افسردگی بارداری و آسیب روانی کودک

افسردگی بارداری| پیشگیری و درمان تضمینی

افسردگی بارداری حالتی است که  یک پنجم  از زنان را در اواخر بارداری و پس از زایمان تحت تاثیر قرار می دهد.

افسردگی بارداری احساسی مانند ناامیدی و خلق پایین را در فرد به وجود می آورد، و عواملی مانند مرگ یکی از عزیزان می تواند باعث ایجاد آن باشد و تغییرات شیمیایی را در مغز فرد به وجود بیاورد. افسردگی در دوران بارداری می تواند باعث اسیب های رفتاری و احساسی در نوزاد شود.

دلایل ایجاد افسردگی بارداری 

کاری که در تیم امپریال کالج لندن انجام شد نشان می دهد که افسردگی در دوران بارداری ممکن است بر روی رشد جنین در رحم مادر تاثیر بگذارد، همانطور که مادر و جنین تاثیرات متقابلی بر روی یکدیگر دارند.

در حال حاضر، همان تیم بررسی نشان داده اند که افسردگی و اضطراب می تواند آنزیمی در جفت به وجود بیاورد که باعث افزایش کورتیزول شود، که این هورمون می تواند جنین را تحت تاثیر قرار دهد. و استرس می تواند باعث تغییرات اپی ژنتیک در جنین شود و تاثیرات پایداری را بر روی DNA  می گذارد که باعث مشکلات سلامت روان در دوران کودکی شود.

تاکنون، بیشتر تحقیقات بر روی افسردگی بارداری بر روی کشورهای توسعه یافته متمرکز بوده است. بحث تیم بررسی بر روی این مسئله است که این مشکل در کشورهای در حال توسعه معمول تر است، از این رو برای کمک به کسانی که در انتظار کمک هستند و مادران جدید در این مناطق منابع بیشتری مورد نیاز است. نه تنها سرمایه گذاری بیشتری برای تحقیقات مورد نیاز نیست، بلکه نیاز به مداخلات کم هزینه تر در این مناطق است.

افسردگی در دوران بارداری و پس از ان یک اتفاق معمولی است که در این کشورها رخ می دهد. زنان در کشورهای فقیر نسبت به زنانی که در کشورهای ثروتمند زندگی می کنند خشونت بیشتری را تجربه می کنند و از حمایت اجتماعی پایینی برخوردار هستند. علاوه بر این، در این کشورها بارداری های ناخواسته، سوء تغذیه، عقونت و زندگی در یک جای شلوغ بیشتر اتفاق می افتد.

عوامل خطر آسیب زا در این کشورها نسبت به کشور های با درآمد بالا بیشتر است. این عوامل نیز می توانند باعث افسردگی مادر شوند عواملی مانند سوء تغذیه کودک که باعث پایین بودن سیستم ایمنی بدن کودک برای مقابله با عفونت ها و بیماری ها باشد این عوامل استرس مادر را تشدید می کنند که در افسردگی مادران نقش اساسی دارند.

افسردگی در این کشورها نیز می تواند منجر به سوء تغذیه، افزایش احتمال مصرف مواد مخدر، مراقبت های ناکافی زایمان، کاهش وزن، و زایمان زودرس و خودکشی شود.

صرف نظر از وضعیت اجتماعی و اقتصادی، تقریباً از هر چهار زن باردار، یکی از علائم مرتبط با استرس در زمان بارداری رنج می برد. مطالعه رشد مغز جنین درون رحمی به دلیل حرکات جنین و مادر، فناوری تصویربرداری و مسائل مربوط به نسبت سیگنال، چالش‌هایی را ایجاد می‌کند.

افسردگی در دوران بارداری چقدر شایع است؟

بارداری می تواند زمان شادی و استرس باشد اما تحقیقات نشان می دهد که حدود ۷ درصد از زنان باردار در دوران بارداری دچار افسردگی می شوند.

افسردگی، یک اختلال خلقی می باشد که باعث احساس غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه می شود. این عارضه در زنان دو برابر مردان رخ می دهد و شروع اولیه آن در طول سال های باروری زنان به اوج خود می رسد.

نوسانات خلقی به طور کلی در دوران بارداری طبیعی است. اما اگر به طور دائم و نگران کننده عصبی یا افسرده هستید باید به مشاور مراجعه کنید به یاد داشته باشید که تمام احساسات شما بر روی کودکتان تاثیر می گذارد بنابراین باید به بهترین شکل احساسات خود را در این دوره مدیریت کنید.

افسردگی بارداری و آسیب روانی کودک

خطر افسردگی در دوران بارداری چیست؟

برخی از عوامل می توانند باعث شوند که افسردگی بارداری افزایش یابد یا باعث آسیب به مادر و جنین شود این عوامل شامل موارد زیر می باشد:

  • اضطراب
  • استرس زندگی
  • سابقه افسردگی
  • سابقه خودکشی
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • حمایت اجتماعی ضعیف
  • بارداری ناخواسته
  • اختلال دوقطبی (قسمت های افسردگی کم انرژی و شیدایی با انرژی بالا)
  • خشونت شریک زندگی و همسر
  • حملات پانیک 
  • اختلال خوردن (مانند پرخوری عصبی یا بی اشتهایی عصبی)

نقش همسر در افسردگی بارداری

بهبود افسردگی پیش از زایمان مستلزم مشارکت شوهران در مداخلات زناشویی و راهکارهایی برای بهبود صمیمیت زناشویی می باشد که به زنان باردار کمک می کند احساسات خود را بهتر مدیریت کنند. صمیمیت کم زناشویی باعث سردرگمی عاطفی و افسردگی در زنان بارداری می شود که در حال حاضر دستخوش تغییرات فیزیکی، روانی و اجتماعی شده اند.

در این شرایط، شوهران باید به همسران باردار خود کمک کنند که با تغییرات مختلفی که تجربه می کنند سازگار شوند و احساسات خود را کنترل کنند.  یک مطالعه تحلیلی در این زمینه نشان داد که مشکلاتی که زوجین در روابط زناشویی با آن مواجه می‌شوند به میزان زیادی بر افسردگی دوران بارداری در بین مردان و زنان تأثیر می‌گذارد.

افسردگی بارداری تا کی ادامه دارد

افسردگی بارداری تا ۲ هفته پس از اولین بار که آن ها را احساس می کنید ادامه پیدا می کند. آن ها معمولا خود به خود از بین می روند و شما نیازی به درمان ندارید. اگر احساسات شما پس از دو هفته از بین نرفت به مشاور مراجعه کنید تا با کمک مشاور به احساسات خود غلبه کنید.
علاوه بر این  مشاهده شد که استرس ناشی از بارداری با رابطه خوب و مناسب میان زوجین کاهش یافته و بهبود می یابد بنابراین با کمک همسرتان می توانید احساسات خود را بهتر مدیریت کنید.

عدم درمان افسردگی بارداری و بی توجهی به آن می تواند تبعات زیر را به همراه داشته باشد:

  • خطر زایمان زودرس
  • فشار خون بالا
  • خطر افسردگی بعد از زایمان
  • مشکلاتی در رشد طولانی مدت نوزاد

درمان افسردگی بارداری

۱. با مشاور یا روانشناس در ارتباط باشید

تغییرات هورمونی برای تمام زنان در هنگام بارداری ایجاد می شود اما نکته ای که نباید فراموش کنید این است که ادامه یافتن آن عادی نیست بنابراین برای کنترل حالت هایی که تجربه می کنید به مشاور مراجعه کنید تا به خودتان و کودکتان کمک کنید.

۲. رژیم غذایی سالم

حتما رژیم غذایی مشخصی داشته باشید و در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید تا تمام ویتامین ها و مواد غذایی مناسب را دریافت کنید.

۳. استرس را از خودتان دور کنید

تنش و فشار می تواند منجر به افسردگی یا تشدید افسردگی شود، هرچیز یا هرکسی که باعث می شود احساس اضطراب، استرس . نگرانی پیدا کنید را از خود دور کرده و با این کار احساس آرامش کسب کنید.

۴. در مورد افسردگی دوران باردرای بیشتر بخوانید

منابع، فیلم ها و پادکست های زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند در مورد افسردگی دوران بارداری اطلاعات بیش تری جمع آوری کنید.

۵. منابع حمایتی برای خود ایجاد کنید.

با دوستان و خانواده خود در مورد احساساتی که تجربه می کنید صحبت کرده و سعی کنید با زن های بارداری که احساسات مشترکی با شما دارند صحبت کنید.

سخن آخر

برای سلامتی خود و کودکتان، تا جایی که می توانید مراقب خود باشید. مطمئن شوید که خوب غذا می خورید، ورزش می کنید، به اندازه کافی می خوابید و ویتامین های لازم را دریافت می کنید. اگر می توانید با مراجعه به مشاور رابطه خود را با همسرتان بهبود ببخشید، مشاور به شما کمک می کند تا ریشه مشکلات خود را کشف کرده و بر آن ها غلبه کنید.

منبع:

  1. Catherine M Herba, Vivette Glover, Paul G Ramchandani, Marta B Rondon. Maternal depression and mental health in early childhood: an examination of underlying mechanisms in lowincome and middleincomecountries. The Lancet Psychiatry, 2016; DOI: 10.1016/S22150366(16)301481
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *