مصرف قلیان در نوجوانان

قلیان پدیده ای با رشد بالا و خطر آن در نوجوانان

دکتر مایکل ویتزمن و همکارانش در کالج دانشگاه نیویورک در بخش سلامت جهانی و موسسه ی سلامت کودکان و سلامت جامعه، تحقیقات جدیدی را در رابطه با رشد همه گیر استفاده از قلیان در بین جوانان و نوجوانان امریکایی منتشر کرد. همین طور این تحقیقات در مجله ی تحقیقاتی نیکوتین و تنباکو نیز منتشر شده است، این مطالعه نشان داده است که استفاده شایع از قلیان در طول مدت زمان کوتاهی دو برابر شده است.

طبق برآوردی که در رابطه با استفاده بزرگسالان از تنباکو شده است (NATS) 2012- 2013، دکتر ویتزمن و تیمش نقشه برداری و محاسبه ای براساس طول دوره ای که شرکت کنندگان از قلیان در طول مدت زندگی شان استفاده کرده اند انجام دادند. نتایج شگفت انگیز و هشدار دهنده بودند – دوازده درصد از آمریکایی ها در طول دوره ی زندگی شان از قلیان استفاده کرده بودند.

بر طبق گفته ی دکتر ویتزمن: «باور ما بر این است که تحقیق در زمینه ی استفاده ی جغرافیایی و جمعیت شناختی حقایقی را در رابطه با استفاده از قلیان مشخص کرد، دکتر ویتزمن می گوید، براساس تحقیقات گذشته جامعه شناختی که صورت گرفته است مشخص شد که نرخ استفاده از قلیان در طول مدت کوتاهی، تنها در طول مدت سالهای کمی تغییر قابل توجهی داشته است. شیوع این پدیده در میان جوان (۱۸ تا ۲۴ ساله) حدود ۲۰ درصد می باشد، و تقریبا استفاده از قلیان نسبت به استفاده از سیگار در یک سطح می باشد.

استفاده از قلیان اعتیاد آور است، و همان تاثیر مخربی که سیگار بر روی سلامتی فرد می گذارد قلیان نیز همان خطرات را دارا می باشد، و به دلیل استنشاق دود بیشتری نسبت به سیگار خطر آن برای سلامتی بیشتر می باشد، همچنان برخی افراد بر این باور هستند که استفاده از قلیان نسبت به سیگار سالمتر می باشد، به دلیل افزایش این باور اشتباه اشتیاق استفاده از قلیان در جامعه رو به افزایش می باشد. این پدیده در کشورهای خاورمیانه از جمله کشور ما، ایران، بسیار بیشتر از سایر کشورها در حال رشد می باشد.

دیگر مطالعاتی که در این مقاله به آن اشاره شد نشان می دهد که بیشتر افرادی که از قلیان استفاده می کنند درکی این چنینی وجود دارد: «خطر کمتر، اعتیاد آوری پایین تر، ضرر کمتری دارد، و در جامعه نیز طرفدار بیشتری دارد.» همچنین، مطالعات مشخص کرد داشتن نگرش مثبت در استفاده از قلیان باعث افزایش استفاده از آن و افزایش شروع استفاده از قلیان می شود. نگرشی که در رابطه با استفاده از سیگار در بین افراد در گروه سنی یکسان در تضاد می باشد و فکر می کنند که سیگار مضر بوده ولی قلیان این ویژگی را کمتر دارا می باشد.

شیوع استفاده از قلیان در بین مردان مجرد رو به افزایش می باشد، و افراد دارای سطح تحصیلی بالاتر و سطح درامد بالاتر میزان استفاده ی بیشتری از قلیان را دارا می باشند. این اتفاق با میزان استفاده از سیگار کاملا در تضاد می باشد، زیرا میزان استفاده از سیگار در بین افراد با درآمد پایین و با سطح تحصیلی پایین تر شیوع بیشتری دارد.

در این مطالعه کمبود میزان اطلاعات قابل دسترس ایالتی و مناطق بومی در رابطه با کافه هایی که در آنها قلیان سفارش داده می شود و میزان تبلیغات و آگهی این کافه ها ارائه می نمایند در ارتباط می باشد. بدین ترتیب، در این مطالعه به محققان اجازه داده نشد که میزان استفاده موجود متفاوت از لحاظ جغرافیایی در رابطه با سیاست های موجود مورد مطالعه قرار گیرد. مطالعاتی که در آینده صورت خواهد گرفت برای تعیین سیاست ها و نرخ استفاده از قلیان را پیشنهاد می کنند. همچنین در این مطالعه توصیه های مضاعفی در رابطه با تاثیری که قلیان بر روی سلامتی کسانی که از آن استفاده نمی کنند را دارا می باشد را ارائه می نماید.

منبع: فصلنامه دانشگاه نیویورک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *