آماده سازی کودکان برای ورود به دبستان1

آماده سازی کودکان برای ورود به دبستان۱

 

آماده سازی کودکان برای ورود به دبستان۱

 

بسیاری از والدینی که دارای کودک زیر ۶ سال هستند. در این اندیشه می باشند که چگونه فرزند خود را برای دوره دبستان آماده سازند . آنها فعالیتهای متعددی انجام می دهند کودک خود را کلاس های مختلفی می فرستند. که نهایتا به دلیل نداشتن انسجام در برنامه و عدم آگاهی از اینکه چه فعالیتهایی و با چه تمریناتی در چه حوزه هایی باید انجام شود، هزینه ، انرژی و زمان را از دست می دهند.

آماده سازی کودکان برای شروع دوره دبستان، واقعی شدنی و امری محال نیست به شرط آنکه والدین آگاهی های لازم را داشته باشند. در این فرآیند والدین نیاز نیست خواندن و یا حساب کردن طوطی وار را به کودک بیاموزد بلکه در این فرآیند برنامه ای منسجم همراه با بازی و لذت برای کودک فراهم  می شود اما باید بر چه مهارتهایی کار کرد؟

  1. آیا شما والدین می دانید کدام تواناییهای کودکان در موفقیت تحصیلی فرزندتان نقش اصلی را بازی می کند؟(۷ توانایی بنیادی)
  2. بعد از یافتن آن توانایی ها نیازمند برنامه ای منظم و روزانه هستید که بایستی پیگیری شود.

نکته مهم در پرورش این ۷ توانایی آن است که فرزند شما هر اندازه کوچکتر باشد بازده بهتری خواهد داشت اما در هر حال هیچ وقت دیر نیست.

با ورود کودکتان به دبستان در سال اول تحصیلی شما درگیر آموزش خواندن و نوشتن هستید اا از سال دوم به بعد با مسئله های ریاضی و تمرینات، پلی کپی و…. چه می کنید؟

به مثال توجه کنید : « علی روزی یک بادبادگی درست می کند ، بعد از ۷ روز او چند بادبادک دارد؟

آیا والدینی را دیده اید که کودکشان حتی متوجه صورت مسئله نمی شوند و مادر می گوید اول صورت مسئله را بخوان تا بفهمی و بعد حلش کن. این مهارت که کودک به درک نوشته ها برسد از کجا ناشی می شود ؟ کجا باید با او کار می شده ، که الان درگیر نباشد؟

یکی از این ممهارتهای بنیادی مهارتهای زبانی می باشد. مهارتها ی زبانی نقش بسزایی در موفقیت تحصیلی دارند.

مهارتهای زبانی یکی از مهم ترین پیش نیازها برای یادگیری چه در محیط مدرسه و چه در جامعه می باشند، مهارت های زبانی دو نوع هستند:۱- زبان ادراکی ( دریافتی) ۲- زبان بیانی

 

آماده سازی کودکان برای ورود به دبستان۱

منظور از زبان ادراکی ( دریافتی) آن است که کودک متوجه شود که دیگران چه می گویند ( و در آینده آنچه خود می خواند را بفهمد). توانای زبان ادراکی بسیار زودتر از زبان بیانی ایجاد می شود، کودک در ۹ ماهگی قبل از صحبت کردن چنین توانایی را بدست می آورد. برای همین است که اگر از یک کودک تفریبا یک ساله بخواهید به عکس گربه در کتاب اشاره کند این کار را می کند هرچند قادر به گفتن کلمه گربه نباشد. اکنون پرسشی مطرح است ، توانایی زبان ادراکی برای موفقیت تحصیلی مهم است در اکثر مدارس ایران، همچنان کلاس درس ها به روش سخنرانی اداره یم شود. کودک بایستی توضیحات معلم را متوجه شود و به خوبی بفهمد تا بتواند درسی را که آموزش داده شده یاد بگیرد. در حالی که بسیاری از کودکان به دلیل ضعف در زبان ادراکی (دریافتی ) بعد از چند دقیقه گوش دادن به حرف های معلم و نفهمیدن گفته های او یا حواسشان پرت می شود یا شیطنت می کنند. یا در سالهای بالاتر متوجه صورت مسئله و آنچه از آنها خواسته شده نمی شوند.

نوع دیگر زبان، زبان بیانی است،  که منظور توانایی کودک در استفاده کدن از کلمات و جملات شفاهی (و در آینده به صورت نوشتاری) است تا بتوانند آنچه آموخته را بیان کند ( یا در آینده بنویسد). این توانایی بعد از زبان ادراکی و در حدود یک سالگی ظهور پیدا می کند.

چرا توانایی زبان بیانی بر موفقیت تحصیلی موثر است؟ زیرا، کودکتان باید در ارزیابی ها چه به صورت کتبی یا شفاهی بتواند آنچه آموخته است را با کلمات و جملات به طور صحیح به دیگران به خصوص معلم در میان بگذارد.

بنابراین اهمیت زبان در موفقیت تحصیلی برای والدین معلوم و مشخص شده است لذا تا قبل از ورود کودکتان به مدرسه می بایستی با کتاب خواندن و صحبت کردن های روزانه و پیروی از برنامه های توانمندسازی شناختی به کودکتان در این حوزه او را برای موفقیت در آینده آماده سازید.

منبع: کودک و نوجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *