خصوصیات کودک ۹ ساله

خصوصیات کودک ۹ ساله، پرخاشگری در کودکان ۹ ساله، علت لجبازی دختر ۹ساله، لجبازی کودک ۹ ساله و روانشناسی دختر ۹ ساله در این مقاله آورده شده است.

کودکان معمولاً در یک توالی طبیعی و قابل پیش بینی از یک نقطه عطف رشد به مرحله بعدی پیشرفت می کنند. اما هر کودک با سرعت خودش رشد می کند و مهارت کسب می کند. برخی از کودکان ممکن است در یک زمینه مانند زبان پیشرفت کنند، اما در زمینه دیگری مانند رشد حسی و حرکتی عقب باشند.

خصوصیات کودک ۹ ساله

کودکان هشت تا ده ساله هنوز در سنی هستند که روانشناس معروف اریک اریکسون آن را دوره سخت کوشی در مقابل حقارت می نامد.

تا پایان دوره راهنمایی، یاد می گیرند که چگونه با همسالان خود ارتباط برقرار کنند، با قوانین اجتماعی سازگار شوند و از بازی آزاد به تعاملات و انتظارات ساختارمندتر تبدیل شوند.

به عنوان مثال، کودک شما ممکن است بازی های مفصلی را توصیف کند که در آن می تواند در زمان سفر کند، آینده را ببیند یا موجودات جادویی را اهلی کند.

پیشنهاد مشاور:روانشناسی کودک ۹ سالگی

کودک ۹ ساله در دوره ای از رشد قرار گرفته است که درواقع دروازه ورود به نوجوانی است. به عبارتی دیگر فرزند ۹ ساله شما همچنان کودک محسوب می شود؛ ولی مستقل تر می شوند و به اندازه ی کافی به بلوغ می رسند که بتوانند بسیاری از مسئولیت ها را بپذیرند.

کودکان نه ساله در حال گذرن از دوره ای حساس و پر از تغییر هستند و ممکن است در این دوره نیاز به مشاوره کودک نه ساله داشته باشند. برای صحبت با برترین متخصصان کودک با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید و از کمک برترین متخصصان ایران کمک بگیرید.

خصوصیات کودک 9 ساله

خصوصیات رفتاری

رشد رفتاری در کودکان متفاوت است و نباید انتظار داشته باشید که تمام کودکان نه ساله این رفتار ها را داشته باشند، اما در سن ۹ تا ۱۱ سالگی ویژگیهای رفتاری زیر دیده می شود:

  1. دوست دارند با دوستان خود وقت بگذرانند نه والدین خود.
  2. کمتر به والدین خود محبت می کنند.
  3. تحت تاثیر دوستان  خود قرار می گیرند.
  4. عصبانی تر هستند.
  5. بیش تر ممکن است درگیر افسردگی شوند.
  6. در این سن کودک اعتماد به نفس خود و شخصیت خود را شکل می دهد بنابراین نگران نباشید.

پیشنهاد مشاور: صحنه هایی که کودک زیر ده سال نباید شاهد آن باشد.

لجبازی کودک ۹ ساله

والدین کودک ۹ ساله معمولا از لجبازی کودک خود شاکی هستند این عبارتی است که یکی از  مراجعان در شکایت از لجبازی کودک ۹ ساله خود بیان کرده بود.

“من یک دختر ۹ ساله دارم که بسیار لجباز است، او می خواهد هر کاری که می خواهد انجام دهد. برای مثال، او نمی‌خواهد زیرپیراهن بپوشد، غذا نمی خورد و در برابر تمام خواسته های من مقاومت می کند.”

در این شرایط باید درک کنید که لجبازی کودک شما ممکن است راهی برای اعمال احساس استقلال و قدرت او باشد، این کار ممکن است برای شما مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد اما مرحله ای ضروری برای کودک است.

در این سن، فرزند شما متوجه شده است که دیگران چگونه واکنش نشان می دهند و اکنون رفتارهایی را از خود نشان می دهد که بر دیگران تاثیر می گذارد.

وقتی بچه‌ها از انجام کاری امتناع می‌کنند و ما برای جلوگیری از جنگ تسلیم می‌شویم، به آن ها نشان می دهیم که می توانند با امتناع خود موفق شوند.

ممکن است در ابتدا دشوار باشد زیرا او عادت دارد به آنچه می خواهد برسد. می توانید با دادن گزینه به آن ها شروع کنید برای آن ها دو گزینه بگذارید و اجازه دهید که استقلال آن ها نیز رشد کند.

کودکان نه ساله در حال گذرن از دوره ای حساس و پر از تغییر هستند و ممکن است در این دوره نیاز به مشاوره کودک نه ساله داشته باشند. برای صحبت با برترین متخصصان کودک با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید و از کمک برترین متخصصان ایران کمک بگیرید.

خصوصیات کودک 9 ساله

علت لجبازی دختر ۹ساله

کودکان ویژگی لجبازی را به عنوان بخشی از شخصیت خود برای دستیابی به اهداف خود به کار می برد. این به این دلیل است که گاهی کودکان فکر می کنند که فقط با لجبازی می توانند به آنچه می خواستند دست یابند.

یکی از مؤلفه های رشد اجتماعی و عاطفی در کودکان ۸ تا ۱۰ ساله تمایل آن ها به افزایش استقلال از والدین و افزایش تمایل آنها برای دیده شدن به عنوان باهوش و آگاه است.

از آنجایی که کودکان در این سن برای یافتن ابزاری برای بیان خود تلاش می کنند، گاهی اوقات نافرمانی به نظر می رسند. در این هنگام والدین باید درک کافی را از استقلال کودک داشته باشند و اجازه دهند که کودکان نیز استقلال خود را رشد دهند البته این بدین معنی نمی باشد که والدین باید خط قرمز های خود را زیر پا بگذارد.

رفتار 

کودک می خواهد که کارها را به روش خودش برنامه ریزی کند.

در سن ۹ سالگی، بسیاری از کودکان به طور رو به رشدی دایره ی ارتباطات اجتماعی شان را گسترش می دهند تا با افراد دیگری بجز پدر و مادر ارتباط داشته باشند. در این زمان، کودک ۹ ساله همچنان به احساس امنیتی که از جانب والدین می باشد نیازمند است و به لحاظ الگو بسیار تحت تاثیر والدین می باشند.

بیشتر بخوانید: رشد کودک هشت ساله شما

خصوصیات کودک 9 ساله

رشد جسمی

کودک ۹ ساله در مرز ورود به دوره ی نوجوانی قرار گرفته است این روندی است که در طول آن تغییرات رشد فیزیکی، عاطفی و دیگر تغییرات را داشته باشند.

فرزند شما در این سن  با سرعت خودش رشد می کند بنابراین رشد سالم برای هر کودک متفاوت می باشد.  اما می توان گفت که اکثر کودکان در سن ۹ سالگی ویژگی های زیر را دارند.

  • حدود ۶ سانتی متر رشد کرده و در یک سال حدود ۳ کیلوگرم (۷ پوند) اضافه می کند.
  • رشد مرتبط با جنسیت تغییر می کند. دختران قد بلندتر شده و وزن بیشتری نسبت به پسران اضافه می کنند.
  • هر سال حدود چهار دندان شیری را از دست می دهد و این دندان ها با دندان های دائمی جایگزین می شوند.

پیشنهاد مشاور: تربیت و راهنمایی کودک ۹ ساله

کودکان نه ساله در حال گذرن از دوره ای حساس و پر از تغییر هستند و ممکن است در این دوره نیاز به مشاوره کودک نه ساله داشته باشند. برای صحبت با برترین متخصصان کودک با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید و از کمک برترین متخصصان ایران کمک بگیرید.

رشد عاطفی 

در سن ۹ سالگی بسیاری از کودکان به لحاظ عاطفی به بلوغ رسیده اند، و بیشتر قادرند که با درگیری ها و یاس های عاطفی کنار بیایند. کودک ۹ ساله مستقل تر می باشد و به لحاظ عاطفی آمادگی بیشتری برای ورود به اجتماع دارد (کارهایی مانند شب ماندن در خانه ی دوستش).

آن ها اشتیاق زیادی برای عضویت در گروه و وفق دادن خودشان در گروه دارند و بیشتر استعداد تاثیر پذیری از سوی همسالان و فشار همسالان را دارا می باشند. ممکن است که آن ها بد خلق تر به نظر برسند و احساس استرس و فشار بیشتری داشته باشند و بیشتر نیاز به عشق و حمایت والدینشان دارند.

خصوصیات کودک 9 ساله

رشد شناختی

کودک ۹ ساله به طور باور نکردنی در رابطه با دنیای اطرافش کنجکاو می باشد، و ممکن است بخواهد که در رابطه با موضوعاتی که به آن ها علاقه مند است تحقیق کند. کودک ۹ ساله مدت زمان توجه طولانی تری دارند و تمایل دارند که زمان طولانی را صرف فعالیت ها و موضوعاتی کنند که در رابطه با آن ها هیجان زده و علاقه مند هستند.

آن ها قادرند که تفکر منتقدانه داشته باشند، و ممکن است که دوست داشته باشند که عقایدشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، به همین دلیل مطالب پیچیده ی بیشتری را می خوانند و می نویسند، علاوه بر این می توانند یاد بگیرند که بر روی چند مسئله ی ریاضی و هندسه کار کنند و اطلاعات سازماندهی شده در ریاضیات را درک می کند.

پیشنهاد مشاور: نقاط عطف رشد کودک ۹ ساله

رشد اجتماعی 

دایره ی ارتباط اجتماعی کودک ۹ ساله نسبت به قبل گسترده تر شده است. در ۹ سالگی توجه کردن به دوستان برای کودک بسیار اهمیت دارد و حتی ممکن است که الگوهایی بزرگسال به غیر از والدینشان داشته باشند.

الگوهایی مانند معلمان و مربیان. فشار همسالان در این سن مسئله ای برای کودک است و بسیاری از کودکان در این سن احساسی بسیار قوی در رابطه با عدالت و درست و غلط دارند. همچنین ممکن است کودکان در این سن آگاهی اجتماعی بیشتری داشته باشند و علاقه مند باشند که به دیگران کمک کنند و دنیا را تبدیل به جای بهتری برای زندگی کنند.

خصوصیات کودک 9 ساله

توسعه زبان

در ۹ سالگی ما شاهد توسعه زبان زیادی هستیم که شامل موارد زیر می باشد:

  • از کتاب خواندن لذت می برد و می تواند به طور مداوم کتاب بخواند.
  • اغلب با هدف یادگیری در مورد چیزی که مورد علاقه است مطالعه می کند.
  • الگوهای گفتاری آن ها در حد بزرگسالان پیش رفته می باشد.

پیشنهاد مشاور: درمان اعتیاد به بازی های رایانه ای

پرخاشگری در کودکان ۹ ساله

خشم زیاد در کودکان معمولاً نشانه ناامیدی یا پریشانی زیاد می باشد که راهی برای نشان دادن آن ندارند. در این شرایط مهم ترین نکته این است که منبع این ناامیدی را شناسایی کنید. دلایل زمینه‌ای زیادی برای این ناامیدی وجود دارد، از جمله این دلایل می توان به اوتیسم، ADHD، اضطراب، اختلالات یادگیری، طلاق والدین، مشکلات خانواده یا تجاوز اشاره کرد.

برای برخورد با پرخاشگری در کودکان ۹ ساله می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:

  • بر خود مسلط باشید و آرامش خود را از دست ندهید.
  • از تسلیم شدن در برابر خشم آن ها خودداری کنید.
  • به رفتار های خوب آن ها پاداش دهید.
  • به کودکان بیاموزید که احساسات را شناسایی، نامگذاری و تنظیم کنند.

کودکان نه ساله در حال گذرن از دوره ای حساس و پر از تغییر هستند و ممکن است در این دوره نیاز به مشاوره کودک نه ساله داشته باشند. برای صحبت با برترین متخصصان کودک با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید و از کمک برترین متخصصان ایران کمک بگیرید.

خصوصیات کودک 9 ساله

خصوصیات اخلاقی پسر نه ساله

در سن ۹ سالگی پسرها شروع به درک دوست داشتن می کنند. آن ها همچنین نشان می دهند که درست و غلط را شناخته و قوانین را درک می کنند و احتمالاً شروع به بیان و توضیح احساسات و عواطف خود خواهند کرد.

علاوه بر این رشد حسی و حرکتی خوبی داشته و می توانند فعالیت های زیر را انجام دهند:

  • از بازی های فعال مانند دوچرخه سواری، شنا و بازی های دویدنی لذت می برند.
  • به ورزش های گروهی علاقه بیش تری دارند.
  • می توانند بدون هیچ کمکی آماده شوند.
  • از ابزارهای ساده مانند چکش به تنهایی یا زیر نظر والدین می تواند استفاده کند.
  • دوست دارد نقاشی بکشد، طراحی کند یا فعالیت هایی که نیازمند ظرافت هستند را انجام دهد.

پیشنهاد مشاور: ۱۱ بازی با کودک ۹ ساله که باید انجام دهید!

برنامه ریزی برای کودک ۹ ساله

یک روال و سبک مناسب برای کودک ۹ ساله می تواند شامل مراحل زیر باشد:

  • خواب منظم برای بهبود عملکرد در مدرسه.
  • انگیزه بیشتر در حین انجام وظایف روزانه
  • از او بپرسید: “دوست داری صبح چه کار کنیم؟”
  • به فرزندتان این فرصت را بدهید که مسئولیت وظایف خود را بپذیرد، حتی زمانی که می دانید می توانید آن را سریعتر و بهتر انجام دهید.
  • گام های کوچک را در طول مسیر تشخیص دهید و منتظر دستاوردهای بزرگ نباشید.

خصوصیات کودک 9 ساله

بلوغ جنسی کودک ۹ ساله

رفتار جنسی در این سن راهی برای آموزش کودک است. اگر این رفتار جنسی از حدودی که در ادامه به آن پرداخته می شود رد نشود یک فرصت آموزشی برای والدین است.

  1. اگر کودکتان در مورد اندام جنسی خود سوال دارد. به او نکات جنسی را بگویید که نباید به قسمت های خصوصی دیگران دست بزند.
  2.  می توانید باهم در این مورد کتاب های کودکانه مناسب بخوانید.
  3. خطوط قرمز را به آن ها یاد دهید. به طور مثال در بیرون از خانه نمی تواند لباس خود را در بیاورد.

اگر کودکتان رفتارهای جنسی خطرناک را نشان می دهد برنامه دیگری پیشنهاد دهید. مثلا “بیا بریم بستنی بخوریم” سپس در زمان مناسب در این مورد با او صحبت کنید.

پیشنهاد مشاور: نقاط عطف رشد کودک ۹ ساله

اینترنت و کودک نه ساله

کودکان اغلب از اینترنت برای پروژه های مدرسه و برای سرگرمی استفاده می کنند و می توان گفت به استفاده شبانه روز از آن ها معتاد هستند و به سختی می توان فعالیت دیگری را به آن ها پیشنهاد داد. اگرچه لازم است آنها با فناوری بزرگ شوند و یاد بگیرند که چگونه از آن به درستی استفاده کنند، اما حفظ امنیت تا حد امکان در حین انجام این کار نیز مهم است.

در این زمینه لازم است که والدین نظارت کافی را داشته باشند و آموزش لازم را به کودک خود بدهند.

منبع:مشاوره-خانواده.com

سوالات متداول

۱ - خصوصیات کودک ۹ ساله؟

کودکان نه ساله از نظر عاطفی به بلوغ می رسند و از نظر شناختی پیشرفته تر می شوند، علاوه بر این از نظر قد نیز رشد می کنند و می تواند در ورزش و سایر فعالیت های بدنی شرکت کند.

۲ - دلیل نگرانی کودک ۹ ساله؟

کودک نه ساله نگرانی های مربوط به عملکرد مدرسه را از جمله ترس از امتحان ابراز کند، علاوه بر این ممکن است نگرانی هایی در مورد ظاهر فیزیکی خود یا مرگ داشته باشند.

۳ - علت لجبازی دختر ۹ساله؟

دختر شما ممکن است دوران پیش از نوجوانی را تجربه کند بنابراین به سبک جدیدی از فرزندپروری نیاز دارد. به عبارت دیگر، از آنجایی که او احساس استقلال دارد ممکن است با روش تربیتی قبلی شما مخالفت کند.

2 پاسخ
  1. علی
    علی گفته:

    سلام مطالب مفید بود راجع به خصوصیات رفتاری .رشد جسمی .بلوغ جنسی .واینترنت .کامتلتر گفته شود وراهکارهای مناسب والدین هم در این رابطه بیان شود .ممنون

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *