تحول مسائل جنسی کودکان ۷-۱۲ سالگی

تحول مسائل جنسی کودکان ۷-۱۲ سالگی شامل دوره پنج ساله ی دبستان، دوره ای حساس و از نظر تثبیت شخصیت اخلاقی و تربیتی، مهم و سرنوشت ساز است. این دوره، دوره ی فراگیری آموز شهای زیربنایی و اساسی، پایه گذاری عادت ها، روابط کودک با دیگران است. بر این اساس ویژگی های جنسی کودکان این دوره را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

تحول مسائل جنسی کودکان ۷-۱۲ سالگی

  • اغلب کودکان ۹-۶ ساله مایل به دوست شدن و بازی کردن با کودکان همجنس خودند . این گروه کاملا به نقش‌های جنسیتی‌شان حساس و هوشیارند، این نشانه ها جزو تحولات جنسی می باشند.
  • تشخیص خصوصی بودن مسایل مربوط به جنسیت . (اگر والدین از صحبت کردن درباره‌ی مسایل جنسی احساس شرم و گناه کنند ، این گروه از کودکان به تدریج از صحبت کردن و در میان گذاشتن سوالات و پرسش‌های جنسی خود امتناع خواهند کرد .)
  • توجه به صحبت‌های دوستان ، اعضای خانواده ، رسانه‌ها و … درباره‌ی مسایل جنسی یکی از نشانه های مهم تحول مسائل جنسی کودکان ۷-۱۲ سالگی است.
  • درک کامل نقش‌ها و تصورات قالبی خانواده‌ها درباره‌ی مسایل جنسیتی از نشانه های تحولات جنسی کودکان ۷-۱۲ سالگی می باشد. برای مثال، این کار پسرانه است و این کار دخترانه .
  • تشکیل خود پنداره‌ای قوی درباره‌ی نوع جنس و تن‌انگاره‌ی خود . مادر و پدر میتوانند به منظور کمک به کودکان ۹-۶ ساله‌ی خود و تحولات جنسی سالم در آنان، به نکات آموزشی زیر توجه داشته باشند.

پیشهاد مشاور: اختلال هویت جنسی در کودکان

ویژگی جنسی در کودکان

دو نوع ویژگی جنسی در کودکان در دوران بلوغ رخ می دهد: الف) تحولات جنسی اولیه و ب) تغییر در ویژگی های جنسی ثانویه. ویژگی های جنسی اولیه به تغییراتی در خود اندام های جنسی (رحم، واژن، آلت تناسلی و بیضه ها) اشاره دارد. ویژگی های جنسی ثانویه به تغییرات قابل مشاهده دیگری اشاره دارد که بلوغ بزرگسالی را نشان می دهد، مانند تغییر در قد و شکل بدن.

تغییرات ویژگی جنسی در کودکان برای پسران شامل بزرگ شدن بیضه ها، آلت تناسلی، غده پروستات و وزیکول های منی است. این تغییرات معمولاً بین سنین ۹ تا ۱۴ سالگی شروع می شود. رشد آنها معمولا بین سنین ۱۲ تا ۱۶ سالگی کامل می شود.

مهم ترین و قابل توجه ترین تغییر مربوط به بلوغ برای مردان جوان اسپرمه یا اولین انزال است. اسپرمه عموماً بین سنین ۱۲ تا ۱۶ سالگی اتفاق می افتد. اسپرمه نشان می دهد که پسری اکنون اسپرم تولید می کند و می تواند تخمک زن را از طریق فعالیت جنسی بارور کند و در نتیجه زن حامله شود. این اولین انزال اغلب در هنگام خواب رخ می دهد. اغلب از آن به عنوان “رویای مرطوب” یاد می شود. مردان جوان نیز ممکن است هنگام بیداری نعوظ خود به خود را تجربه کنند.

این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که آن ها از نظر عاطفی تحریک شوند یا بدون هیچ دلیلی. چنین نعوظ های خود به خودی می تواند برای مردان جوان بالغ ناراحت کننده یا شرم آور باشد. لطفاً برای کسب اطلاعات در مورد کمک به مردان جوان برای سازگاری با ویژگی جنسی در کودکان، به بخش «چگونه والدین می‌توانند به کودکان کمک کنند» مراجعه کنید.

تحول مسائل جنسی کودکان 7-12 سالگی

تغییرات خصوصیات جنسی در کودکان

تحولات جنسی اولیه برای دختران شامل شروع ساختن پوششی از رحم می شود که بعداً در طی فرآیند قاعدگی ریخته می شود و واژن شروع به تولید ترشحات مخاطی می کند. این ترشحات موکوس مانند قاعدگی واقعی نیست، بلکه شکل اولیه روانکاری واژن است. هنگامی که زن جوان بالغ می شود، زمانی که از نظر جنسی برانگیخته می شود، می تواند این روان کننده را تولید کند، اما حتی زمانی که از نظر جنسی تحریک نشده باشد، آن را در مقادیر مختلف تولید می کند.

این تغییرات می تواند ماه ها یا فقط چند هفته قبل از اینکه یک دختر قاعدگی یا اولین دوره قاعدگی او را تجربه کند، رخ دهد. تجربه هر جوان کمی متفاوت است و تحولات جنسی را متفاوت تجربه می کند.

مهم ترین و قابل توجه ترین تحولات جنسیت اولیه برای زنان جوان، قاعدگی یا اولین دوره قاعدگی است. این زمانی اتفاق می‌افتد که رحم – عضوی که بعداً نوزاد را حمل و پرورش می‌دهد – اولین پوشش بافت و خون خود را می‌ریزد.

در زنان بالغ، این آستر ماهی یک بار یا به طور متوسط هر ۲۸ روز یکبار ریخته می شود. هدف از پوشش این است که رحم را برای قسمت اولیه بارداری که در آن یک تخمک بارور شده باید به دیواره رحم بچسبد، آماده کند. این پوشش هر ماه زمانی که بدن متوجه می شود باردار نیست از بین می رود.

پیشنهاد مشاور: سکس نوجوان

زنان هنگام قاعدگی “خونریزی” ندارند. زخم باز وجود ندارد در عوض، رحم آن ها به سادگی در حال ریختن و آزادسازی بافت پوششی خونی است که در طول ماه گذشته در داخل آن رشد کرده است و تحولات جنسی را تجربه می کنند.

بلوغ به تنهایی به این معنا نیست که یک دختر می تواند باردار شود. در برخی موارد ممکن است بارداری قبل از قاعدگی اتفاق بیفتد، در حالی که در برخی دیگر ممکن است تا ماه ها پس از قاعدگی امکان پذیر نباشد. برخی از دختران تا ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از شروع قاعدگی شروع به رهاسازی تخمک از تخمدان خود نمی کنند. سایر دختران قبل از اولین قاعدگی شروع به رهاسازی تخمک های بالغ کرده اند. به همین دلیل، به زنان جوان باید آموزش داده شود که اگر از نظر جنسی فعال شوند، ممکن است (حتی اگر معمول نباشد) قبل از اولین قاعدگی باردار شوند.

به طور متوسط، اولین دوره قاعدگی بین سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی برای دختران آمریکای شمالی رخ می دهد. در حالی که برخی از دختران ممکن است در اولین قاعدگی خود جریان کامل قاعدگی را تجربه کنند، برخی از دختران ممکن است فقط در اولین قاعدگی خود یک جریان خفیف یا لکه دار را تجربه کنند. خانم‌های جوان ممکن است در ماه‌های اول با تنظیم چرخه‌هایشان فواصل و دوره‌های پریود بسیار نامنظم را تجربه کنند.

اولین قاعدگی ممکن است برای خانم های جوان ناراحت کننده یا شرم آور باشد. لطفاً برای اطلاعات در مورد کمک به زنان جوان برای سازگاری با این تغییرات فیزیکی، به بخش «چگونه والدین می‌توانند به کودکان کمک کنند» مراجعه کنید.

راهنمایی تحولات جنسی ۷ تا ۱۱ ساله برای والدین

۱- سعی کنید آگاهی‌ها و دانسته‌های فرزندتان را در مورد مسایل مربوط به جنس خود بالا ببرید . گاهی کودکان این سن و سال، از پرسیدن چنین نکات و سوالاتی طفره می‌روند یا اجتناب می‌ورزند . در این گونه موارد والدین و اعضای موثر خانواده می‌توانند اطلاعات سالم و مورد نیاز او را که موجب ارضای حس کنجکاوی‌اش می‌شود، در اختیار او قرار دهند.

۲- زمانی که سعی می‌کنید تفاوت‌های دختر و پسر را برای فرزندتان شرح دهید، بر رعایت حقوق هر یک و نقش‌های مساوی آنان در انجام کارها و وظایف روزانه، تاکید کنید .

تحول مسائل جنسی کودکان 7-12 سالگی

۳- توضیحات ساده، مختصر و قابل فهمی درباره‌ی بلوغ و تغییرات گوناگون جسمانی، عاطفی و رفتاری به کودک ۸ ساله‌ی خود بدهید. هر چند کودکان این سن و سال هنوز تجربه‌ای از این گونه تغییرات ندارند، ولی صحبت درباره‌ی آن موجب صمیمیت، یکرنگی و ایجاد فضایی احترام آمیز برای گفت‌وگوی‌های بعدی شما با نوجوان تان میشود. برای مثال ، گفتن این که در دوران بلوغ زیری و بمی صدای بچه‌ها تغییر می کند و از این قبیل، راه را برای راهنمایی ها و هدایت های بعدی شما باز میکند (سلحشور، ۱۳۸۴).

بسیاری از تحول مسائل جنسی کودکان ۷-۱۲ سالگی را سن نهفتگی یا تحولات جنسی معرفی کرده اند. بنابراین، برنامه ی تربیت جنسی هم باید با این نهفتگی هماهنگ باشد. اطلاعات نباید به گونه ای باشد که باعث بیداری زودرس جنسی گردد. تردیدی نیست که مدرسه در رابطه با تربیت، به ویژه تربیت جنسی، نقش مکمل را دارد و مسئولیت اصلی تربیت جنسی کودک و نوجوان به عهد هی پدر و مادر است برای این امر بهتر است از روانشناسی کودک ۱۲ ساله کمک بگیرید.

رشد فیزیکی، شناختی، عاطفی و جنسی کودک شش تا هشت ساله

اکثر کودکان شش تا هشت ساله:

  • نسبت به سال های قبل، چربی کمتر و عضله بیشتری دارند
  •  افزایش قدرت جسمانی
  • دندان های شیری خود را از دست می دهند و شروع به رشد دندان های بالغ می کنند.
  •  زمان بیشتری را با گروه همسالان می گذرانند.
  • بتوانید روی گذشته و آینده و همچنین حال تمرکز کنید.
  • به احساسات او احترام بگذارید و به هیچ عنوان احساسات او را مورد تمسخر قرار ندهید.
  • خودکنترلی، توانایی انطباق با ایده های بزرگسالان در مورد رفتار “مناسب” و تشخیص مناسب بودن در رفتار.
  • به نظرات و استقلال شخصیتی آن ها احترام بگذارید.
  • به حریم خصوصی آن ها احترام بگذارید، این کار باعث افزایش اعتماد به نفس آن ها می شود.
  • احساسات پیچیده آن ها مانند سردرگمی و هیجانی را درک کنید
  • آزادی عاطفی و فضای بیشتری برای آن ها فراهم کنید.
  • به او در پیدا کردن دوست کمک کنید و با او در مورد آن ها صحبت کنید.
  • دوستان و تعاملات گروهی پایدار برای آن ها فراهم کنید.
  • به فرزندتان اطمینان دهید که ویژگی های او قابل احترام است.
  • مهارت های ورزشی جدید و بدنی را به او بیاموزید و او را در کلاس های مختلفی که به آن ها علاقه دارد ثبت نام کنید.
  • برای آن ها داستان هایی بخوانید که با وضعیت و روحیه آن ها مناسب باشد.
  • بازی هایی بلد باشید که با یکدیگر انجام دهید و فعالیت های مشترک داشته باشید.

منبع: Growth and Development, Ages Six to Eight-What Parents Need to Know

93 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. رضا
    رضا گفته:

    بوسه بین دو کودک و مالوندن شکم کودکان به هم در هنگام لخت بودن بازی جنسی حساب میشه ؟ایا ضرر داره و به مشاور نیاز است؟؟؟

    پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *