نکات مهم در مورد کودک 9 ساله

نکات مهم در مورد کودک ۹ ساله

خودتان را آماده کنید – کودک ۹ ساله ی شما وارد دوره ای می شود که به صورت عمومی آنرا دوره ی نوجوانی می نامند، وارد آستانه ی نوجوانی می شود. در حالی که رشد فیزیکی در طول این مدت به طور کلی در مقایسه با رشدش در زمانی که کوچکتر بود سرعت کمتری دارد، ویژگی های رشد وارد سالهای نوجوانی می شود، و رشد روحی قابل توجهی را دارا می باشد. در سن ۹ سالگی، که او وارد کلاس سوم یا چهارم می شود، کودکتان اصول پایه ی خواندن و ریاضیات را پشت سر گذاشته است. فعالیت های مدرسه بیشتر بر روی کمک به درک او از چیزهایی که یاد گرفته و استفاده از آنها در موقعیت های دیگر است، به نسبت اینکه قبلا به صورت مکانیکی مطالبی را به خاطر می سپرد که یاد بگیرد که چطور بخواند.

در مورد کودک ۹ ساله خود بیشتر بخوانید: تربیت و راهنمایی کودک ۹ ساله

افزایش حوزه توجه و تمرکز

در سن ۹ سالگی، شما تفاوت قابل توجهی در دوره ی توجه و تمرکز کودک خود مشاهده می کنید. او اکنون قادر است که به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بنشیند و بر روی چیزی تمرکز داشته باشد، برعکس قبل که به سختی می توانست خودش را وادار کند که برای این مدت طولانی تمرکز داشته باشد. سرگرمی ها او نیاز به توجه بیشتری به جزئیات دارند و هماهنگی حرکتی و بینایی بهتری را دارا می باشد، فعالیت هایی مانند ساختن مدل های پیچیده توجه او را غالبا جلب می کنند. کودک ۹ ساله علاقه مندی زیادی به انجام بازی دارد، و می تواند بازی های پیچیده ی بیشتری را انجام دهد بازی هایی که شامل هزینه، ویژگی ها و استراتژی های خاصی می باشند. در این سن، ممکن است کودکتان برای مدت طولانی مطالعه کند و از مطالعه ی مطالب داستانی و غیر داستانی لذت می برد، و کتاب هایی او را در خود غرق خواهند کرد که دارای یک شخصیت یا گروهی از شخصیت ها و ماجراهای متعدد می باشد.

کودکان خیلی کوچک دنیا را به صورت به هم پیوسته می بینند. آنها دنیا را براساس مواردی که می بینند می سنجند و نمی توانند دید خود را فراتر از چیزهایی که می بینند و لمس می کنند ببرند. کودک ۹ ساله ی شما می تواند از اطلاعات در موارد دیگری استفاده کند –و متکی به تجربیات قبل و چیزهایی که خوانده یا فراگرفته است می باشد و می تواند براساس آنها قضاوت کند. داشتن کودک ۹ ساله ممکن است شما را به دوران مهدکودک بازگرداند دوره ای که همواره می پرسید «چرا، چرا، چرا.». او می خواهد دلیل اتفاقاتی که رخ می دهند را بداند، نه تنها به لحاظ اتفاق، و ممکن است اضطراب او نسبت به خطرهای احتمالی در موقعیت های مختلفی که بر روی او تاثیر خواهند داشت افزایش یابد.

احساسات کودک ۹ ساله در مورد خودش

کودک ۹ می تواند بین فکر کردن به اینکه هر کاری را می تواند انجام دهد و یا اینکه هیچ کاری را نمی تواند به درستی انجام دهد مردد و دو دل باشد. دنیا در دید کودک ۹ ساله می تواند خیلی سیاه و سفید باشد و می تواند درست یا اشتباه باشد. در این سن، کودکان غالبا شروع خوبی دارند ولی دنبال کردن یک فعالیت در آنها ضعیف می باشد. کودکی که برای ساختن یک قلعه ی پیچیده اشتیاق زیادی دارد ولی بعد از اینکه آن را شروع کرد از آن خسته می شود زیرا می بیند که از ان چیزی که فکر می کرده سخت تر است. امکان دارد که او آرزوهای بزرگی برای خودش داشته باشد و می تواند خودش را تصور کند که شغل های مهمی مانند بزرگسالان دارد. زیرا او می تواند بفهمد که مرکز جهان نیست، و غالبا از کمک کردن و انجام کارهایی برای دیگران لذت می برد.

مطالب مرتبط با ۹ سالگی: نقاط عطف رشد کودک ۹ ساله

رشد اجتماعی

کودک ۹ ساله‌ی شما و دوستانش به اندازه ای رشد کرده اند که می توانند جمع های خصوصی داشته باشند، پنهانی با یکدیگر قرارداد ببندند و با یکدیگر دست بدهند و می توانند اسم رمزهای خصوصی و پنهانی داشته باشند. کودکان در این گروه سنی دوست دارند که عضو گروهی باشند؛ دوستان و رتبه بندی برایشان خیلی مهم است. در این سن پسران و دختران گروه های جداگانه ای دارند، و ممکن است با یکدیگر نبردهایی داشته باشند و تحت فشار گروهی برای سازگاری و وفق دادن خودشان با گروه می باشند.

کودک ۹ ساله ممکن است دیگر کودکان را مورد تمسخر قرار دهد و حتی ممکن است به دوستانش دشنام های زننده ای بدهد.

رشد استقلال

شما دیگر مرکز دنیای او نیستید به نسبت اینکه قبلا زمانی که او کوچکتر بود شما مرکز توجه او بودید. دوستان، مدرسه و فعالیت های خارج از خانه به جای شما قرار گرفته اند و او از این فعالیت ها لذت می برد و روند مستقل شدن را پشت سر می گذارد، ولی شما همچنان بخش عظیمی از زندگی او هستید و ستایش شما همچنان برای او مهم است. اجازه دهید که کودکتان زمانی را برای خودش تنها باشد و برای پیشرفت مسئولیت هایی را برای خود در نظر بگیرد، این اتفاق باعث می شود که شما احساس آرامش داشته باشید. از او انتظار نداشته باشید که سر میز شام بنشیند و با شما صحبت کند او جاهایی برای رفتن و کارهایی برای انجام دادن دارد.

پی نوشت:

این مطلب برگردانی از نوشته های سوزان رابین می باشد. سوزان رابین یک پرستار دارای ۲۵ سال تجربه در تومور شناسی، تحویل کودک، مراقب و ناباروری می باشد. او همچنین تجربیات گسترده ای در زمینه ی رشد روزانه یا مراقبت های دارویی از کودکان ضعیف دارد. او پروانه رسمی پرستاری اش را از کالج اکلاهامای غربی دریافت کرده است. او نویسنده و ویرایش گر چندین کتاب در زمینه ی کودکان استثنایی می باشد.

منبع:ساینس دیلی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *