کودک و تبلت

وابستگی کودکان به تبلت و سایر لوازم الکترونیکی

 

 

همبازی مورد علاقه کودک من تبلت اوست. این جمله را از بسیاری از پدر و مادرها می شنویم که اتفاقا بدرفتاری نشان می دهد و مشکلات توجه دارد. ما روز به روز شاهد این هستیم که کودکان اصرار بیشتری بر ارتباط مداوم با تبلت خود دارند.

آیا کودک شما به طور مدام اصرار به بازی با تبلت دارد؟ آیا به جای خرس پولیشی با تبلتش به رختخواب می رود؟ ایا در طول روز خواب آلود است و اکثر اوقات بد خلقی می کند؟ آیا بیشتر ترجیح می دهد در خانه بماند تا در بیرون خانه؟ آیا از لحاظ اجتماعی از همسالان خود کناره گیری می کند؟ این رفتارها و برخی دیگر رفتارها به این معنی هستند که کودک شما به لوازم الکترونیکی وابسته است.

اولا تبلت ها و دیگر لوازم الکترونیکی،  جایگاه خود را دارند، آنها باعث سرگرمی می شود، وسیله آموزش هستند همچنین وسیله‌ای برای ارتباط محسوب می شوند. با این وجود،  کودکان ممکن است کاملاً به این لوازم وابسته شوند به طوری که از فعالیت هایی که با احتمال بیشتر باعث ارتقاء رشد شناختی، جسمی و هیجانی می شوند فاصله می‌گیرند. کودکان تمام سنین از همه فعالیت‌های فیزیکی، بازی های خلاقانه، ابراز وجود خلاقانه، فرایندهای حل مسئله و تعامل اجتماعی با بزرگسالان و همسالان سود می‌برند.

برای مطالعه بیشتر:

میزان استفاده از تبلت و وسایل مشابه در کودکان

چه زمانی برای فرزندم تلفن همراه بخرم؟

خوشبختانه،  فعالیت‌های مفیدی برای کودکان وجود دارند.  والدین این فرصت را دارند که نگرش‌ها و رفتار کودک خود را در ارتباط با تمامی ابعاد در زندگی آنها ارتقا دهند. نکته مهم ایجاد یک تعادل است از طریق دسترسی به تجارب مختلف و تشویق کودکان به آزمون کردن چیزهای مختلف.

وقت گذرانی با کودک مثل بازی کردن، صحبت کردن، ابداع کردن و یادگیری، کلید اصلی برای حمایت و تشویق کودک به انجام طیف وسیعی از فعالیت ها می باشند.

کودکان تنها افراد وابسته به لوازم الکترونیکی نیستند. همه ما نیست وقت زیادی را با این لوازم می گذرانیم.  در عین حال، مطالعات نشان داده اند که فقدان تعادل در فعالیت ها می تواند به مشکلات سلامتی، اجتماعی و روانی در کودک و بزرگسال منجر گردد.

چه در نظر دارید مانع روی دادن مشکلات شوید، چه می‌خواهید مشکلات اطراف را تغییر دهید،  یک دیدگاه خانوادگی بیشتر از هر چیزی کمک می کند. خانواده ها از طریق فعالیت های تفریحی ارتباط بیشتری با یکدیگر برقرار می کنند و برای گوش دادن به یکدیگر وقت می گذارند. از طریق دیگر فعالیت ها، اعضای خانواده  از لحاظ فیزیکی بیشتر فعال شده و خواب آنها بهبود می یابد،  چیزی که تضمین کننده سلامت کلی است

برای شروع به عنوان یک خانواده اهدافی را تعیین کنید  که می‌توانید با یکدیگر روی آنها کار کنید  و تعادل فعالیت ها را بهبود ببخشید.همچنین به عنوان والدین استانداردهایی را  برای مراقبت از خود، خواب، عادات خوردن و کمک به کودک در خانه تعیین کنید. لازم است استانداردهایی را برای استفاده از وسایل الکترونیکی تعیین کنید، همچنین می توانید جایگزین هایی را معرفی کنید.

اگر در مورد رفتار یا شیوه زندگی کودک خود نگرانی هایی دارید با روانشناس کودک مشاوره نمایید.

منبع: کودک و نوجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *