چاقی و وزن مناسب در کودکان

چاقی و وزن مناسب در کودکان

اگر در مورد وزن کودک خود نگران هستید با دکتر وی مشورت کنید. نمو، رشد و تغییرات وزن کودک مهمترین موضوعاتی هستند که در طول سنجش روتین کودک مورد بحث قرار می گیرند. در طول دوره نوزادی دکتر کودک، رشد کودک شما را روی نمودار هایی که نشان دهنده ی وزن مناسب برای قد می باشد ترسیم خواهد کرد. سپس دکتر کودک شما شاخص توده بدنی BMI کودکتان را محاسبه خواهد کرد. شما می‌توانید از این نمودار برای دنبال کردن رشد کودک خود استفاده کنید، همچنین می‌توانید از آن به عنوان مقیاسی برای مقایسه رشد کودک خود با دیگر کودکان در همان سن با همان جنسیت استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

کودک و تغذیه‌‌‌‌‌‌ی سالم

اضافه وزن در کودک و چگونگی برخورد با آن

به یاد داشته باشید کودکان نیازمند یک رژیم غذایی پرچرب هستند که رشد آنها را در دوره نوزادی حمایت کنند. کودکی که تنها از شیر مادر تغذیه می کند تنها حدود نیمی از کالری روزانه خود را از چربی موجود در شیر مادر دریافت می‌کند. در نتیجه، محدود کردن کالری ها با هدف کاهش وزن کودک در سنین پایین‌تر از دو سال توصیه نمی شود.

با این وجود چاقی مفرط و کالری ها همچنان به عنوان یک نگرانی جهانی مورد بحث می باشد. برای مثال سنگینی زیاد می‌تواند موجب به تاخیر افتادن سینه خیز رفتن و راه رفتن در کودک شود، که در واقع بخش های ضروری برای رشد ذهنی و فیزیکی کودک می باشند. در حالی که یک کودک درشت لزوما در آینده چاق نخواهد شد، یک چاق و تپل با احتمال بیشتری در آینده چاق خواهد بود.

برای حفظ وزن بدن کودک خود نکات زیر را رعایت فرمایید:

بر اضافه وزن خود در دوران بارداری نظارت داشته باشید: چاقی مفرط در طول دوره بارداری می‌تواند احتمال به دنیا آمدن کودک چاق را افزایش دهد. مطالعات نشان دادند که هر چقدر میزان وزن در هنگام تولد بیشتر باشد احتمال چاقی  کودکان بیشتر خواهد شد.

تغذیه از شیر مادر: تحقیقات نشان دادند که تغذیه از شیر مادر خطر ابتلا به چاقی دوران کودکی را کاهش خواهد داد.

 

محدود کردن نوشیدنی های غنی شده با شکر: آبمیوه ها لزوم بخش مهمی از رژیم غذایی کودکان نمی‌باشند. به جوی مصرف خوراکی های آبکی برای کودک، بیشتر از میوه های مقوی و سبزیجات استفاده کنید.

 

راه های مختلف را برای تسکین دادن به کودک خود استفاده کنید: هنگامی که کودک شما گریه می‌کند برای ساکت کردن او فورا و به صورت خودکار به وی شیر ندهید. گاهی یک وضعیت جدید، یک محیط ساکت، یا یک نوازش آرام تمام آن چیزیست ک کودک نیاز دارد تا تسکین یابد

 

استفاده از وسایل الکترونیکی و رسانه ها را محدود کنید: آکادمی طب کودکان آمریکا استفاده از رسانه و وسایل الکترونیکی توسط کودکان کمتر از دو سال را مجاز نمی داند. هر چه میزان مشاهده تلویزیون توسط کودک شما بیشتر باشد خطر ابتلا به چاقی بیشتر خواهد شد. هم زمان با رشد کودک، در مورد تغذیه و وزن او با دکتر وی در ارتباط باشید.

منبع:مشاورانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *