مصرف مواد نوجوان

مواجهه با مصرف مواد در نوجوان

 

 

سوءمصرف مواد: مواجهه با سوءمصرف مواد نوجوانان

مصرف الکل، سیگار، مواد استنشاقی و دیگر مواد مخدر در دوران نوجوانی یک نگرانی مهم والدین به شمار می رود. کودکان و نوجوانان در سنین کودکی شروع به مصرف مواد مضر و غیرمجاز می کنند. نوشیدن شراب، سیگار کشیدن و مصرف مواد می تواند بر سلامت کودک شما تأثیرگذار باشد. همچنین این مسئله می تواند بر رشد جسمی، هیجانی و عملکرد تحصیلی تأثیر داشته باشد. شما می توانید سوء مصرف مواد را با توجه به عوامل ذیل بشناسید و با مشاهده آنها واکنش مناسبی داشته باشید:

  • بازشناسی به موقع نشانه های سوءمصرف مواد
  • در میان گذاشتن عواقب سوءمصرف مواد با نوجوان خود
  • اتخاذ کردن درمان مناسب، در صورتی که نوجوان شما با مسئله سوءمصرف درگیر است.

سوء مصرف مواد را چگونه بشناسیم و با آن مقابله کنیم.

برای مطالعه بیشتر:

مصرف مواد مخدر در نوجوانان

افزایش مصرف ماری جوآنا در نوجوانان و اختلالات آن

از تکنیک های زیر استفاده کنید؛

آیا نوجوان شما الکل یا مواد مخدر مصرف می کند؟

اگر شما فکر می کنید نوجوان شما مواد مصرف می کند، علائم هشدار دهنده زیر را از یاد نبرید. آنها شامل:

  • علایمی که نشان دهنده سوءمصرف مواد است. هرگونه برهم خوردن ظاهری فرد را ملاحظه کنید. بعلاوه، ردهایی از سوءمصرف مواد را مانند لباس مندرس در اثر رسوخ مواد اشتعال زا یا ابزارهای نئشه کننده از نظر دور نگاه ندارید.
  • مراقب تغییرات موجود درآداب و معاشرت او با دوستانش باشید. دوستان نوجوان شما بیشترین تأثیر را خواه در مصرف مواد و خواه در عدم مصرف مواد دارند.
  • متوجه تغییرات رفتارش در منزل مانند پرخاشگری یا گوشه گیری که نسبت به دوران کودکی او شدیدتر شده است، باشید.

 

آیا او مصرف مواد را تجربه کرده است؟

اگر فکر می کنید نوجوان شما شروع به مصرف الکل یا مواد دیگری کرده است:

هر گونه سرنخی از وجود سوءمصرف را پیدا کنید. در مورد اثراتی که آن دارد و اینکه چه احساسی با مصرف دارد صحبت کنید. به آنچه که نوجوان شما دوست دارد مصرف کند و دلیل آن با دقت گوش دهید. درصورت داشتن رابطه ای دوستانه با یکدیگر، نوجوان شما احتمالاً در این مورد با شما، رفتاری صادقانه داشته باشد. از رفقای او که به او مواد داده اند یا کسانی که با هم مواد مصرف کرده اند جویا شوید.

نگرانی های خود را بیان کنید. در مورد نگرانی ها نه تنها از الکل و قرص ها بلکه از مشکلات ادامه دادن این روند صحبت کنید. برای مثال، آیا در عملکرد تحصیلی خللی ایجاد می کند؟

انتظارات خود را از او دوباره بازگو کرده و مرور کنید. درمورد قوانین خانوادگی مربوط به الزام عدم سوءمصرف مواد گفتگو کنید. عواقب نقض قوانین را بحث کنید. اگر از هرگونه مصرف مواد نوجوان خود ناراضی هستید آن را واضح و شفاف بیان کنید. اگر برنامه مکتوبی برای مقابله با این مباحث نداشته اید، سعی کنید یک برنامه برای نوجوان خود ترتیب دهید.

از او بخواهید مصرف مواد را متوقف کند. به خصوص با وجود سابقه خانوادگی شدید مصرف یا وابستگی به مواد از نوجوان خود بخواهید این کار را ترک کند. اگر بدون فوت وقت این کار را متوقف کرد احتمالاً او مشکلات سوءمصرف مواد نداشته باشد.

زمینه آموزش دارویی را فراهم کنید. اکنون وقت آن است که اطلاعات دارویی بیشتری به دست آورید. پزشک شما ممکن است بتواند این کار را انجام دهد. درمورد اثرات جانبی و عواقب استفاده الکل، مواد استنشاقی،سیگار و دیگر قرص ها صحبت کنید، اما راجع به هرگونه مشکلات بلند مدت تهدید کننده سلامتی بحثی نکنید.

آیا مصرف مواد غیرقابل کنترل است؟

نوجوان شما ممکن است دارای مشکلاتی در مدرسه، منزل، ارتباطات یا در باب مقررات مربوط به سوءمصرف مواد باشد. این مشکلات معطوف به مشکل سوءمصرف مواد می باشد. اگر فکر می کنید نوجوان شما هرگونه مصرف موادی دارد مانند الکل، سیگار، مواد استنشاقی یا دیگر قرص ها، به طور روزانه و مداوم به سادگی از آن چشم پوشی نکنید. این گونه مصرف کردن جدی می باشد و قابل انکار یا به حداقل رساندن نیست. استعمال منظم و مکرر مواد می تواند خیلی زود منجر به وابستگی جسمی و روانی شود. یا اینکه نوجوان شما ممکن است از قبل به مواد وابسته شده باشد.

شما می توانید راهکارهای زیر را برای کمک به فرزند خود به کار ببندید:

شک خود را به طور موشکافانه بازبینی کنید. شواهدی مبنی بر استعمال نوجوان خود را بیابید. اطلاعات حاکی از روش های تشخیص مصرف مواد را با دقت بررسی کنید. در صورت مشکوک بودن به قرص های خاصی سعی کنید اطلاعات بیشتری در مورد آن و اثراتش به دست آورید.

زمان را در نظر بگیرید. تا زمانی که نوجوان شما خیلی ناهوشیار نشده و هنوز از خود نشانه هایی از مصرف مواد را نشان نداده صبر کنید. گفتگو با شخصی که سابقه بالایی در مصرف قرص یا الکل دارد اثربخش نیست، جز این که شرایط را بدتر می کند.

در مورد استعمال بپرسید. اینکه چه چیزی مصرف می کند را جویا شوید و نیز هر چند وقت یکبار، کجا و در چه شرایطی مصرف می کند را نیز مطلع شوید. نوجوان شما ممکن است تمایل زیادی به دادن همه این اطلاعات به شما نداشته باشد.

از او بررسی دقیقی به عمل آورید. در مورد نحوه بررسی سوءمصرف مواد با پزشک مشورت کنید. نوجوان شما ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. درمان بهنگام ممکن است از مشکلات مصرف قرص یا الکل بیشتر جلوگیری کند.

از حمایت های دیگران بهره مند شوید. گروه های مختلف پشتیبانی که شامل خانواده های معتادین می باشند را پیدا کنید. این جلسات شامل بحث هایی درمورد اثرات خانوادگی الکل و دیگر سوءمصرف مواد می باشند. همه اعضای خانواده تحت تآثیر آن قرار می گیرند و آنها نیازمند انواع کمک ها برای تغییر روش هایی می باشند تا بتوانند نسبت به اشخاص مصرف کننده مواد، عکس العمل مناسبی نشان دهند.

منبع:مشاوره-آنلاین.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *