکنت در شب و روز متفاوت است اما به طور کلی می توان به علائم زیر اشاره کرد:

  • تکرار صداها، هجاها یا کلمات
  • طولانی شدن صداها
  • با استفاده از الفاظی مانند ام
  • آهسته صحبت کردن یا مکث زیاد
  • دهان برای صحبت باز  شده، اما چیزی گفته نمی شود.
  • نفس نفس زدن یا عصبی بودن
  • افزایش لکنت در هنگام خستگی، هیجان یا استرس
  • ترس از صحبت

تاثیر لکنت زبان در زندگی

  1. لکنت کودکان پیش دبستانی تاثیری بر شرایط نخواهد داشت و می توانند مهارت های اجتماعی را یاد بگیرند اما معمولا کمی خجالتی یا گوشه گیر می شوند و کمی در یادگیری هارت های اجتماعی یا پیدا کردن دوست با مشکل رو برو می شوند.
  2. لکنت در مدرسه می تواند مشکل ساز شود، زیرا کودکان دیگر از حرف زدن آن ها تعجب کرده و حتی ممکن است آن ها را مسخره کرده یا حرف های آن ها را تمام کنند. بنابراین بسیار مهم است که با معلم آن ها در این مورد صحبت کنید.
  3. نوجوانانی که لکنت دارند به دلیل لکنت استرس یا اضطراب زیادی را تجربه کرده و عزت نفس پایینی دارند، حتی ممکن است افت درسی شدیدی را تجربه کنند زیرا تصور می کنند که نباید در کلاس صحبت کنند. علاوه بر این قلدری در سن نوجوانی بسیار دیده می شود و دیگران ممکن است به فرزند شما زور بگویند و او را در کلاس مسخره کنند، در این شرایط فرزندتان از مدرسه رفتن ممانعت می کند.

پیشنهاد مشاور: اختلالات زبان و گفتار در کودکان

درمان سریع لکنت زبان

۱.تکنیک های بدون عوارض

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با گفتار درمانی، ریهاکام، تی دی سی اس و لورتا بدون هیچ عوارض جانبی در کم ترین مدت ممکن به صورت تضمینی لکنت کودک را درمان کرده و به او کمک می کنند تا با شیوایی جملات و کلمات را بیان کند. این دستگاه ها اثربخشی بالایی داشته و بهترین درمان برای لکنت زبان است.

۲.  تاثیر والدین

والدین نقش زیادی در درمان لکنت کودک دارند و به همین دلیل توصیه می شود تا موارد زیر را رعایت کنند:

  • محیطی آرام ایجاد کنید تا فرزندتان اعتماد به نفس بیشتری هنگام صحبت داشته باشد.
  • با کمک مشاور تکنیک هایی برای افزایش اعتماد به نفس کودک استفاده کنید.
  • حرف های او را تمام نکنید یا نشان ندهید که از انتظار خسته شده اید.
  • با معلمان فرزندتان حرف بزنید و از آن ها بخواهید محیط مدرسه را برای او امن تر سازند تا مورد قلدری قرار نگیرد.
  • فرزندتان را تشویق کنید تا درباره موضوعات سرگرم کننده و آسان با شما صحبت کند.
  • زمانی را برای صحبت با کودک خود در نظر بگیرید.
  • ممکن است خسته شوید اما نباید او را با کسی مقایسه کنید.
  • هنگام صحبت با فرزندتان، فعالانه گوش دهید، تماس چشمی برقرار کنید و خود را مشتاق نشان دهید.

بسیار مهم است که کودکی که لکنت زبان دارد احساس کند توسط بزرگسالان مهم زندگی خود پذیرفته شده و مورد حمایت قرار می گیرد.

علت لکنت زبان ناگهانی کودکان

۳. گفتاردرمانی

گفتار درمانی تلاش می‌کند تا نحوه صحبت کردن کودک را تغییر دهد. هدف از گفتار درمانی این است که لکنت زبان حذف شده و همیشه روان صحبت کنید. برخی از درمان ها از وسایل کمکی مانند بازخورد شنیداری تاخیری برای کمک به این تلاش استفاده می کنند. اصلاح لکنت شامل آموزش و مشاوره با هدف کاهش اضطراب هنگام صحبت کردن می باشد. همچنین گفتار درمانی می‌تواند شامل تکنیک‌هایی برای تغییر شرایط باشد.

درمان لکنت زبان ناشی از ترس در کودکان

لکنت می تواند ناشی از  استرس باشد، اولین گام برای کاهش این احساس افزایش آرامش در خانه است. تمرین آهسته صحبت کردن هر روز می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، افراد خودتان سعی کنید با صدای بلند با سرعت آهسته حرف بزنید تا به کودکتان این کار را یاد دهید. اگر لکنت آن ها بیش از چهار ماه طول کشید حتما به مشاور مراجعه کنید و اجازه ندهید که لکنت تبدیل به یک مشکل بزرگ برای فرزندتان شود.

پیشنهاد مشاور: تحلیل نقاشی کودک | ۲۰ نماد عجیب که باید بدانید

چرا مرکز ستاره ایرانیان؟

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان برترین مرکز مشاوره تخصصی کودک و نوجوان در ایران است و در سه شعبه در تهران، امکان مشاور حضوری، تلفنی و آنلاین را به‌صورت تخصصی برای فرزند دلبند شما فراهم کرده است. در جلسات درمانی با کمک بازی درمانی، نقاشی درمانی، داستان درمانی و درمان‌های لازم کودک مشکلات روانشناختی خود را نشان داده و برطرف می کند. علاوه بر این مشاوره کودک برای درمان اختلالات از دستگاه های به روز دنیا نیز استفاده می کند، برای تماس و کسب اطلاعات از این مرکز با شماره های بالای صفحه تماس حاصل کنید.

پیشنهاد مشاور: درمان سریع لکنت زبان کودکان

منبع:تریبون آزاد

سوالات متداول

۱ - لکنت زبان قابل درمان است؟

درمان و مدیریت لکنت نیاز به درمان و تمرین دارد، در حالی که برخی افراد گزارش می‌دهند که لکنت کودکان آن ها ناگهان «ناپدید می‌شود» اما بیش تر کودکان نیاز به کمک برای درمان داشته و لکنت آن ها به مرور بدتر می شود.

۲ - چه زمان باید نگران لکنت کودک شد؟

اگر لکنت کودک بیش از ۶ ماه طول کشید باید با مشاور، درمانگر و دکتر کودک تماس گرفته و با کمک های لازم این اختلال را پیش از جدی شدن درمان کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *