خواب کودک

نقش والدین در میزان خواب کودک


بر اساس مطالعه ای پیمایشی، مدت زمان خواب کودکان ممکن است متأثر از این باشد که تا چه حد والدین به توانمندی خود در خواباندن کودکان اطمینان دارند. همچنین خواب طولانی تر کودکان با میزان خواب والدین نیز ارتباط دارد. یافته ها نشان می دهند که تلاش برای ریشه یابی عادات خواب نامناسب در کودکان ممکن است از طریق مداخلات خانواده محور اثربخش تر باشد. مطابق با مطالعه ای پیمایشی ۵۷ درصد از والدین باور داشتند که می توانند به کودک خود کمک کنند که خواب کافی داشته باشد.

در مورد ساعت خواب کودک خود بیشتر بخوانید:

ساعات خواب مورد نیاز کودکان (۴ تا ۱۸ سالگی)

کودکان دارای والدینی با باور بیشتر تقریباً ۰.۶۷ صدم بیشتر از ساعات خواب روزانه می خوابند. نتایج برای کارهای دیگری همچون کنترل عوامل تعدیل کنننده ای مانند سن کودک، جنسیت، نژاد و آموزش والدین به کار برده شد.

این مطالعه همچنین نشان داد که در ازای هر یک ساعت افزایش یافتن خواب والدین، مدت زمان خواب کودک ۰.۰۹ ساعت در روز طولانی تر می شود.

نتایج مطالعه دکتر ری سردبیر و آموزشیار امراض دانشگاه علوم پزشکی هاروارد و پزشک شاغل در بیمارستان کودکان بوستون بیان کرد: نتایج  مطالعه ما نشان داد که آموزش والدین در اهمیت سلامت خواب برای خودشان و ارتقای باور فزاینده در حد توانشان برای کمک به کودکان در داشتن خواب کافی، حیطه های مداخله ای مهمی در افزایش مدت زمان خواب  کودک هستند، و اینها خواه از طریق برنامه های رسمی و خواه انجمن متخصصان اطفال مفید می باشند. براساس انجمن پزشکی خواب آمریکا؛ کودکان سنین ۶ تا ۱۲سال باید نه تا دوازده ساعت در هر ۲۴ ساعت خواب را براساس اصول منظمی برای ارتقای سلامت بهینه داشته باشند. عادات خواب کمتر از میزان ساعات خواب توصیه شده  با مشکلات توجه، رفتاری و یادگیری ارتباط دارند و خطرات احساس عدم امنیت و سلامت را افزایش می دهد. همچنین محققان ارتباطات بالقوه دیگری بین مدت زمان خواب کودک و رفتارهای والدین و اقداماتی از قبیل زمان قرار گرفتن در معرض نور مانیتور یا تبلت، فعالیت فیزیکی و محدودیت در تماشای تلویزیون را بررسی کرده اند.

اگر می خواهید به خوابیدن فرزند خود کمک کنید به مقاله زیر رجوع کنید:

هفت راه برای کمک به خواب نوجوانان

به طور شگفت انگیزی، پس از تنظیم ویژگی های جمعیت شناختی این عوامل ارتباط معناداری با مدت زمان خواب کودک نشان ندادند. دکتر ری اظهار داشت: نتایج ما همچنین ممکن است حاکی از آن باشد که رفتارهای هر یک از والدین منعکس کننده سبک زندگی خانواده نیست اما ترجیحاً خواب والدین ارتباط مستقیم تری با خواب کودک صرف نظر از دیگر رفتارها دارد.

مطالعه شامل ۷۹۰ والدین با میانگین سنی ۴۱ سال و کودکان بین سنین ۶ تا ۱۲ ساله آنها بود، که در آزمایش تصادفی چاقی کنترل شده شرکت کرده بودند. دستیاران پژوهشی اموزش دیده نظرسنجی از والدین را از طریق تلفن انجام دادند. حدود ۹۲درصد از پاسخ دهنده ها مادران بودند. میانگین مدت زمان خواب روزانه برای  ۶.۹ ساعت و برای کودکان ۹.۲ ساعت را سامل می شد.

مؤلفان این مطالعه ذکر می کنند که رفتارهای متعدد مربوط به والدین می توانند در ارتباط بین مدت زمان خواب کودک و والد نقشی اساسی داشته باشد. برای مثال، والدین ممکن است از طریق فراهم سازی مدل های نقش، تشویق و حمایت انتخاب های مناسب و سالم کودک یا بنا نهادن ساعت مشخص خواب برای اعضای خانواده در مدت زمان خواب کودک تاثیر بگذارند.

منبع:سامانه پرسش و پاسخ مشاور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *