حافظه بلند مدت کودکان برای آمادگی مدرسه

آماده سازی کودکان برای ورود به دبستان۴

 

آماده سازی کودکان برای ورود به دبستان۴

 

در مقاله  « آماده ساز کودکان برای ورود به دبستان ۱» عنوان شد که هفت توانایی به عنوان توانایی های پایه هستند که بر موفقیت و پیشرفت تحصیلی کودکان در دوره تحصیلی آنها به خصوص موفقیت در دبستان موثر می باشد، چهارمین توانایی که می بایستی در سال های پیش از دبستان تا قبل از ۷ سالگی بر آن کار و تمرین شود تا کودک ورزید شود  حافظه  نام دارد.

از جمله توانایی های دیگری که فرزندتان در کلاس درس  برای موفقیت به آن نیاز دارد حافظه است . فرزند شما به سه نوع حافظه در کلاس درس نیازمند است حافظه کوتاه مدت برای اینکه دستورات معلمین یا گفته های آنها را پیگیری کند، حافظه فعال برای اینکه بر مسائل و اطلاعات کار کند. حافظه بلند مدت برای اینکه آنچه در گذشته آموخته است به یاد آورد. حافظه از مولفه های بسیار مهم و بنیادی برای تفکر سطح بالا است بدون حافظه فرد قادر نیست فکر کند، استدلال کند، فرضیه مطرح کند، مساله حل کند یا تصمیم بگیرد.

برای این که بیشتر مشخص شود که این سه نوع حافظه چه نقشی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی فرزندتان بازی می کند ، توضیحات بیشتری ارائه می گردد. حافظه بلند مدت نقش بسیار مهمی در پیشرفت تحصیلی بازی می کند از دانش آموزان انتظار می رود جدول ضرب، اسم رودها ، معنای واژگان، فرمولها و… را به یاد آورند. علاوه بر این در طی سالهای تحصیلی، دانش آموزان خواسته می شود تا اطلاعات و مطالب جدیدی را به آنچه از پیش آموخته اند اضافه کنند و در آزمونها و تکالیف از آموخته های قبلی خود استفاده کنند.

آماده سازی کودکان برای ورود به دبستان۴

منظور از حافظه کوتاه مدت  توانایی فرد برای بازیابی اطلاعاتی است که در طی  چند ثانیه قبل دریافت کرده. مثلا:« می توانی کلماتی را که می گویم تکرار کنی؟ توت، حساب، جوراب».

منظور از حافظه فعال این است که فرد اطلاعاتی را که به تازگی دریافت کرده و در ذهن نگهداری و بر روی آن عملی انجام دهد. برای مثلک « به حروف و اعدادی که می گویم گوش کن و سپس آنها را تکرار کن طوری که اول تمامی حروف و بعد تمامی اعداد را بگو، الف ، د، ۴ ،ر، ۷» و پاسخ :« الف، د، ر، ۴، ۷»

چرا این سه نوع حافظه در پیشرفت تحصیلی سهم بسزایی دارند؟ زیرا معلم زمانی که سوالی را مطرح می کند وارد حافظه کوتاه مدت می شود و دانش آموز نه تنها آن را در حافظه کوتاه مدت نگهداری می کنند بلکه آن را وارد حافظه فعال نیز می کند و همزمان در حافظه بلند مدت به دنبال پاسخ می گردند. بسیاری از تمرینات و سوالاتی که دانش آموزان بایستی پاسخ دهند نیازمند داشتن حافظه فعال است زیرا بر اطلاعات دریافتی بایستی کار کنند یا پردازش اعمال کنند.

بنابراین یکی از توانایی های که شما والدین باید بر ان متمرکز باشید و در فرزند زیر ۷ سال خود به وسیله  بازی هایی روزمره آن را  تقویت کنید  حافظه است   مانند سوال و جواب هایی که در مثال آورده شد و همچنین در بازار اسباب بازی های جهت  حافظه موجود می باشد که می توانید تهیه کنید.

منبع:مشاوره-آنلاین.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *