رشد کودک دوازده ساله

رشد کودک دوازده ساله

 

در مقالات قبلی این سایت در مورد نقاط عطف رشدی کودک دوازده ساله صحبت کردیم. در این مقاله در مورد ویژگی های ویزیکی این کودکان بحث خواهیم کرد.

کودک در اینجا تصویری از ویژگی های فیزیکی کودک دوازده ساله نشان داده می شود:

سرعت رشد هم اکنون در سیستم استخوان بندی در حال ادامه ی فعالیت می باشد. ماهیچه ها، که قبلا جزء جدایی ناپذیرسیستم ریتمیک رشد بدن شده بودند، بخشی از عملکرد مکانیکی اسکلت بدن را تشکیل می دهند….

فعالیت های اعضای بدن به صورت ابتدایی شروع به کار کرده اند، و با بیشتر شدت گرفتن رشد فیزیکی پیچیده تر می شود. دختران قبلا نشانه های رشدشان را در قد و وزنشان نمایان کرده اند، ولی اکنون زمان ان است که پسران نیز تغییراتشان را بروز دهند. اگر شما از نزدیک این تغییرات را مشاهده کنید، شما متوجه می شوید که باسن دختران رشد کرده و کمر باریکتری دارند، همچنین سینه ها در حال شکل گیری است. تغییرات دیگری که به راحتی قابل تشخیص نمی باشد ضخیم تر شدن لب ها و گونه ها می باشد، که تغییراتی است که در ناحیه ی سر صورت می گیرند.

رادولف استاینر در مورد اینکه چطور در این زمان، در کلاس ششم، رشد استخوان ها محسوس است. و کودک سنگین تر می شود، عضلانی تر می شود، و رشدش را ادامه می دهد صحبت کرده است. در طول این فرایند، کارهایی مانند تمرینات سیم کش که در مدارس والدورف انجام می شود نشان می دهد که این تمرینات باعث گسترش محسوس استخوان ها و باعث به چالش کشیدن رشد بدن کودک دوازده ساله می شود. در این سن و زمانی که کودک کلاس ششم می باشد زمانی برای چالش، دقت، و هر حرکت رو به جلوی کودک در فرایند رشد می باشد.

بیشتر بخوانید: روانشناسی نوجوان ۱۲ سالگی

به نظر می رسد که اکثر کودکان دوازده ساله از انجام حرکاتی به جز یکی دو رشته ی ورزشی که مورد علاقه شان است بیزارند، ولی همچنین به نظر می رسد که آنها چالش را دوست دارند. برخی کارهای خاص مانند کوه نوردی یا پیاده روی، یا یادگیری چگونگی موج سواری یا قایق رانی، می توانند نیازهای کودک در جهت رقابت و به چالش کشیدن خود را برآورده سازند. یکی از ملزومات در این دوره، می تواند فعالیت های شما و خانواده به عنوان الگو در انجام فعالیت های بدنی برای هدایت کودک باشد. آنها برای ورود به این گونه فعالیت ها نیاز به شروعی دارند که شما آن را آغازمی کنید. در مدارس والدورف، تمرینات ژیمناستیک به عنوان فعالیتی فوق برنامه انجام می شود. ما نمی توانیم این فعالیت ها را وارد خانه کنیم، ولی ما می توانیم با باز کردن پای کودک به این گونه فعالیت ها بهترین کار را انجام دهیم، زیرا یکی از مزایای دیگر این فعالیت ورود کودکان به تجربیات اجتماعی می باشد، که برای کودکان دوازده ساله بسیار مهم می باشد.

بنابراین، فرایند رشد کودک را توضیح دادیم، ولی رشد هیجان انگیز و جدیدی نیز در تفکرات و عقاید کودک صورت می گیرد. جان بخشی به موضوعات از طریق هنر، تخیلات شروع می شود، از اینرو تصاویر همراه با مفاهیم، گویای شروعی برای بیان احساس واقعی کودک نسبت به جهان می باشند.

نیرو بخشی به روشی مناسب در این زمان بسیار مهم است. اکنون زمانی برای ایجاد دوستی نیست، ولی زمانی برای تشویق و هدایت و راهنمایی کودک به روشی دوستانه است. فرانسیس آدامز در این رابطه نوشته های لوئیس کاسیک را انعکاس می دهد:

کودک در این زمان به اندازه ای توانمند شده است که می تواند عقاید و قضاوت های خودش را بیان کند. به هر حال، اگر ما او را تشویق کنیم که قبل از دوازده سالگی شروع به قضاوت کند، ما در حال تضعیف اساس و رشد سالم روانی او هستیم. همچنین ما مانع مشارکت های انسانی در قضاوت ها در زندگی آینده ی او خواهیم شد.

منبع:مرکزمشاوره ستاره ایرانیان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *