تکنیک هایی برای کنترل رفتاری کودکان 2

تکنیک هایی برای کنترل رفتاری کودکان ۲

تکنیک هایی برای کنترل رفتاری کودکان ۲

 

چگونه با بد گویی فرزندم برخورد کنم؟

برای هر والدی پیش آمده است که به فرزندش توصیه ای می کند با خواسته ای دارد یا پیشنهادی می کند اما کودک نه تنها مقاومت می کند بلکه حاضر جوابی می کند و حرفهای بدی به والدین می گوید.

برای درک بهتر مسئله به مثال زیر توجه کنید:

بعد از یک روز سخت کاری با خستگی فراوان به خانه برگشته اید. همسرتان در خانه بوده است و به شدت مشغول فعالیتهای جانبی خود است بلافاصله که از در وارد می شوید به شما می گوید:« رب نداریم، می تونی بری از مغازه بگیری؟»

شما که لحظه شماری می کردید به خانه برسید و یک حمام و چای گرم نوش جان کنید ، عصبانی و ناراحت می شوید و می گویید:

موقعیت الف  صورتتان را در هم می کشید و می گویید:« چرا یادت نبود با موبایل خبر بدی ؟ کفر آدمو در می یاری؟ چقدر بی خیالی؟» و همسرتان از بد حرف زدن شما ناراحت می شود و به ایشان بر می خورد.

موقعیت ب شما می گویید:« من امروز ، روز خیلی سختی داشتم . نمی تونم برم بخرم. می تونی یه کاریش بکنی؟ زردچوبه یا خود گوجه بریزی ؟ یه جوری با هنر خودت جفت و جورش کن!» شما با این حرف همسرتان را ناراحت نکردید.

دو موقعیت الف و ب ، دو انسان متفاوت هستند فرد موقعیت الف بدگویی نمی کند اما فرد موقعیت ب با بدگویی پاسخ همسرش را می دهد.

به عنوان یک والد چقدر با بد گویی های فرزندتان روبه رو شده اید و  به حساب بچگی از آن رد شده اید و به خود گفته اید بزرگ می شود و خودش درست می شود در صورتی که کودک شما جهت اصلاح این رفتار نیاز به آموزش و شیوه برخورد صحیح از طرف شما دارد ، این مهارت پایه اش از کودکی است.

برای مثال: « آوا ۷ ساله است او شروع به سوت زدن می کند و صدای سوتش را بلند و بلندتر می کند تا جایی که مادرش دیگر نمی تواند تحمل کند، بنابراین به آوا  می گوید:« بس اااا دیگه» آوا به سوت زدن خود ادامه می دهد مادر این بار برایش توضیح می دهد که این کار او باعث سردردش می شود.

اما آوا مجددا به کارش ادامه می دهد این بار مادر می گوید:« مگه نگفتم بس اااا آوا..»

آوا دستهایش را به کمر می زند و با ادای صورت می گوید:« اصلا نمی خوام، حالا می خوایی چی کار کنی؟»

مادر که از گفتار آوا متعجب و ناراحت شده است می گوید:« با این لحن با من حرف نزن، من مادرت ام، بزار شب

بابات بیاد » آوا بی اهمیت به حرفهای مادر به کارش ادامه می دهد این بار مادر عصبانی تر از قبل فریاد می کشد:« مگه با تو نیستم؟ با دیوار که حرف نمی زنم»

تکنیک هایی برای کنترل رفتاری کودکان

تمامی این مراحل که گذشت ممکن است برای هر والدی پیش آمده باشد اما هیچ یک از شما والدین را به مقصد نمی رساند. به سراغ روش حل مسئله می رویم . در روش حل مساله می توانید از سوالات زیر در چنین موقعیتهایی استفاده کنید:

« وقتی با ما این طور صحبت می کنی به نظرت ما چه احساس خواهیم داشت؟»

«وقتی که از احساس ما با خبر بشی چیکار می کنی؟»

« آیا می تونی شیوه صحبت کردنت را تغییر بدی به طوری که ما حس بدی نداشته باشیم ( غمگین نشویم، نا امید نشویم و …)؟»

با اینکه به جای صحبت کردن در مورد چگونگی احساساتمان، می توانیم راجع  به احساس کودکان، سوال کنیم. با این روش آنها به روی این مسئله متمرکز می شوند که چگونه رفتارشان بر دیگران تاثیر خواهد گذاشت. از آنها بخواهید تا در مورد احساسات حقیقی شان صحبت کنند، این کار به آنها کمک می کند تا احساسات خود را تجربه و حس کنند.کنترل رفتاری کودکان

هنگامی که مادر آوا از او پرسید آیا راه دیگری برای نحوه صحبت کردن خود در ذهن داری یا نه ، این سوال او را هیجان زده کرد و به مادرش نگاه کرد و پوزخند زد. اما بعد، پس از یک مکث طولانی ، گفت:« خب مامان دیگه سوت نمی زنم.»

توجه داشته باشید تغییر رفتار به این شیوه زمان زیادی می برد اما جواب می دهد.

منبع:مرکزمشاوره ستاره ایرانیان

2 پاسخ
  1. درسا
    درسا گفته:

    سلام دختر یک سال و نیمه من به طرز عجیبی به موبایل علاقه داره.اول به بقیه سلام میکنه و میره سمت کسی که گوشی دستش.اینقدر نق میزنه تا طرف بهش گوشی میده.از اطرافیانم میخوام بهش ندن ولی خب بعضیا بهش میدن.گوشی خودم لمسی نیست ولی در مواقع ناچاری از اون هم استفاده میکنه.اگر گوشی دستش باشه دیگه ناهار و شامم نمیخوره.یه وقتایی اصلا بهش نمیدم ولی بعضی مواقع خودم از همسرم میخوام که گوشیشو در اختیارش بذاره.ممنون میشم راهنماییم کنید؟

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام. هرگز هرگز به کودک در این سن گوشی ندین. متاسفانه والدین در برابر گریه کودک به سادگی تسلیم میشن در حالیکه اگر توجهی نکنید کودک می فهمد که با گریه به جایی نمی رسد و بعد از چند بار تلاش دیگر برای داشتن موبایل کمتر بهانه می گیرد. فقط باید مداوم باشید و تسلیم گریه کودک نشوید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *