چک لیست سلامت کودک 12 ساله

چک لیست سلامت کودک ۱۲ ساله

 

به عنوان والدین لازم است که در مورد وضعیت کلی سلامت فرزند خود در هر سنین خاص اطالعات لازم را کسب کنید. به همین دلیل در این مقاله چک لیست لازم برای بررسی این موارد را ذکر کرده ایم.

انتظاراتی که در طول این بررسی باید داشته باشید:

پزشک یا پرستار در طول این بررسی:
۱. قد و وزن کودکتان را چک می کند، و شاخص توده ی بدنی (BMI) کودکتان را محاسبه می کند، و طرح اندازه گیری ها را بر روی نمودار ترسیم رشد مشخص می کند.
۲. با استفاده از ابزارهای استاندارد و دقیق فشار خون و بینایی کودکتان را چک می کند.
۳. سوالاتی می پرسد، موارد نگران کننده را بیان می کند، و پیشنهادات و توصیه هایی در رابطه با کودک تان به شما ارائه می دهد:
تغذیه: در این سن، کودکان باید با سلیقه خودشان غذاهای سالم را انتخاب کرده و تغذیه ی سالمی داشته باشند. رژیم غذایی کودکتان باید شامل پرتئین های بدون چربی، حبوبات، میوه ها و سبزیجات، و لبنیات کم چرب باشد. کودکان در این سن نیاز دارند که روزانه سه لیوان شیر کم چرب یا فاقد چربی مصرف کنند، و باید روزانه پنج وعده شامل میوه ها و سبزیجات داشته باشند و غذاهایی که محتوی چربی و قند فراوان است باید محدود شوند.

مطالب مرتبط با دوازده سالگی:

رشد کودک دوازده ساله

روان شناسی نوجوان دوازده ساله

خواب

کودکان در این سن به طول معمول به ۱۰- ۱۱ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. کمبود خواب باعث می شود که میزان توجه و دقت کودک در مدرسه با مشکل مواجه شود. ساعت خواب را به گونه ای مشخص کنید که کودک خواب کافی داشته باشد و کودکتان را تشویق کنید که روال خواب مشخص شده را دنبال کند.
فعالیت های فیزیکی. کودکان در این سن حداقل باید برای ۶۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشند. کارشناسان توصیه می کنند که ساعات تماشای تلویزیون، فیلم، بازی های ویدئویی، گوشی های هوشمند، تبلت، کامپیوتر، را به دو ساعت در روز محدود کنید.

رشد

در سن ۱۲ سالگی معمول است که کودک:
• برخی از نشانه های بلوغ را بروز دهد:
در دختران، بلوغ معمولا از ۸ تا ۱۳ سالگی با رشد سینه ها و ظاهر شدن موهای شرمگاهی شروع می شود. دوران قاعدگی معمولا دو سال پس از رشد سینه ها شروع می شود.
در پسران، بیضه ها بزرگ می شود، اولین نشانه ی بلوغ، معمولا در ۱۱ سالگی نمایان می شود، ولی امکان دارد که این اتفاق در زمانی زودتر یعنی در سن ۹ سالگی و یا دیرتر در سن ۱۵ سالگی بیفتد. رشد آلت تناسلی و ظاهر شدن موهای ناحیه ی تناسلی در این دوره اتفاق می افتد.
• پوستی چرب دارند و جوش های پوستی نمایان می شود
• جهش ناگهانی رشدی دارند. برای دختران، حدود ۶ تا ۱۲ ماه پس از قاعدگی رخ می دهد. جهش رشدی در پسران پس از بلوغ رخ می دهد.
• تفکر مشخصی دارند ولی عکس العمل هایشان با عواقب آینده ارتباطی ندارد
• به پذیرش همسالان و استقلال اشتیاق دارند
• توجهشان بر روی ظواهر و رفتارهای فردی است (زیرا آنها فکر می کنند که همه به آنها نگاه می کنند)
پزشک پس از صحبت کردن با شما، ممکن است بخواهد که زمانی را با کودکتان تنها باشد تا او به سوالات اضافه ای پاسخ دهد.
۴. معاینه ی فیزیکی: شامل گوش دادن به ضربان قلب و ریه، معاینه ی پشت برای بررسی هر گونه انحنا در ستون فقرات، و بررسی نشانه های بلوغ. والدین، پرستار، یا مراقب کودک باید در طول این معاینات حضور داشته باشند، ولی خواهر یا برادر کودک به دلیل رعایت حریم شخصی کودک باید بیرون منتظر بمانند.
۵. واکسن زدن: واکسن می تواند از کودک در برابر بسیاری از بیماری های دوران کودکی محافظت کند، بنابراین مهم است که کودکتان به موقع واکسن دریافت کند. برنامه ی واکسن می تواند متفاوت باشد، بنابراین در رابطه با چیزهایی که باید انتظار ان را داشته باشید با پزشک مشورت کنید.
۶. تست های توصیه شده: ممکن است پزشک تشخیص دهد که کودکتان کم خونی دارد، کلسترول بالایی دارد، بیماری سل دارد و اگر نیاز باشد آزمایش های دیگری توصیه می کند.

آینده نگری

در اینجا برخی از مواردی که تا معاینه ی بعدی باید به خاطر بسپارید ذکر شده است:
مدرسه
۱. کودکتان را تشویق کنید که در فعالیت های مختلفی شرکت داشته باشد، فعالیت هایی شامل موسیقی، هنر و صنایع دستی، ورزش، کلوب های بعد از مدرسه، و دیگر فعالیت هایی که مورد علاقه ی کودک می باشد.
۲. از دستاوردهایی که کودکتان کسب کرده تجلیل کنید و در زمینه هایی که کودک تلاش می کند از او حمایت کنید.
۳. محیطی آرام را برای انجام تکالیفش فراهم سازید و ابزارهایی که حواس کودک را منحرف می کنند مانند تلویزیون و گوشی موبایل را به حداقل برسانید.
۴. زمانی که فعالیت های مدرسه با چالش های بیشتری مواجه می شوند، کودکانی که پیشرفت چندانی نداشته اند ممکن است در آنها نشانه های مشکلات توجه و یادگیری، قلدری یا افسردگی وجود داشته باشد. سعی کنید که مشکلات را ریشه یابی کنید.
۵. فشار همسالان ممکن است کودک را به سمت فعالیت های خطرناک سوق دهد، کارهایی مانند نوشیدن مشروبات الکلی یا سیگار کشیدن. کسانی را که کودکتان با آنها زمانش را صرف می کند بشناسید و مطمئن شوید که فعالیت های انها توسط یک بزرگسال نظارت می شود.
خودتان
۱. خودتان را برای سوالاتی که کودکتان در رابطه با بلوغ و احساساتی که با این تغییرات به وجود خواهد آمد آماده سازید. کودکتان را تشویق کنید که نگرانی ها و سوالاتش را با شما در میان بگذارد.
۲. در دختران، اولین عادت ماهانه معمولا در ۱۳ سالگی رخ می دهد، ولی این اتفاق می تواند دیرتر و در سن ۱۵ سالگی رخ دهد. قبل از اینکه قاعدگی رخ دهد در رابطه با این اتفاق با دختران صحبت کنید و کودکتان را تشویق کنید اولین بار که این اتفاق برای او افتاد را با شما در میان بگذارد.
۳. در مورد رابطه ی جنسی با کودکتان به روشنی صحبت کنید و او را تشویق کنید که تا زمانی که بزرگتر نشده از رابطه ی جنسی خودداری کند و خطر ابتلا به بیماری های جنسی و بارداری را توضیح دهید.
۴. پسرتان را مطمئن سازید که نعوظ و احتلامی که شب ها برای او اتفاق می افتد اتفاقی طبیعی است.
۵. بزرگ شدن نیازمند استقلال است و این بدین معنی است که نوجوان امکان دارد از برخی محدوده ها و قوانین تعیین شده تخلف کند. مشخص کنید که چه قوانینی مهم نیستند و چه قوانینی همچنان باید پابرجا باشد.
۶. کودکتان را تشویق کنید که هر روز به حمام برود و یا دوش بگیرد. اگر بوی بدنش نگران کننده است به کودکتان بگویید که دئودورانت استفاده کند.
۷. مطمئن شوید که کودکتان دو بار در روز دندانهایش را مسواک می زند، یک با در روز از نخ دندان استفاده می کند، و هر شش ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه می کند.
۸. در پی نشانه های افسردگی باشید، که می تواند شامل تحریک پذیری، غم، از دست دادن علاقه به انجام فعالیت ها، پیشرفت تحصیلی پایین، و صحبت کردن در مورد خودکشی می باشد.

امنیت

۱. در رابطه با خطر سیگار کشیدن، الکل و مواد مخدر با کودکتان صحبت کنید.
۲. نوجوان همچنان باید در صندلی عقب بنشیند و در وسایل نقلیه حتما باید کمربند ببندد.
۳. زمانی که کودک دوچرخه سواری، اسکیت و یا اسکوتر سواری می کند مطمئن شوید که از کلاه ایمنی استفاده می کند.
۴. کودکتان باید از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کند و حداقل باید ۱۵ دقیقه قبل ازخروج از خانه کرم بزند و هر دو ساعت یک بار باید کرم را تمدید کند.
۵. کودکتان را محدود کنید که کمتر در معرض سیگار قرار گیرد، زیرا احتمال خطر مشکلات قلبی و ریوی را افزایش می دهد.
۶. بر استفاده ی کودکتان از اینترنت نظارت کنید. کامپیوتر خانوادگی تان را در جایی قرار دهید که ببینید که کودکتان چکار می کند. فیلترها و چکینگ های مرورگر را بر روی کامپیوتر نصب کنید تا متوجه شوید که کودکتان چه سایت هایی را مشاهده کرده است.
۷. با عدم نگهدای اسلحه در خانه کودکتان را در مقابل آسیب هایی که ممکن است از ناحیه ی اسلحه ببیند از کودکتان محافظت کنید. اگر شما در خانه تان اسلحه دارید، آن را در جایی که غیرقابل دسترس باشد نگهدارید. فشنگ ها را در جایی جدا از اسلحه بگذارید، و مطمئن شوید که کودکان به کلید دسترسی ندارند.
این چکآپ ها مورد تایید آکادمی طب اطفال (AAP) برای راهنمایی والدین می باشند.

منبع:سامانه پرسش و پاسخ مشاور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *