ناتوانی یادگیری کودکان

انواع ناتوانی های یادگیری

ناتوانی­ های یادگیری غالبا بواسطه مهارت های تحصیل محور طبقه بندی می شوند. اگر کودکتان به مدرسه می ­رود، واضح­ ترین انواع اختلالات یادگیری معمولا خواندن، نوشتن، و محاسبه کردن هستند.

ناتوانی­های یادگیری در خواندن (خوانش پریشی)

دو دسته ناتوانی یادگیریِ خواندن وجود دارند. مشکلات خواندن اساسی وقتی رخ می ­دهند که در فهم رابطه­ ی بین صداها، حروف و کلمات مشکل وجود دارد. مشکل درک مطلب در خواندن وقتی رخ می­ دهد که در فهمیدن معنی کلمات، عبارات، و پاراگراف­ها نوعی ناتوانی وجود داشته باشد.

علایم مشکلات خواندن شامل موارد زیر هستند:

  • تشخیص حرف و کلمه
  • فهمیدن کلمات و معانی
  • سریع و سلیس خواندن
  • مهارت­های کلی مربوط به لغات

برای طالعه بیشتر در زمینه ناتوانی های یادگیری: نشانه های اختلالات و ناتوانی های یادگیری

ناتوانی­های یادگیری در محاسبات (محاسبه پریشی)

ناتوانی­ های یادگیری در حساب کردن، بطرز بسیار زیادی، بسته به دیگر نقاط ضعف و قوت کودک، تغییر می­ یابد. توانایی کودک برای انجام محاسبه، به طور متغیری، تحت تاثیر ناتوانی در یادگیری یک زبان، یا اختلال بصری یا مشکل در ثانیه­ شماری، حافظه یا نظم و ترتیب دادن، قرار خواهد گرفت.

کودک دچار اختلال یادگیری محاسبات پایه ممکن است با به خاطر سپاری و ترتیب اعداد، علایم ریاضی، و حقایق ریاضی (مثل ۵+۵=۱۰) مشکل داشته باشد. کودکان دچار این اختلال همچنین ممکن است با برشمردن قواعد (از قبیل دوتا دوتا شمردن یا پنج تا پنج تا شمردن) یا گفتن زمان مشکل  داشته باشند.

 

ناتوانی­های یادگیری در نوشتن (نوشتار پریشی)

اختلال یادگیری در نوشتن می­تواند شامل عمل فیزیکیِ نوشتن یا عمل روانیِ درک و ترکیب اطلاعات باشد. اختلال نوشتن پایه به مشکل فیزیکی تشکیل کلمات و حروف اشاره دارد. ناتوانی نوشتاریِ بیانی به مشکل برای سامان دادن افکار روی کاغذ اشاره دارد.

نشانه­ های ناتوانی یادگیری زبان نوشتاری حول عمل نوشتن می­چرخد. آنها شامل موارد زیرند:

  • آراستگی و مرتب بودن نوشته
  • رونویسی درست حروف و کلمات
  • هجی کردن مرتب
  • به هم پیوستگی و ترتیب نوشته

 

دیگر انواع ناتوانی­ها و اختلالات یادگیری

خواندن، نوشتن، و حساب کردن، تنها مهارت هایی نیستند که تحت اختلالات یادگیری صدمه می­بینند. انواع دیگر ناتوانی­ های یادگیری، شامل مشکلات مهارتی حرکتی (حرکت و هماهنگی)، فهم زبان تکلمی، تشخیص بین صداها، و تفسیر اطلاعات بصری می باشند.

ناتوانی­های یادگیری در مهارت­های حرکتی (کنش پریشی)

مشکل حرکتی اشاره به مشکلات حرکت و جابجایی و هماهنگی دارد، چه مهارت­های حرکتی ظریف مثل بریدن و نوشتن باشد، و چه مهارت­های حرکتی درشت مثل دویدن و پریدن. اغلب اوقات به ناتوانی حرکتی به عنوان فعالیت “خروجی” اشاره می­شود به این معنی که به خروجیِ اطلاعات مغز ربط دارد. برای دویدن، پریدن، نوشتن یا بریدن چیزی، مغز بایستی برای تکمیل فعالیت خود بتواند با اندام­ های ضروری ارتباط برقرار کند.

علایمی که احتمالا کودک شما ناتوانی هماهنگی حرکتی داشته باشد شامل مشکلات در توانایی فیزیکی است که نیازمند هماهنگی بین دست و چشم است، مثل راندن قلم روی کاغذ یا بستن دکمه­ های پیراهن.

 

ناتوانی­های یادگیری در زبان (زبان پریشی/آفازیا)

ناتوانی­های یادگیری زبانی و ارتباطی با توانایی فهم یا تولید کردن زبان محاوره سر و کار دارد. زبان هم به عنوان یک فعالیت خروجی در نظر گرفته شده است زیرا نیازمند سامان دادن افکار در مغز و گردآوری واژگان صحیح است تا چیزی را شفاها توضیح دهد یا با شخص دیگری وارد مکالمه شود.

علایم اختلال یادگیری پایه ­ی زبانی شامل مشکل در مهارت های شفاهی زبان، از قبیل توانایی بازگویی یک داستان و سلیسیِ سخن­گویی می باشد، درست مثل توانایی فهم معنای لغات، یا قسمت­هایی از گفته­ ی شخص، یا جهت­ ها و غیره.

 

مشکلات پردازش شنوایی و بینایی: اهمیت گوش­ها و چشم­ها

چشم و گوش، ابزار اولیه­ی دریافت اطلاعات برای مغز هستند، فرایندی که غالبا “ورودی” خوانده می­شود. اگر چشم و گوش، هیچ یک به درستی کار نکنند، یادگیری می­تواند آسیب ببیند.

اختلال پردازش شنوایی – متخصصین ممکن است به توانایی شنیدن، “مهارت­های پردازش شنوایی” یا “زبان دریافتی” بگویند. توانایی شنیدن چیزها، به راستی که عموما روی توانایی خواندن، نوشتن و تلفظ کردن تاثیر دارد. ناتوایی در تشخیص تفاوت­ ظریف صداها، یا شنیدن صداها در یک سرعت نادرست، شنیدنِ لغات خروجی و فهم مفاهیم اصلی خواندن و نوشتن را دشوار می­ سازد.

 

اختلال پردازش بصری – مشکلات درک بصری شامل متوجه نشدن تفاوت­ های ظریف در اشکال، سر و ته کردن حروف و ارقام، پریدن از روی کلمات، نفهمیدن عمق یا فاصله، یا داشتن مشکلات هماهنگی دست و چشم است. متخصصین شاید کار چشم را به عنوان “پردازش بصری” قلمداد کنند. ادراک بصری می­ تواند روی مهارت­های حرکتی ظریف و درشت، درک خواندن، و حساب کردن اثر بگذارد.

انواع متداول ناتوانی­های یادگیری

خوانش پریشی – مشکل خواندن

  • مشکلات خواندن، نوشتن، تلفظ کردن و صحبت کردن

محاسبه پریشی – مشکل حساب کردن

  • مشکلات انجام مسائل ریاضی، ادراک زمانی، بکار بردن پول

نوشتار پریشی – مشکل نوشتاری

  • مشکلات دست­خط، تلفظ کردن، سر و سامان دادن معناها

کنش پریشی (اختلال یکپارچگی حسی) – مشکل در مهارت­های حرکتی ظریف

  • مشکلات هماهنگی دست و چشم، تعادل، چالاکی دست

زبان پریشی/ آفازیا – مشکل زبانی

  • مشکلات فهم زبان محاوره، درک مطلب ضعیف در خواندن

اختلال پردازش شنوایی – مشکل شنیدنِ تفاوت بین صداها

  • مشکلات خواندن، درک مطلب، زبان

اختلال پردازش بصری – مشکل تفسیر اطلاعات دیداری

مشکلات خواندن، حساب کردن، جداول، فرمول­ها، تصاویر

 

دیگر اختلالاتی که یادگیری را مشکل می­سازند

مشکلات موجود در مدرسه همواره از ناتوانی یادگیری ریشه نمی­گیرند. اضطراب، افسردگی، رویدادهای استرس­ زا، آسیب هیجانی، و سایر شرایطی که روی تمرکز تاثیر می­گذارند، یادگیری را با چالش مواجه می­ سازند. به علاوه بیشتر اوقات، ADHD و اوتیسم با ناتوانی های یادگیری هم­ زمان رخ می­ دهند یا با آن اشتباه گرفته می­ شوند.

ADHDاختلال بیش­ فعالی و نقص توجه (ADHD) را با اینکه نبایست ناتوانی یادگیری در نظر گرفت، مشخصا می ­تواند موجب برهم زدن یادگیری شود. کودکان دچار این اختلال اغلب چنین مشکلاتی دارند: نشستن به طور مداوم در یکجا، متمرکز ماندن، دنبال کردن دستورالعمل­ه ا، منظم و مرتب بودن، و کامل کردن تکالیف خانه.

اوتیسم – تسلط دشوار بر مهارت­ های خاص آکادمیکی می­ تواند ناشی از اختلالات فراگیر رشدی از قبیل اوتیسم (یا در خود ماندگی) و سندروم آسپرگر باشد. کودکان مبتلا به طیف اوتیسم ممکن است در برقراری رابطه با دیگران، خوانش زبان بدن، یادگیری مهارت­های اصلی، دوست­یابی، و برقراری تماس چشمی مشکل داشته باشند.

برای مطالعه بیشتر: تغییرات مغزی مشترک بین کودکان اوتیسم، بیش فعال و اختلال وسواس

 

چشم اندازی امیدبخش برای ناتوانی­های ذهنی: مغز قادر است تغییر کند

علم در فهم اعمال درونیِ مغز گام­های بزرگی برداشته است، و کشف مهمی که برای اختلالات و ناتوانی­های یادگیری امیدوار کننده است، نورورپلاستیسیته یا انعطاف پذیری عصبی خوانده شده است. نوروپلاستیسیته به طبیعت مغز، یعنی توانایی مادام­العمر او برای تغییر اشاره دارد. در سراسر حیات، مغز می­ تواند ارتباطات جدیدی تشکیل بدهد و در پاسخ به تجارب و یادگیری، سلول­ های مغزی تازه تولید کند.

این شناخت علمی، منجر به بنیان­ شکنیِ معالجات جدید برای ناتوانی­ های یادگیری شده است که نسبت به توانایی مغز برای تغییر یافتن، مزیت دارد. برنامه­ های ابتکاری همچون برنامه‌ی آرواسمیتاز تمرین­های استراتژیک مغزی استفاده می­ کند تا نواحیِ شناختیِ ضعیف را بشناسد و تقویت کند. برای مثال، برای کودکانی که در تشخیص بین صداهای متمایز در یک لغت، مشکل دارند، برنامه­ های جدید مبتنی بر کامپیوتر وجود دارند که صداها را تا حدی که این کودکان بتوانند آنها را بفهمند کند می­کند و تدریجا سرعت فهم آنها را بالا می­ برد.

این کشف در مورد نوروپلاستیسیته، نقطه­ی امیدی برای تمام دانش ­آموزانی شده است که اختلال یادگیری دارند، و متعاقبا پژوهش مذکور به معالجات بیشتری منجر خواهد شد که علل واقعیِ ناتوانی­ های یادگیری را هدف می­گیرند، به جای اینکه خیلی راحت از استراتژی­ هایِ جبران ضعف کپی ­برداری کند.

 

منبع:فارس پاتوق

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *