نگاهی بر تغییرات دوران بلوغ

نگاهی بر تغییرات دوران بلوغ

بلوغ و بدن من

سخنی با نوجوانان

همانطور که به بزرگسال تبدیل می شوید بدن شما دستخوش تغییرات بسیاری می گردد. طبقه بندی زیر برخی از این تغییرات را نشان می دهد. به یاد داشته باشید هر نوجوان ممکن است این تغییرات را به صورت متفاوتی نشان دهد، بنابراین ممکن است دریابید که برخی از این تغییرات در حال حاضر روی داده اند و برخی هنوز رخ نداده اند.

تغییرات جسمی

بلوغ تغییرات جسمی بدن در گذر از کودکی به بزرگسالی می باشد. در واقع بدن به بلوغ خود می رسد تا اماده فعالیت جنسی و باروری گردد.

احساس لاغری زیاد می کنید؟ وزنتان نسبت به قبل بیشتر شده؟؟ صورتتان کمی چرب به نظر می رسد؟ سینه ها حساس شده اند؟ از دیگر پسرهای مدرسه کوتاهتر هستید؟ تمام تی شرت های شما کوتاه شده اند؟؟

آرام باشید… اگر هنوز منتظر بلوغ هستید نگران نباشید.. بلوغ به زودی خودش را نشان می دهد. اگر اکثر دوستان و اطرافیان به بلوغ رسیده اند نگران نباشید شما نیز در طول یک یا دو سال اینده به بلوغ می رسید.

به یاد داشته باشید این پروسه برای هر کسی متفاوت است، تغییرات شما با بهترین دوستانتان متفاوت است، نگذارید این قضیه شما را مضطرب کند و شما نیز به موقع به تغییرات لازم برای بلوغ می رسید. برای برخی از نوجوانان بلوغ مانند یک مسابقه رخ می دهد و مثل رشد درخت لوبیای سحر امیز می ماند برای برخی نیز ممکن است زمانی طولانی تری را ببرد، در هر صورت در کیفیت تغییرات تفاوتی نیست.

ممکن است در نظر گرفتن تغییرات بدنی به شما کمک کننده باشد. اگر می خواهید بدن خود را در جلوی یک ایینه وارسی کنید. با ان روبرو شوید! ممکن است خوب به نظر نرسد اما این بدن شماست.. قرار است با ان تا سال ها زندگی کنید و تا یک یا دو سال دیگر از وضعیت بدن خود بیشتر راضی خواهید بود.

تغییرات روانی بلوغ

درست مانند بدن، ذهن و روان شما نیز در حال تغییر است. شما بسیار باهوش تر می شوید، و در باره زندگی بسیار بیشتر می دانید. وقتی کوچکتر بودید ممکن است این جمله را بارها شنیده باشید: “تو یک بچه ای و بزرگتر شدی و می فهمی” الان شما بزرگترید…. ذهن شما در حال رشد است، و برای تصمیم گیری از دلایل و تجربیات استفاده می کنید. شروع کرده اید به شناخت تصویر بزرگتری از زندگی. مهم است که به سنی رسیده اید که از اینجا به بعد نیاز خواهید داشت به اینکه خودتان برای خود تصمیم بگیرید، و بسیاری از این تصمیمات بر آینده شما موثر خواهند بود. شناخت چگونگی سازگاری شما با محیط به شما کمک می کند تصمیمات مناسبی را برای اینده خود بگیرید.

تغییرات اجتماعی

چیزهای کمی در این دنیا مهم تر از دوستان خوب هستند. همانطور که وارد نوجوانی می شوید، شما و دوستانتان در حال تغییر هستند. با تغییر ذهن و جسم شما انچه دوست دارید یا ندارید نیز تغییر می کند. با گذشت زمان، ممکن است بیشتر به دوستان خود نزدیک شوید، اما با برخی چیزهایی که در گذشته داشتید را از دست می دهید. به عنوان کودک قبلا بیشتر ورزش را دوست داشتید اما اکنون دوست دارید با دوستانی خود یک گروه رپ تشکیل دهید.

این مسئله می تواند غم انگیز باشد، اما این بخشی طبیعی از فرایند نوجوانی است، و برای هر کسی اتفاق می افتد. به علاوه، این دوره دوره هیجان انگیزی از زندگی است.جایی که می توانید افراد جدید را ملاقات کنید، و علائق و سرگرمی های مختلف را ایجاد کنید. اما به یاد داشته باشید اهداف اموزشی و کاری در این دوره پایه گذاری می شوند پس درس و مدرسه را رها نکنید!

تغییرات هیجانی

یک دقیقه در اسمان ها هستید و دقیقه دیگر غمگین. والدینتان می گویند دیگر قادر به تحمل نیستند، و زندگی با شما غیر ممکن است.. همه این تغییرات چه هستند؟؟؟

بداخلاقی یکی از ویژگی های رایج و استاندارد افراد در سنین شماست. بدن شما در حال تغییرات بسیاری است و هر کسی این تغییرات را در خلق خود نیز احساس می کند. ممکن است والدین خود را به ستوه اورید اما تمام مشکل این بد اخلاقی نیست… انچه مهم است اینست که شما راهی برای شناخت و مدیریت هیجان خود بیابید. به هیجان های خود توجه کنید و به دلائل انها… از خود بپرسید که ایا واکنش تند شما با علت اولیه تناسب دارد یا خیر…

شما دارید انسانی بالغ می شوید….

هیجان ها برده شما هستند نه شما برده هیجانات، پس انها را مدیریت کنید.. چرا این طور رفتار کردم، چگونه بهتر رفتار کنم…؟ همواره از خود این سوالات را بپرسید تا اگاهی هیجانی شما بالاتر برود.

اگر هیجانات و احساسات شما دارند بر شما غالب می شوند و احساس می کنید که نمی توانید انها را کنترل کنید در مورد انها با کسی صحبت کنید، کسی که شنونده خوب و قابل اعتمادی است، یک معلم، یک دوست بزرگتر و …

تغییرات هورمونی

در طول بلوغ قد شما تقریبا سالی ۱۰ سانتی متر رشد می کند. صدای شما تغییر خواهد کرد و بم تر می شود، موهای زهار شروع به رشد می کنند، پوست شما تغییر می کند و ممکن است جوش دربیاورید. این تغییرات همگی بوسیله هورمون ها ایجاد می شوند. هم چنان که به سمت بلوغ می روید، این هورمون ها به شما امکان می دهند که پدر یا مادر یک کودک باشید.

تغییرات هورمونی زمانی رخ می دهند که غده های مربوط به جنسی فعال می شوند (تخمک های در دختران، و بیضه ها برای پسران). غده های جنسی سپس هورمون ها را می سازند و انها را دیگر بخش های بدن می فرستند، که منجر به تمام تغییرات بلوغی می شود که شما می بینید. هورمون اصلی مردها تستوسترون نامیده می شود، و هورمون اصلی زنانه استروژن و پروژسترون می باشند. این هورمون ها علت اصلی تغییرات خلقی و بدنی شما در طول بلوغ هستند.

منبع:مقالات کانون مشاوران ایران

4 پاسخ
  1. ریحان
    ریحان گفته:

    سلام چند وقته مشکلی پیش اومده که نمیدونم چطور حلش کنم.پسرم خیلی عصبی و این موضوع از وقتی که وارد سن بلوغ شده بیشتر شده الان ۱۴ سالشه و هی داره بیشتر میشه.مثلا وقتی باهاش حرف میزنم زود از کوره در میره وقتی میره تو اتاق یواشکی فحش میده.ممنون میشم اگه کمکم کنید

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام . این رفتارهای پرخاشگرانه در حدود نود درصد دختران و پسران با ورود به سن بلوغ رخ می دهند. اگر در مقابل این رفتارها بایستید بدتر می شوند سعی کنید انها را نادیده بگیرید و به جای رفتار پرخاشگرانه اغلب سعی کنید نشان دهید که عصبانیت انها قابل درک است. معمولا شکایت از این دارند که درک نمی شوند بنابراین حقشان است که عصبی باشند. بیشترین پیامی که نیاز دارند از شما دریافت کنند اینست که شما با انها همدل هستید و دنیای جدیدشان را درک می کنید.

      پاسخ
  2. فرزاد
    فرزاد گفته:

    سلام وقت بخیر
    لطفا در خصوص گرایش جنسی دختران نوجوان بخصوص گرایش بایسکشوال و گرایش به جنس موافق و روش حل این معضلات توضیح بدید
    ممنون

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما آقا فرزاد
      در این مورد نیاز است که مشکلات فرد مورد نظرتان به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد چون شرایط افراد در این مشکلات هویتی و گرایشات جنسی باهم متفاوت می باشد و نیاز است که مشکلات هر فرد به صورت دقیق در این موراد بررسی شود .
      اما به صورت کلی در دوران نوجوانی که زمان تشکیل هویت جنسی هم می باشد ممکن است یک سری درگمی ها وجود داشته باشد که با درگیر شدن در گروها و یا حتی فیلم های پورن با مشکلات زیادی در مسیر هویت جنسی خود روبرو شوند.
      هرچند که سبک تربیتی خانواده و روابط اجتماعی نیز می تواند تاثیرات زیادی در این گرایشات داشته باشد.
      در مورد بای سکشوال ها می توان گفت که جنسیت افراد بایسکشوال می تواند مرد و یا زن باشد. این افراد به طور کامل از جنسیت خود رضایت دارند اما در علایق و گرایشات خود به پارتنر خود از نظر جنسی می توانند متفاوت باشند. به صورت کلی تنها روشی که در حال حاضر وجود دارد تمایل هم‌زمان به دو جنس است. افرادی که بایسکشوال هستند نسبت به دیدن عکس‌های هم جنس و جنس مخالف خود به یک اندازه تمایل دارند.
      کثر افراد بر این باورند که افراد بایسکشوال  همان افرادی هستند که به آن‌ها هم‌جنس‌گرا گفته می‌شود، در حالی که این تصور غلط است. افراد بایسکشوال در واقع دوجنسگرا هستند و به هر دو جنس تمایل نشان می‌دهند؛ به عبارت دیگر یک مرد بایسکشوال هم نسبت به مردان و هم به زنان تمایلات جنسی دارد. در زنان نیز ممکن است این پدیده رخ داده و یک زن به هر دو جنس مذکر و مونث تمایل داشته باشد.
      در این مسیر نیاز است که اگر مشکلاتی از این دست که با هویت جنسی همخوانی ندارد برای نوجوان رخ داده است در همین سنین برای بررسی آن به روان درمانگر مراجعه کند.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *