انواع اختلال هراس یا فوبی

انواع اختلال هراس یا فوبی

انواع هراس یا فوبیا

سه دسته از هراس ها عبارتند از: هراس های خاص[۱]، اضطراب اجتماعی[۲] و هراس از مکان های باز[۳] یا گذر هراسی. در ادامه، دو نوع هراس شایع تر در کودکان یعنی هراس خاص و هراس اجتماعی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

هراس های خاص[۴]

تا بحال پیش امده که در دوستان و اشنایان فردی نسبت به یک شی یا موضوع خاص ترس یا واکنش فرار غیر معمول نشان دهد؟ حتی گاهی به دلیل این ترس و مواجه نشدن از خانه بیرون نیاید؟ این دوست یا اشنای شما احتمالا به فوبیای خاص مبتلا می باشد.

فوبیای خاص ترس غیر منطقی از یک شی یا موضوع خاص است که مشخصا با توانایی کلی فرد تداخل می کند. قبل از DSM-IV برای تمایز این طبقه از گذرهراسی ها پیچیده تر، فوبیای ساده نام گذاری شده بود، اما اکنون می دانیم که هیچ چیز ساده ای در رابطه با این بیماری وجود ندارد. تعدادی از شما ممکن است از چیزی بترسید که خطرناک نیست. مثل رفتن به دندان پزشکی، ترس اغراق گونه از چیزی که کمی خطرناک است مثل رانندگی یا پرواز. مطالعات نشان داده اکثریت یک جامعه ترس خاص نسبت به مجموعه از اشیا یا افراد دارند (میرز، ۱۹۸۴). اما ترس های پیش پا افتاده ی بسیار و حتی ترس های شدید، باعث شده افراد اختلالات روانی به نام فوبیای خاص را نادیده بگیرند. این فوبیاها، در شکل شدید، می توانند بسیار ناتوان کننده باشند. برای اکثر افراد فوبیا ازار دهنده می باشد، یک مزاحم بسیار ازاد دهنده. اما افراد با کار کردن روی فوبیا به زندگی با این فوبیاها عادت پیدا می کنند و سازگار می شوند.

بر خلاف ترس های طبیعی دوران کودکی، هراس های خاص بیانگر ترس های شدید هستند که به اجتناب از شی ترسناک منجر می شوند، پایدار و سازش نایافته اند و توسط کودک به صورت غیر قابل کنترل ادراک می شوند. ممکن است هراس های رایج در کودکی شامل هراس یا ترس شدید از حیوانات، طوفان، تاریکی، آمپول و مکان های بلند باشد (اشتراوس[۵]، ۱۹۹۳). هراس ها در دوران کودکی رایجند و ممکن است در سنین اولیه کودکی شروع شوند و فقط به وقایع اسیب زای اشکار ساز وابسته نیستند. پژوهش های تجربی در زمینه ی سیر هراس های کودکان وجود ندارد، اما بسیاری از نتیجه گیری هایی که در این حوزه می شودبر اساس مطالعات بازنگری با بزرگسالان است.

اختلال اضطراب اجتماعی (فوبیای اجتماعی)

آیا فرد خجالتی هستید؟ اگر چنین است با حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد دانش اموزان احساس مشترک دارید. اما نوع شدید تر این خجالت که ممکن است در اطراف شما زیاد باشد هراس اجتماعی یا اضطراب اجتماعی دارند. اضطراب اجتماعی در واقع یک خجالت افراطی می باشد (بوگلز[۶] و همکاران، ۲۰۱۰؛ هافمن[۷] و همکاران، ۲۰۰۹). در واقع این اختلال اشکال مختلفی هم دارد. برای مثال نوعی از این اختلال اضطراب عملکرد می باشد، و این دسته از افراد برای تعامل با دیگران مشکلی ندارند، اما هنگامی قرار است عمل خاصی را در جلوی جمع انجام دهند دچار اضطراب می شوند.

متداول ترین نوع اضطراب عملکردی سخنرانی در یک جمع می باشد، یا مثال دیگر غذا خوردن در رستوران و یا امضا کردن یک برگه در حضور دیگری می باشد. پاسخ های متداول در برابر این اضطراب معمولا به صورتی ادرار کردن، لرزش، سرخ شدن و … می باشد. بر اساس این مثال ها، فرد تنها در حالتی مضطرب است که دیگران حضور دارند و احتمالا در حال مشاهده و ارزیابی رفتار وی هستند. آن دسته افرادی که در موقعیت های مختلف به طرز شدید و آزار دهنده ای خجالت می کشند بر اساس DSM به یکی از زیر مجموعه های اختلال اضطراب جدایی مبتلا هستند به نام نوع فراگیر اختلال اضطراب جدایی. این نوع اختلال در کودکان مشخص تر است (بوگلز و همکاران، ۲۰۱۰).

 

مقالات مرتبط:

تعریف اختلال فوبی یا هراس

علل و درمان اختلال فوبی یا هراس

کودک ترسو

 

[۱]. specific phobia

[۲]. social phobia

[۳]. agora phobia

[۴]. Specific phobia

[۵]. Strauss & Last, 1993

[۶]. Bögels

[۷]. Hofmann

منبع:تریبون آزاد

3 پاسخ
  1. eanaa
    eanaa گفته:

    سلام و خسته نباشید من یه دختر دارم سه ماه و نیمشه.از غریبه های میترسه یعنی تقریبا میشه گفت به جز من و باباش از همه میترسه اگه یکی بیاد خونمون یا بریم جایی باهاش حرف بزنن یا بغلش کنن تمام مدت جیغ میزنه و گریه میکنه هیچ جورم اروم نمیشه فقط مگه اینکه از اون محیط بیایی بیرون یا در نهایت اینفدر گریه می کنه که خوابش ببره چیکار باید بکنم؟چون اصلا جرات ندارم جایی ببرمش آیا به مرور بهتر میشه ؟چه کاری باید انجام بدم؟

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام، اضطراب غریبه در کودکان فرایند طبیعی رشد است، سن درست شروع این اضطراب حدودا ۶ الی هشت ماهگی است با این وجود کودکانی هم هستند که زودتر این اضطراب را بروز می دهند. اضطراب در برابر غریبه تا مدتی زندگی را برای شما مشکل می سازد، اما قدم مهمی در رشد کودک است؛ زیرا نشان می دهد که فرزندتان مادر، پدر و سایر افرادی را که هر روز می بیند با دیگران متفاوت می داند. او درک می کند که غذا، آسایش، سرگرمی و تفریحش را از این افراد باید طلب کند. او جایگزینی برای آنها نمی خواهد. شما می توانید بر این اضطراب در برابر غریبه غلبه کنید.سعی کنید حضور متناسب داشته باشید در کنار کودک… یعنی نه زیاد دور او بچرخید و نه اینکه به او اهمیت ندهید که کودک احساس طرد بکند به موقع و متناسب حضور داشته باشید. توصیه می شود که افراد خونگرم و با محبتی که کودک به دفعات آنها را در نزدیکی خود نمی بیند، در گوشۀ دیگری از اتاق بنشینند و پیش از نزدیک شدن به کودک او را تا مدتی نادیده بگیرند و منتظر بمانند که کودک به آنها نزدیک شود (یا اگر کودک هنوز نمی خزد، علاقه ای به آنها نشان دهد). از طرفی شما باید احساسات خود را کنترل و دقت کنید که پیام نادرستی به او ندهید. هنگامی که سوپر مارکت غریبه ای نزدیک می شود تا جمله ای در زیبایی کودکتان بگوید، آیا کودک را به خود می فشارید یا لبخند می زنید و به فرزندتان می گویید: اون خانم مهربون فکر می کنه تو دوست داشتنی هستی؟

      پاسخ
  2. همیار
    همیار گفته:

    نگران نباشید این رفتار در نوزادان طبیعی هست البته واکنش های متفاوت هست شاید نوزادی اصلا اینطور نباشد وقتی جایی میرید یا کسی میاد به اطرافیان بگید اصلا بغلش نکنن چون نوزاد شما احساس عدم امنیت داره اجازه بدید مدت زمانی بگذره و کم کم به افراد عادت کنه به مرور بهتر میشه اجازه بدید کمی بزرگتر بشه و با مساعد شدن هوا هر روز به پارک برید و در فضای بیرون از خونه بیشتر قرار بگیرید.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *