خودکارآیی در کودکان و تقویت آن

تقویت مهارت خودکارآیی در کودکان

هرگاه کودکان در انجام بعضی چیزها احساس شایستگی کنند، دارای نوعی حس خودکارآیی می شوند: وقتی آنان توانایی خود را برای موفق شدن در کاری باور می کنند، و هنگام رویارویی با یک امر خطیر، پشتکار به خرج می دهند تا بر آن مسئله تسلط پیدا کنند، ارزش این پشتکار خود را در می یابند. کودکانی که فاقد ایمان و باور به قابلیت های خود هستند، احساس ناامیدی و بی لیاقتی می کنند و به آسانی تسلیم می شوند.

عناصر اصلی

اشخاصِ دیگر به مهارت های ما احترام می گذارند

اعتماد بر اثر شایستگی رشد می کند. اگر بپذیریم که کودکانمان توانایی انجام کارهای خود را دارند، احساس دلگرمی و اعتماد می کنند.

کشف مهارت های تازه

هر کسی برای کاری خوب است، و توانایی و صلاحیت دارد که آن کار را انجام دهد و می تواند از این استعداد، افتخار کسب کند. تشویق این استعداد، به کودک کمک می کند تااحساس شایستگی وو کارآیی کند. مهارت های بسیاری وجود دارند که در زندگی روزانه ی ما مفید هستند، به ما کمک  می کنند مراقب خودمان باشیم، با دیگران همکاری کنیم و به طریقی واضح و مبرهن به معیارهای متعالی دسترسی پیدا کنیم. گاهی خانواده ها و مدارس، بخشی از مهارت ها وو استعدادهایی را که مهم و ارزشمند تشخیص می دهند، به دیگر استعدادها ترجیح می دهند. همه ی ما، ضمن دارا بودن مهارت های موجود، در دیگر زمینه های آزمایش نشده نیز آمادگی داریم که کار را درست انجام دهیم و از آن لذت ببریم. فرصت امتحان کردن سرگرمی های تازه و جالب به ما یاری می کند تا در مورد خودمان، به اگاهی هایی عمیق تر دست یابیم.

تجربه کردن موفقیت

هیچ چیز جای موفقیت را نمی گیرد. این، گفته ای کلی استف اما ما می توانیم با انتخاب برخی هدف های به ظاهر نابجا برای خودمان یادیگران، و دستیابی به انها، لذت موفقیت را بچشیم.

اشخاص مختلف، به هدف های متفاوتی نیاز دارند. بلند پروازها به هدف هاایی نیاز دارند که به نحوی از هدف هاای سایرین جلوتر باشند. آنانی که دارای استعداد کمتری هستند، به دنبال هدف هایی هستند که به سطح استعدادشان نزدیک تر باشد. موضوع مهم، دستیابی به یک چیز مطلق نیست، بلکه رسیدن به چیزی است که برای شخص خود ما، پیشرفت ارزشمندی محسوب شود.

پرورش مسئولیت در کودک

دادن مسئولیت به کودکان مهم است. این کار آنان را ملزم می سازد تا در انجام هر کاری درنگ کنند و به جای اقدام فوری، کمی بیشتر بیندیشند. تنها از راه تجربه ی مسئولیت می توانیم بفهمیم که قابل اعتماد هستیم. همانطور که چارلز هَندی می گوید: «ما به مسئولیت نیاز داریم تا خودمان را کشف کنیم.» مسئولیت به ما فرصت می دهد تا قوه ی ابتکار و بصیرت های دورنی و پنهانمان را کشف کنیم.

تقویت حس خودکارآیی کودک

در اینجا چند راهنمایی برای افزایش خود کارایی فرزندتان ارائه می شود. سعی کنید:

  • اور را تشویق کنید تامهارت های عملی خودکارآیی را در خودش پرورش دهد.
  • بگذارید او با آهنگ و سرعت خودش، تکالیف مربوط را تکمیل کند.
  • به او یاری دهید تا تجربه های خودش را درک کند.

 

منبع: ایجاد انگیزه در کودکان، نوشته الیزابت هارتلی بروئر. ترجمه: احمد ناهیدی

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *