بی اشتهایی کودکان

 

بی اشتهایی کودکان

بی اشتهایی کودکان

 

تغذیه سالم در کنار خواب مناسب و ورزش کردن ارکان اصلی سلامت جسمی و شاید روحی روانی یک فرد را تشکیل می دهند. در این بین تغذیه می تواند تاثیر بسیار مهمی در رشد و نمو کودکان از لحاظ جسمی و روحی و ذهنی داشته باشد و بسیاری از خانواده ها با مشکلات کم اشتهایی کودکان خود در سنین کودکی و ترس از عدم رشد مناسب آن ها چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی مواجه هستند.

یکی از دلایلی که باعث می شود کودکان اشتهایی مناسب برای خوردن غذا نداشته باشند خوردن تنقلات بیش از حد توسط آن ها در طول روز و عادات ناسالم غذایی است که سبب می شود معده کودک پر شده و او هیچ تمایلی برای خوردن غذا نداشته باشد چرا که بسیاری از تنقلات دیر هضم نیز می باشند پس به طور کلی خانواده ها باید مواظب رفتارهای کودکان خود در زمینه خوردن تنقلاتی مانند چیپس و پفک …باشند. گاهی اصرار کردن والدین در خوراندن غذا به کودک و در مقابل انکار او و نخوردن غذا توسط او کار را به جایی می کشاند که کودک بیش از پیش کم اشتها و بی اشتها می شود و در این زمینه باید به مواردی توجه نمود. نکته مهمی که والدین باید به آن دقت کنند این است که گاهی بی اشتهایی کودک ناشی از لجبازی اوست به خصوص در سنین ۳ تا ۶ سالگی کودک می داند که والدین او در مسئله غذا خوردن او حساس هستند و بنابراین از نخوردن غذا و لجبازی در جهت سو استفاده و گرفتن امتیاز از والدین استفاده می کنند و باید دقت نمود که در این مواقع بی اعتنایی بهترین گزینه است چرا که کودک مسلما گرسنه شده و گرسنگی اش به لجبازی اش غلبه می کند و شما نیز در این بین با بی اعتنایی به او فهمانده اید که غذا نخوردنش نمی تواند راهی برای فشار بر شما باشد.

عادات غذایی کودکان معمولا از هشت ماهگی در آنان شکل می گیرد و از این سن به بعد عادات غذایی و اشتهای کودک مستقیما با خلق و خو و رفتر کودک در ارتباط بوده و مثلا ممکن است کودک به دلیل لجبازی غذایی خاص را نخورد و یا از آن بدش بیاید. رفتارهای والدین کودک به ویژه مادر کودک در سالهای ابتدایی زندگی تاثیر بسیاری در عادات غذایی کودک و اشتهای کودک دارد. برخی از کودکان تا دوران نوجوانی خود هرگز یاد نمی گیرند که مانند والدین و سایر اعضای خانواده سر سفره و میز غذاخوری بنشینند و در کنار دیگران غذا بخورند که در این زمینه باید والدین و رفتارهای آن ها را در این زمینه تاثیر گذار دانسته و به نحوی آن ها را مقصر اصلی این قضیه دانست.

برخی از والدین نسبت به اصول تغذیه ای کودک نا آشنا بوده و با غذاهایی که به او می دهند باعث تغییر در سیتم بدن او شده و عادات غذایی ناسالم را به او القا می کنند مثلا نمی دانند که خوردن نمک برای کودک تا سن ۲ سالگی بسیار بد و خطرناک است و می بایست که کودک تا سن ۲ سالگی نمک مصرف نکند همان گونه که خوردن تنقلاتی مانند چیپس و پفک در انان تاثیرات منفی بسیاری خواهد داشت و به نوعی قدغن نیز شده است. والدین باید بدانند که آن ها باید اصولی برای تغذیه کودک در نظر بگیرند و نباید با دادن مرتب پول تو جیبی به او اجازه خرید گاه و بی گاه انواع تنقلات را به او بدهند چرا که کودک هم از این نظر کمی لوس خواهد شد و هم اینکه هنگامی که تنقلات زیادی مصرف کند به یک کودک بی اشتها تبدیل شده که نمی تواند وعده های غذایی اصلی و مهم خود را که برای رشد او از لحاظ جسمی و ذهنی تعیین کننده است مصرف نماید.

هیچ گاه کودک خود را به این مسئله عادت ندهید که او می تواند غذایی متفاوت از سایرین بخورد و همان غذایی که در خانه درست کرده اید را به او نیز بدهید مگر اینکه کودک واقعا از یک غذای خاص متنفر باشد و اصلا دوست نداشته باشد که آن را بخورد. اگر احساس کردید که کودک برای نخوردن غذا لج کرده است هرگز به او اصرار نکنید و کاملا با بی اعتنایی به او می توانید حتی به همسرتان بگویید که اگر گرسنه باشد خودش غذا می خورد! آداب غذا خوردن مانند نشستن صحیح و نحوه غذا خوردن درست را به گونه ای مناسب به او بیاموزید که اگر او به شکلی نامتعارف و بد به غذا خوردن عادت کند دیگر نمی توانید او را اصلاح نموده و او این عادات را تا اخر عمرش با خود به همراه خواهد داشت.

منبع:کانون مشاوران ایران

2 پاسخ
  1. حامدی
    حامدی گفته:

    سلان پسرم ۴ سالشه ولی اصلا خودش غذا نمیخوره همش میگه تو بهم غذا بده.خیلیم بد غذاست به زور اگه ۴ لقمه بخوره چیکار باید کنم خوب بشه.دیگه خسته شدم راستی الانم باردارم و ماه آخرمه.واقعا سختمه با این شرایط

    پاسخ
  2. مشاور
    مشاور گفته:

    سلام مادر عزیز
    استقلال کودک با غذا خوردن آزاد رشد می کند باید از تغذیه اجباری کودک خودداری کنید و کودک را هنگام غذا خوردن آزاد بگذارید تا احساس استقلال کودک رشد کند و با احساس رضایت از تغذیه، از آن لذت ببرد.توصیه میکنم غذاهای متنوعی برای کودک تهیه کنید و به او اجازه امتحان تمام غذاها رو بدهید تا کودک از بین آنها غذای مورد علاقه خود را انتخاب کند و از تحمیل سلیقه خود در انتخاب غذا به کودک بپرهیزید غذای دلخواه کودک را تهیه کنید و اگر به دلائلی کودک میل به غذا خوردن ندارد از یک اسباب بازی مورد علاقه کودک برای تشویق او به غذا خوردن استفاده کنید.مواد غذایی مقوی و مورد نیاز کودک را به غذای او اضافه کنید.البته این کار با احتیاط صورت گیرد.به طوری که کودک به تدریج بع غذای جدید علاقمند شود.
    فاصله بین وعده های غذای کودک را کنترل کنید چون کودک گرسنه برای خوردن غذای جدید نسبت به کودکی که در فواصل غذا به خوردن تنقلات سیر شده است.تمایل بیشتری نشان می دهد.در ضمن فاصله زمانی دادن تنقلات تا وعده های اصلی غذا را نیز کنترل کنید.
    برای تشویق کودک به غذا خوردن از ظرف غذای مخصوص کودک استفاده کنید.کودک از خوردن غذا با دیگران لذت بیشتری میبرد حتما هنگام صرف وعده های غذایی با او همراهی کنید.
    از تغذیه اجباری کودک خود داری کنید گاهی اوقات به نظر می رسد مادر های به هنگام بی اشتهایی کودک نسبت به مسئله رشد و نمو کودک حساس می شوند.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *