ویژگی های کودک بیش فعالی و کمبود توجه

ویژگی های شگفت انگیز کودک با بیش فعالی و کمبود توجه

برای کودکان با اختلال کمبود توجه و بیش فعالی

به شما گفته می شود که تو به راحتی پریشان، ضربه پذیر، بی قرار و بیش فعال هستی؟ ممکن است به شما گفته شود که شما دارای اختلال ADHD و کم بود توجه تمرکز بوده و بیش فعال هستید. نخست، مطمئن باشید که شما تنها نیستید و تنها شما دارای این اختلال نیستید. در حقیقت. از هر ده نفر یک نفر از همکلاسی هایتان ممکن است چیزی که شما آن را تجربه می کنید را دارا باشند. البته اختلال کمبود توجه و تمرکز (ADHD) باعث می شود که شما در انجام برخی از امور روزانه مانند نشستن در یک جا، یا دنبال کردن چیزی، یا تمرکز کردن برای مدت طولانی بر روی چیزی مشکل داشته باشید… ولی حدس بزنید که این چیزها که شما نمی توانید بر روی آنها تمرکز داشته باشید، تنها شما با آن درگیر هستید در اینجا یازده تا از توانایی هایی که افراد دارای اختلال ADHD دارا می باشند ذکر می شود:

  1. شما به سختی فکر می کنید – و این بسیار ارزشمند است!

بیشتر و بیشتر جهان اطراف ما متوجه این مسئله می شود که روشهای قدیمی تفکر نیاز به به روزرسانی دارند. و اینکه ما چگونه می توانیم دیدی جدید نسبت به مسائل داشته باشیم زمانی که تفکر ما کلیشه ای است و فکر کردن برای ما مشکل نیست متاوت بودن تفکر چیز ارزشمندی است. ذهن شما منحصر به فرد است، و شما ممکن است به راه حل هایی فکر کنید که به ذهن دیگر نمی رسد و تفکر خلاقانه ای داشته باشید.

  1. انرژی شما حد و مرزی ندارد!

سازمان ملی سلامت روان بیان می دارد که فعال بودن بیش از اندازه یکی از ویژگی های اختلال ADHD می باشد. فعال بودن بیش از اندازه می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. انرژی زیاد شما باعث می شود که شما در فعالیت های ورزشی، هر کار فیزیکی، موفق باشید و محیط اطرافتان را کشف کنید. تمام این انرژیها باعث می شود که شما بلند پرواز باشید و انرژی را به اطرافتان بفرستید که دیگران بتوانند از تغذیه کرده و بهره مند شوند!

  1. خلاقیت برای شما آسان است.

مکانیزم مغز شما با دیگران متفاوت می باشد و خلاق است، تفکر خلاق به صورت طبیعی در شما وجود دارد. افراد دارای HDHD بازیگرانی ماهر، دانشمند و خلاق می باشند، مغز شما به صورت طبیعی جالب و مبتکر است.

  1. شما استعداد فوق العاده ای در جزئیات دارید.

ممکن است شما احساس کنید که ذهن شما مانند یک توپ هر لحظه از جایی به جای دیگر می رود. برخی مواقع شما احساس می کنید که نمی توانید تمرکز کنید، ولی این مسئله بدین معنی است که ذهن شما این استعداد را دارد که بر روی بسیاری از جزئیات  در یک زمان یا در یک زمان کوتاه توجه کند. ایا شما می دانستید که برخی مواقع ADHD  به عنوان توجه زیاد از حد شناخته می شود؟ این بدین معنی است که شما این توانایی را دارید که به خوبی توجه کنید، فقط نوع توجه و تمرکز شما با دیگران متفاوت است.

  1. شما با تمرکز فوق العاده ای که دارید هر چیزی را با شور و هیجان به حرکت در می آورید.

برخی مواقع به نظر می رسد که اختلال ADHD باعث می شود که شما نتوانید بر روی چیز خاصی تمرکز داشته باشید. در غالب مواقع کودکان و بزرگسالان دارای ADHDبه شدت هیجان زده هستند. ممکن است آن مسئله نوعی ورزش، یا کامپیوتر، یا نواختن گیتار باشد- نکته این است که شما انرژی پایان ناپذیری دارید برای کار کردن بر روی چیزی که نسبت به انجام ان شور و هیجان دارید.

  1. شما فوق العاده انعطاف پذیر هستید.

توانایی ذهن شما برای تغییر دادن توجه تان از چیزی به چیز دیگر باعث می شود که از جریانی به جریان دیگر وارد شوید و این ویژگی شما باعث می شود که شما در زندگی تان انعطاف پذیری بالایی داشته باشید. در واقع، افراد دارای ADHD توانایی حفظ خونسردی خود در شرایط مختلف را دارند و اکثر پزشکان اروژانس یا پرستاران، آتش نشانان، ماموران پلیس، معامله گران سهام، ورزشکاران و حتی هنرمندان دارای ADHD هستند.

  1. حساسیت شما نسبت به دیگران متفاوت است.

آیا شما احساس می کنید که بعضی مواقع واکنش های احساسی عمیقی دارید؟ افراد که دارای اختلال ADHD هستند، احساس عمیقی در رابطه با محیط اطرافشان دارند. از انجایی که شما تفاوت های با دیگران دارید و احساساتتان نسبت به دیگران متفاوت است، شما می توانید از این ویژگی منحصر به فردتان برای همدلی با دیگران استفاده کنید زیرا درک شما از محیط اطرافتان فراتر از دیگران است.

  1. شما خود انگیخته هستید!

«خسته کننده» کلمه ای نیست که معمولا در مورد شما کاربرد داشته باشد. با میلیون ها ایده ای که در یک دقیقه به ذهن شما می رسد، شما نمی خواهید که در یک روال معمول و عادی قرار بگیرید. ممکن است که شما بخواهید زبان جدیدی یاد بگیرید، یا یک زمین فوتبال در حیاطتان بسازید. خوشانسی شما این است که دوستان شما دوست دارند که زمانشان را با شما بگذرانند زیرا شما همیشه می خواهید که بیرون بروید و کاری را انجام دهید.

  1. شما ریسک پذیر هستید!

پزشکان و دانشمندان می گویند که تکانشگری یکی از خصوصیات ADHD می باشد. و شما همیشه به هر چیزی براساس معمول آن فکر نمی کنید. برخی مواقع افکار شما براساس تفاوت رشد می کند، و این ویژگی می تواند به شما کمک کند که به پیش بروید. برای دستیابی به پاداش های بزرگ ریسک پذیری ضروری است، زمانی که شما در یک جا می مانید هیچ خطری را به جان نمی خرید می توانید کارهای محدودی انجام دهید.

۱۰- شما بسیار مشتاق هستید!

انرژی بی حد و مرز شما باعث می شود که چیزهایی که شما را به هیجان می اندازد را با شور و شوق انجام دهید. آیا شما زندگی را ترجیح می دهید که پر از شور و شوق و زندگی است یا یک زندگی کسالت بار را می خواهید؟ ما در مورد این مسئله خیلی فکر می کنیم.

  1. تخیلات شما در مورد جهان متفاوت است.

ADHD تنها برداشتن و حذف محدودیت ها نیست. در حقیقت، بسیاری از کودکان دارای ADHD زندگی غنی ایی دارند، و می توانند به مدت طولانی در افکار و خیالپردازی هایشان غرق شوند. شما با داشتن این استعداد تخیلی می توانید داستان های باور نکردنی بسازید، یا در رویای یک اختراع جدید باشید، و یا هر چیز دیگری که می خواهید! جهان در دستان شماست.

منبع:مشاورانه

4 پاسخ
  1. کامران
    کامران گفته:

    دختری دارم ۴ ساله و بسیار مستعد است.هر مطلبی به او گفته شود در ذهنش می ماند.خودش خاطرات سه سالگی را یادآوری می کند.حافظه بسیار بالایی دارد.مربیان مهد کودکش از او بسیار راضی هستند.به خوبی غذا نمی خورد.لاغر است و هنگام غذا خوردن یکجا بند نمی شود.همیشه حرف می زند حتی وقتی که من و مادرش با هم صحبت می کنیم فورا به میان حرفهای ما می پرد.لطفا بفرمایید اینها نشانه بیش فعالی نیست؟متشکرم؟

    پاسخ
  2. روانشناس کودک
    روانشناس کودک گفته:

    با سلام. این نشانه ها که فرمودید بله می توانند نشانه های اولیه برای تشخیص بیش فعالی باشند. بهر حال برای تشخیص قطعی تر بهتر است یک روانشناس از نزدیک کودک را ویزیت کند.

    پاسخ
  3. سمانه
    سمانه گفته:

    سلام. چه مقاله ی جالبی بود. ممنون از به اشتراک گزاری.
    برای من سوال شد که حالا وقتی کودکی با adhd درگیر هست و در کنارش این همه ویژگی خارق العاده داره، نباید درمان بشه یعنی؟ و آیا درمان کردنش به معنی از بین بردنِ خلاقیت ها و استعدادهاش هست؟

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما سمانه جان
      اتفاقا درمان برای بیماران ای دی اچ دی از اهمیت زیادی برخودار می باشد و داشتن این ویژگی ها نیز زمانی ارزشمند هست که در کنار درمان بتوانیم به انها در مسیر که برای خودشان و دیگران آسیب زا نباشد به آن پاسخ بدهیم یعنی مدیریت شود تا بتوانند انرژی خود را تخلیه کنند و یا از مهارت های بیشتری که دارند استفاده کنند.
      خیر درمان شدن این بیماران به معنای از بین بردن این خلاقیت ها نیست بلکه کمک می کند که در سطح بهتری بتوانند به آن پاسخ بدهند.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *