تنظیم هیجانی کودک

تنظیم هیجانات کودک

بازگشت به موفقیت دوران تحصیلی: به کودکان خود بیاموزید تا احساسات خود را تعدیل کنند، برای مادرانی که ناامید شده اند.

علی که هفته اول کلاس پنجم خود را می گذراند، با یک پروژه بزرگ به خانه آمد. معلم او از کودکان خواسته بود تا ارائه ای در رابطه با اینکه می خواهند به کدام دانشگاه بروند، داشته باشند. از آنها خواسته شده بود تا رشته، دلیل انتخاب دانشگاه مد نظر و الزامات برای رفتن به آن دانشگاه، هزینه ها و هر جزئیات دیگری که آن دانشگاه را از دیگر موراد متمایز می کند را بیان کنند. تمامی این موراد علی را تحت استرس قرار داد و زمانی که او به خانه رسید، شروع به گریه کرد.

مادر او عصبانی بود. انگیزه های علی در ۷ سالگی شامل تلاش برای خوردن تا حد انفجار در حالیکه یکجا نشسته باشد، پیروزی در مرحله ی بعدی بازی Fortnite، ساختن یک سازه ی لگوی بزرگتر از خودش و اذیت کردن برادرش در آخرین مسابقه ی کشتی بین خودش و برادرش بود. این ایده که دانستن و یا اهمیت دادن به اینکه او به کدام دانشگاه می خواهد برود، در این سن دور از درک او بود و واقعا هم این مساله دور از انتظار نیست.

برای مطالعه بیشتر:

درک رشد و هیجان نوجوان

هوش هیجانی و موفقیت در عصر حاضر

سیستم مدرسه در تلاش برای همراستایی با دیگر ملت ها، برخی از خطاهای قابل توجه را ایجاد کرده است. آنها بر نمرات استاندارد به جای خلاقیت، بر نمره ها به جای تفکر انتقادی و بر عملکرد به جای پایداری تمرکز کرده اند. نتیجه، نسلی است که در مهرات های اولیه اجتماعی کمبود دارند، از مقادیر کم فشار و استرس می ترسند، خواستار ارضا فوری نیازهایشان هستند و انتظار موفقیت فوری دارند. با این حال، بدتر از همه، پیامد آن بزرگسالان کوچکی هستند که به مانند یک جوان فرتوت عمل می کنند.

اما این می تواند متفاوت باشد. به جای تمرکز بر انجام تکالیف در منزل، والدین بایستی توجه بیشتری به رشد عاطفی کودکان خود نشان دهند. با آموزش اینکه چگونه احساسات خود را تعدیل کنند، با محدود کردن قادری آنها، کودکان خود را با مهارت های کنترل و مدیریت خشم و کاهش اضطراب اجتماعی تجهیز می کنند و آنها را در مسیر افزایش اعتماد به نفس، عزت نفس و خوشبختی قرار می دهند.

یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به این امر از رفتاردرمانی دیالکتیک (DBT) با استفاده از اختصار ABC PLEASE برگرفته شده است:

  • تجمیع احساسات مثبت. یک نمودار احساسات گرفته شده از اینترنت می تواند برای توصیف تفاوت بین احساسات و میزان آنها بکار گرفته شود. یکی از نمونه های جالب دارای استیکرهای صورت به همراه احساساتی است که همچنین به کودکان کمک می کند تا احساسات دیگران را از صورتشان تشخیص دهند. با تشخیص احساسات، یک کودک می کتواند محدوده ی احساسی فرد را بفهمد و احساسات مثبت را از دیگران جذب کند.
  • ایجاد تسلط و پیروزی. با تشویق کودکان به فعال بودن در فعالیت هایی که از آن لذت می برند، آنها می توانند به لحاظ شایستگی و اعتماد به نفس رشد کنند. برخی از این فعالیت ها عبارتند از پخت و پز، ساخت و ساز، دوختن، آواز خواندن، انجام فعالیت های هنری و ورزشی می باشد. و همچنین فعالیت هایی که شامل تعامل های چهره به چهره یا گروهی است که یادگیری اجتماعی را افزایش می دهد. اینها نا امیدی، افسردگی و احساس بی ارزش بودن را به حداقل می رساند.
  • از عهده مسائل بر آمدن. یاد دادن این که چگونه وضعیت های استرس زا را قبل از اینکه رخ دهند، مدیریت کنند، می تواند آنها را قادر سازد تا ابزارهای لازم برای مدیریت مشکلات را داشته باشند. به این امر به عنوان یک تمرین قبل از بازی نگاه کنید. اگر یک کودک تمارین تنفس عمیق و آرامش یافتن قبل از اینکه اضطراب شدید را تجربه کنند، یاد بگیرند، به احتمال زیاد می توانند اضطراب شدید را حینی که رخ می دهد، مدیریت کنند. نه اینکه آنها این کار را به نحو احسنت انجام دهند، بلکه مثل نگاه به فیلم بازی بعد از اتمام آن، آنها استرس را پس از وقوع بازنگری کرده و کارهای مهارتی را بهبود می بخشند.
  • رفاه فیزیکی. عادت های خود مراقبتی در اوایل زندگی اغاز می شود. این می تواند با استفاده از چکاپ های منظم، توجه به نیازهای پزشکی، ورزش دادن به بدن و دریافت استراحت کافی انجام شود. متاسفانه، بسیاری از والدین کودکان خود را ملزم به بسیاری از فعالیت های غیر ضروری می کنند که کودکان را خسته کرده و به لحاظ جسمی، رشدشان را تحت تاثیر قرار می دهد. یک بدن رو به رشد نیاز به تغذیه اضافی و استراحت برای رشد صحیح و کاهش استرس دارد.
  • ایمنی کم. زمانی که بدن کودک چه به لحاظ فیزیکی و چه به لحاظ عاطفی تحت فشار قرار م گیرد، در مقابل بسیاری از امراض و بیماری ها آسیب پذیر تر است. به علت این که مدارس به نظر به مانند ظرف کثیف مملو از باکتری ها و کثیفی ها باشند، ضروری است که محیط ها تمیز و عاری از خطرات باشند. به کودکان یاد دهید تا دست های خود را بصورت مداوم بشویند و دستان خود را در دهان قرار ندهند. این می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری و تروما که ممکن است رخ دهد، کمک کند.
  • تغذیه سالم. مواد غذایی مضر و سرشار از قند بخشی از رژیم غذایی معمول کودک را شکل می دهد. میزان زیادی از این مواد می تواند منجر به پیامدهایی در بلند مدت شود. توضیح اهمیت درست غذا خوردن می تواند منجر به یک سبک زندگی سالم تر در آینده شود. واکنش های عاطفی می تواند با رژیم غذایی ضعیف تشدید شود و رشد مغز با تاخیر رو به رو شود. برخی از کودکان حتی واکنش های آلرزیک دارند که شبیه برون ریزی های عاطفی است. چک کردن کودک برای آلرژی های محتمل می تواند برخی از استرس های غیر ضروری احساسی را کاهش دهد.
  • اجتناب از موارد تغییر دهنده ی ذهن . این تنها در ارتباط با کافئین، مواد مخدر، الکل و شیره نیست- متاسفانه این شامل ویدئو گیم ها هم می شود. هر کاری که انجام می شود تا حد معمول و میانه مقبول است، اما زمانی که به شیوه ی اعتیاد گونه و در سطح اعتیاد انجام شود مغز را تغییر داده و واکنش های عاطفی مانند اضطراب، خشم و خشونت را افزایش می دهد. بازی کامپیوتری را به ۲۰ دقیقه محدود کرده و ۱۰ دقیقه استراحت تا قبل از شروع مجدد بازی اختصاص دهید. این به استراحت چشم ها کمک کرده و تمرکز را از تمرکز صرف به بازی تغییر می دهد و آگاهی از محیط اطراف را افزایش می دهد.
  • خواب سالم. این مهم ترین عامل است. میزان کافی خواب می تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد، پس لازم است بدانید که چه میزان خواب برای هر کودکی مورد نیاز است. با این حال، اگر یک کودک خواب کافی نداشته باشد، توانایی او برای فکر کردن به وضوح به خطر می افتد. بدتر از همه اینکه، ممکن است به نظر برسد که اختلال توجه تمرکز دارند در حالی که اصلا این چنین نیست. میزان ناکافی خواب به مغز اجازه نمی دهد تا بازیابی کرده و جوان سازی انجام دهد، کاری که عملکردی ضروری برای رشد کودک است.
  • ورزش منظم. یک بدن در حال رشد به گروههای فعالیت بزرگ و کوچک نیاز دارد که تمامی حواس را درگیر کند. فعالیت هایی مانند ورزش ها، پیاده روی، خواندن، گوش دادن به موسیقی و یوگا می تواند به کاهش خستگی و احساس تشدید خستگی کمک می کند. اختصاص زمانی برای بودن و گذران در بیرون از خانه می تواند استرس عاطفی را تنظیم کرده و اضافه بار ناشی از وسایل الکترونیک، شما را راحت کند.

مادر علی به مدرسه درباره ی تکلیف نا مناسب در مورد دانشگاه اعتراض کرد و یک گزینه پیشنهادی از آموزش نحوه ی مدیریت استرس در طول یک امتحان را مطرح کرد. این فعالیت برای دانش آموزان نسبت به تلاش برای فهمیدن اینکه به کدام دانشگاه می خواهند بروند، آن هم در ۸ سالگی، به نسبت بسیار سودمندتر بوده و در ایجاد یک سبک زندگی سالم ABC PLEASE کمک کرد.

منبع: کودک و نوجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *