رشد کودک دو ساله

رشد حرکتی و شناختی کودک دو ساله

 

 

 

کودک شما اکنون دو ساله می باشد و هر روز شخصیت او در حال درخشیدن و رشد می باشد. کودک شما فکر می کند و چیزهایی که در دنیا به او عرضه می شود را به بیشترین سرعتی که امکان پذیر است ذخیره و دریافت می کند. با توجه به اولویت های کودک او همچنان در حال یادگیری چیزهایی می باشد که شما می تواند او را در این کار یاری نمایید.

رشد مهارت های حرکتی

کودک شما اکنون دو ساله شده است و مهارت های حرکتی او به صورت قابل توجهی در طول چند ماه در حال بهبود و رشد می باشد. او با اطمینا از پله ها بالا و پایین می رود، در واقع او از هر چیزی به خصوص مبلها بالا می رود و به هر طرف می دود، او همچنان در حال دویدن ممکن است با افتادن ناگهانی متوقف شود، این کار می تواند از روی قصد و یا بدون قصد باشد، بنابراین شما می تواند زمانی را صرف این کنید که زمانی که او افتاد او را از زمین بلند کنید. ارتباط برقرار کردن کودک با اسباب بازی ها بهتر می شود؛ ممکن است کودک به اندازه ای پیشرفت کرده باشد که بتواند اولین سه چرخه اش را داشته باشد. هماهنگی حرکتی او به اندازه ای رشد کرده است که او قادر است به یک توپ بزرگ لگد بزند، فقط ممکن است توپ حرکت کند و حتی امکان دارد که نتواند توپ را بگیرد.

مهارت های حرکتی

مهارت های حرکتی کودک به خوبی رشد کرده اند. هماهنگی چشم و دست او به میزانی رشد کرده است که او می تواد با بلوک ها برج بسازد. در این زمان کودک قادر است از زیپ استفاده کند و او در گرفتن گیره مهارت پیدا کرده است، او قادر است چیزهای کوچک را بگیرد، او قادر است به راحتی مداد را در دست گرفته و اشکال معنا داری را رسم کند، و صفحات کتاب را یکی پس از دیگری ورق بزند. اسباب بازی هایی مانند خمیر بازی، کتاب های شکل دارد، و مداد شمعی، اسباب بازی های ایده آلی برای کودک در این دوره ی زمانی خاص هستند زیرا این نوع اسباب بازی ها نیاز کودک برای گرفتن اشیاء زمانی که او شروع به یادگیری برای نوشتن می کند مهم هستند.

مهارت های شناختی

مهارت های شناختی کودک به گونه ای رشد کرده است که او می تواند به افراد آشنا در عکس ها اشاره کند و از جزئیات ظریف در عکس ها لذت ببرد. کتاب های داستان مهم هستند و کتابهای تصویر دار فکر ایده آلی برای هماهنگ سازی تصاویر با داستان می باشد، دایره ی لغات کودک افزایش پیدا می کند، الگو ها و ریتم های جملات را درک می کند و با ساختار داستان آشنا می شود؛ همه ی اینها برای شروع صحبت کردن و یادگیری خواندن کودک ضروری می باشند. کودک شما همچنین شمارش را یاد می گیرد و نکته ی کلیدی برای یادگیری شمارش تکرار می باشد، شما می توانید هر چیزی را بشمارید از تعداد انگشتان دست و پای او گرفته تا تعداد مداد شمعی هایی که او دارد.

همچنین کار کردن بر روی مهارت های اجتماعی او ایده ی مناسبی می باشد؛ به کودک فرصتی بدهید که با دیگرا بازی کند ای کار باعث می شود که مهارت ارتباطی و زبانی کودک رشد یافته و به خوبی مفاهیم اشتراک گذاری و نوبت گیری را به خوبی یاد بگیرد. این کار بخصوص برای کودکی که خواهر یا برادر ندارد بسیار ضروری می باشد.

کودکان در این دوره ی سنی طول مدت تمرکز محدودی دارند بنابراین او به اسباب بازی های متنوعی برای بازی کردن نیاز دارد، ولی شما باید اطمینان حاصل کنید که در یک زمان اسباب بازی های زیادی را در اختیار او قرار ندهید این کار می توانند باعث گیج شدن و سردرگمی کودک شود. برای کودکان در این گروه سنی معمول نیست که با اسباب بازی های خاصی رشد بیابند؛ این کار باعث می شود که کودک نتواند اطلاعات را ذخیره سازی کند، و او آنها را به فراموشی می سپارد. همچنین ممکن است شما متوجه شوید که انجام فعالیت های خاصی را ترجیح می دهد؛ آویزان شدن از تخت خواب کار معمولی است، ولی همچنین او رقصیدن و موسیقی را ممکن است دوست داشته باشد، یا نقاشی کردن و درست کردن سوراخ در باغچه را دوست داشته باشد.

کودک شما به سرعت در حال رشد و یادگیری می باشد. دانستن این مسئله که شما به عنوان والدین کودک می توانید با انجام کارهای بسیار ساده می توانید پایه ی کودک را تقویت کرده و او را برای زندگی بزرگسالی اش اماده سازید بسیار مهم می باشد.

منبع:سامانه پرسش و پاسخ مشاور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *