روان شناسی رشد کودک 18 ماهه

روانشناسی کودک ۱۸ ماهه

 

کودک شما اکنون یک نوپا است. در سن یک و نیم سالگی  سریع یاد میگیرد و پرورش می یابد و دیدن این اتفاق ها بسیار هیجان انگیز است. کودک ذهنیت و نظر خود را دارد و می تواند خواسته هایش را به صورت واضح در باره هر چیزی  از لباسی که می خواهد بپوشد گرفته تا غذایی  که می خواهد بخورد  بیان کند. سرعت رشد او بسیار بالاست و کنترل و  نگه داشتنش  در جایی که قرار گرفته و جایی که باید باشد بسیار سخت است.

نگران نباشید. راه کارهای ساده ای وجود دارد که والدین با انجام دادن آنها میتوانند به کودک خود کمک کنند. مهارت هایی که برای رشد  و پرورش  او لازم است بیاموزد و به این ترتیب آمادگی لازم برای مواجهه با مراحل مهم زندگی کودک در شما ایجاد می شود.

در  این سن بسیار محتمل است که کودک با بی پروایی راه برود، بخواهد از راه پله بدون کمک گرفتن  استفاده کند و یا اسباب بازی هایش را پشت سرش پرتاب کند. او می تواند از کمر به روی زمین خم شود تا اشیاء را از روی زمین بردارد و یا بدون اینکه بیافتد چمباتمه بزند تا از نزدیک کشف کند این چیزی که روی زمین است چیست، و می تواند در حالی که با یک الگوی منظم  با اشیاء بازی می کند، بدود.

کودک نسبت به دنیای اطراف خود شیفتگی دارد. باید بدانید توقف های ناگهانی هنگام انجام دادن کارهایش طبیعی است مثل زمانی که مکث می کند تا چیزی را از نزدیک آزمایش کند.

مهارت های درشت حرکتی کودک بسیار نا محسوس پیشرفت می کند. در ۱۸ ماهگی می تواند در را باز و بسته  و به دستگیره در دسترسی پیدا کند. زمانیکه مهارت چنگ زدن در او به حد کافی رشد می کند، از سر هم کردن مهره های بزرگ لذت می برد و می تواند چیز های کوچک را به راحتی بردارد. همچنین می تواند به حدی مهارت کسب کرده باشد که در پوشیدن و درآوردن لباسش کمک کند.مثلا درست زمانیکه قصد خروج از خانه را دارید  کفش هایش را بر می دارد.

درکنار رشد مهارت های حرکتی، مهارت های شناختی کودک نیز در حال رشد است.او می تواند بفهمد اشیاء همچنان وجود دارند با وجود اینکه او دیگر نمیتواند آنها را ببیند. در واقع می تواند بعضی مفاهیم  ساده علت و معلول را درک کند.

کو دک چهره های آشنا را می شناسد و به طور حتم بازی های تکراری مثل پوشاندن صورت با دست و برداشتن دست از صورت برایش بسیار جذاب است چون هنوز حافظه اش به حد کافی رشد پیدا نکرده است. در این میان اگر خسته شده باشید و به او بگویید انجام دادن این کارهای تکراری را تمام کند او ناراحت می شود. بخشی از این احساس ناراحتی که ایجاد شده به علت علاقه او به داشتن حدو مرزهای استقلال طبلی است و بخشی مربوط به ناتوانی کودک در به خاطر آوردن آن چیزی ست که قبلا به او گفته اید.

در این دوره سنی ممکن است کودک علاقه زیادی به کتاب مصور داشته باشد و بتواند به چیزی که اسم آن را می برید اشاره کند و حتی نام بعضی اشیاء را خودش به زبان آورد.

دایره لغات او در حال گسترش است و صحبت کردن با او به یادگیری کلمات کمک می کند حتی اگر در حد توصیف محیط پیرامونش باشد. صحبت کردن با کودک او را تشویق می کند که کمی مستقل تر شود. زمانی را اختصاص دهید تا کودک به تنهایی بازی کند و در انجام دادن بعضی کارهایش مثل غذا خوردن و لباس پوشیدن به او مسئولیت دهید. این عوامل به استقلال کودک کمک می کند.

تا زمانی که کودک نیارمند تمرین برای کسب مهارت های جدید می باشد انجام دادن بازی های تکراری برایش بسیار مفید است. توجه به این نکته اهمیت زیادی دارد که باید به او زمان دهید و تشویقش کنید که تلاش کند و شکست بخورد و باز تلاش کند.

کودک نو پای شما با استقلال بیشتری پیش به جلو می رود و اکنون بهترین زمان است که او را در محیطی امن و راحت پرورش دهید.

این کار ها را انجام دهید، جایزه شما یک کودک سالم وشاد است که به مهارت هایی برای رو به رو شدن با مراحل آتی زندگی تجهیز شده است.

منبع:مشاوره-خانواده.com

80 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. مصطفی
    مصطفی گفته:

    سلام علیکم

    کودک ۱۷ ماهه دارم که وقتی ۱۳ ماهه بود روی تخت خودش می ایستاد اما الان تا دیوار رو نگیره نمی ایسته. از راه رفتن هم می ترسه. هنوز راه نرفته

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      در این مورد یک روند معمول به این شکل می باشد که بیشتر کودکان اولین قدم‌های خود را بین ۹ تا ۱۲ ماهگی برمی‌دارند و وقتی ۱۴ یا ۱۵ ماهه شوند دیگر به خوبی راه می‌روند. اما اگر کودک شما کمی دیرتر شروع به راه رفتن کرد نیز نگران نشوید، زیرا برخی از کودکانِ کاملاً نرمال و طبیعی تا ۱۶ یا ۱۷ ماهگی راه نمی‌روند. کوک شما در طول اولین سال زندگی‌اش مشغول تقویت عضلات تمام بدن و کار روی هماهنگی آنها خواهد بود. به این ترتیب که او ابتدا نشستن، غلت زدن و چهار دست‌وپا رفتن را یاد می‌گیرد و بعد در حدود ۹ ماهگی به سمت بالا کشیدن خود و ایستادن حرکت می‌کند.

      پس از آن،‌ تنها چیزی که باقی مانده است به دست آوردن اعتمادبه‌نفس و کسب تعادل است. کودک یک روز با تکیه به مبل می‌ایستد و شاید هم با گرفتن دست به آن راه می‌رود و روز بعد با تردید و با قدم‌های لرزان به سوی آغوش شما می‌آید. بعد از آن پیشرفت او دیگر شروع شده است و خیلی زود دورهٔ کودکی را پشت سر می‌گذارد. اولین قدم‌های کودکتان اولین حرکت عمدهٔ او به سمت استقلال خواهد بود اما دقت کنید که شما از ترس و راه نرفتن در کودکتان صحبت می کنید در اول اینکه اگر او دستش را ه دیوار بگیرد و راه برود بازهم این راه رفتن محسوب می شود اما انگار اعتماد لازم را ندارد اما اگر تنها می ایستد اما راه نمی رود خب در این مورد بهتر است که شرایط رشدی او و این ترس هایی که بیان می کنید در کنار مسیرهای ارتباطی شما و همسرتان باهم و با کودکتان مورد بررسی قرار گیرد ون عوامل زیادی می تواند در این تاخیر نقش داشته باشد.

      پاسخ
  2. مامان امیرعلی
    مامان امیرعلی گفته:

    سلام و خسته نباشید .. من پسرهای دوقلو ۱۸ ماهه دارم که یکیشون جدیدا هر چیزی که مخالف نظرش باشه خودش و به عقب پرت می‌کنه و سرش محکم کوبیده میشه به زمین … هیچ جور نتونستم بهش بفهم.نم این کارو نکنه … خیلی وقتها من مواظبم ولی تعداد این کارش زیاده … به ازای هر حرکتی داره این کارو می‌کنه واقعا نگران اینهمه ضربه به مخچه اش هستم چیکار کنم ؟

    پاسخ
  3. شاه پسر
    شاه پسر گفته:

    سلام وقتتون بخیر من یه پسر۱۸ماهه دارم ک جدیدا خیلی لجباز شده هر چیزی و بخواد بهش ندم خودش و پرت میکنه وسایل اطراف و با عصبانیت پرت میکنه جیغ و گریه شدید روزی چندین بار پدرش تو فامیل ب لج بازی معروف بوده من میترسم بچم همین جوری لجباز بار بیاد مادربزرگش هم دخالت میکنه و اگه باشه میگه باید هر چی خواست بهش بدی واقعا کم آوردم دیگه

    پاسخ
  4. سارا
    سارا گفته:

    سلام
    پسرم ۱۵ ماهشه، کلماتی مثل ماما بابا داداش، نانا، بیا و بدو رو بلده اما هر وقت دلش بخواد میگه، وقتی من میگم تکرار نمیکنه، و پسرم شیر مادر میخورد و خیلی زیاد همه جا سراغم میومد و لباسم را بالا میزد، و شب تا صبح در حد اینکه چند مک برنه مرتبا بیدار میشد… من از شیر چند روزی اه گرفتمش اما حس میکنم پسرم دچار بحران روحی شده، میاد سمتم مرتبا، هر جا برم پشت سرم میاد با باباش نمیمونه قبلا این رفتار را نداشت… و چالش دیگه پسرم خیلی بی هوا شیطونی میکنه، چطوری خطر و احتیاط را یادش بدم…

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما سارا جان
      ببین عزیزم خب اینک فرزند شما می تواند این کلمات را بیان کند نشان می دهد که مسیر رشدی درستی را سپری می کند در کنار اینکه معنای یک سری مسائل معمول را نیز باید متوجه شود مثل همین کلماتی که می گوید و یا اشیایی که با آن بازی می کند مثلا اگر به او بگوید توپ کو باید بتواند تشخیص بدهد.
      اما اینکه هر وقت دوست دارد استفاده می کند هم طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد همین که شما از کلمات برای صحبت با او استفاده کنید و اینکه برای قصه و شعر بخوانید کمک می کند تا مسیر رشدی کلامی او بهتر طی شود.
      در مورد از شیر گرفتن خب در هرصورت اینکه او ناراحت و حتی عصبانی باشد یک امر طبیعی است چون از او سینه ای گرفته شده است که تا زمان فعلی متعلق به خودش بوده است پس بهتر است آرامش خود را در برخورد با او حفظ کنید. حتی اینکه او به سراغ سینه شما بیاید هم یک امر عادی است پس نگران نباشید و به او زمان بدهی تا بتواند این مسیر را طی کند.
      منظور شما از بی هوا شیطانی کردن مشخص نیست لطفا در این مورد اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار بدهید در کنار اینکه بیان کنید چه کارهای خطرناکی انجام می دهد تا باهم بیشتر صحبت کنیم.

      پاسخ
  5. Azi
    Azi گفته:

    سلام
    پسرم ۱۸ ماهشه چند کلمه بیشتر بلد نیست ولی باهاش که شعر میخونم جاهایی که باید عکس العمل نشون بده انجام میده ،غذا خوردن با قاشق را بلد نیست و وقتی هم که تو ظرف براش غذا میزارم همه را به جای خوردن میریزه روی زمین و فقط کثیف کاری میکنه ! خیلی خیلی با حوصله بود ولی دو ماهی هست که هرچیزی برخلاف میلش باشه جیغ میزنه و سرش را تکون میده و با عصبانیت کلماتی بی معنی میگه و گریه میکنه و خودشو صفت میکنه و جیغ میزنه ! از کتاب خوشش نمیاد و پاره میکنه ولی حوصله داره که ساعتها با یک اسباب بازی بازی کنه اما اصلا اهمیتی به یادگیری هم نمیده. خیلی نگرانم که سعی به یادگیری نداره و همینطور عکس العمل عصبیش

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      در اول دقت کنید که دارید در مورد یک کودک ۱۸ ماه صحبت می کنید و خب قرار نیست او مانند یک کودک ۵ساله بنشیند و شما به او آموزش بدهید و حتی اینکه در زمان استفاده از کتاب کتابش را پار کند هم یک امر طبیعی است اما خب با توجه به توضحات شما در مورد رشد کلامی و عصبانیتی که بیان می کنید بهتر است یک روانشناس بالینی کودک مسیر رشدی کودک شما را بررسی کنند تا بتوانیم در این مسیر شما را راهنمایی کنیم و در صورت نیاز در همین زمان این عصبانیت ها بررسی و درمان شود و بتوان از گفتار درمانگر استفاده کن تا شرایط رشد زبانیش نیز بهتر شود.
      عموما کودکان در زمانی که کمتر می توانند صحبت کنند و دامنه لغات کمتری دارند بیشتر از گریه و جیغ زدن استفاده می کنند.
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵

      پاسخ
  6. مامان پانیک
    مامان پانیک گفته:

    سلام خسته نباشید دختر ۱۸ ماهه دارم که جدیدا خیلی لجباز شده و هرچیزی میبینه میخواد و اگه بهش ندیم سریع گریه میکنه و خودشو به عقب پرت میکنه هرچی باهاش حرف می‌زنیم اصلا متوجه نمیشه از وسایل و اسباب بازی زود خسته میشه و چیزای آشپزخانه براش جذابه خیلیم عصبی شده و وسایلاشو پرت میکنه و با دست به سر و صورت خودش میزنه خودمم عصبی شدم نمیدونم باید چه برخوردی باهاش بکنم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      ببین عزیزم کودک شما در این سن به سمت استقلال بیشتر میرود و خب کنجکاوی بیشتری دارد مثلا همین بازرسی کردن کابینت های آشپزخانه یک رفتار طبیعی در کودکان است در اول که سعی کنید در کابینت هایی که خطر دارد را چسب بزنید و یا با هرچیزی که نمی تواند باز کند ببندید ، دون مقداری از وسایل آشپزخانه که کودک باشد را در اتاقش در اختیارش بگذارید و یا از وسایل اسباب بازی آشپزخانه استفاده کنید، در مور سوم اینکه سعی کنید حتی اگر می خواهید به درخواست او پاسخ مثبت بدهید در آرامش و با آرام صحبت کردن بیان کنید یعنی به او بگوید می دانید دوست دارد بازی کند اما مثلا این چاقو است و خطرناک پس نمی توانید به او بدهی اجازه بدهید او احساسات خودش را بیان کنید اما با جیغ زدن و یا گریه اگر چیزی را از قبل به او نداده اید دیگر ندهید.
      برایش فضای جذابی برای بازی در اتاقش یا هال ایجاد کنید که دوست داشته باشد .
      در صورت ادامه این سبک رفتاری بهتر است یک متخصص شرایط او را بررسی کند و راهنمایی های لازم را بعد از بررسی به شما کنند.

      پاسخ
  7. مامان پانیک
    مامان پانیک گفته:

    ممنونم ازتون در کل همه چیز رو با گریه میخواد یعنی یکم دیرتر بهش بدیم سریع واکنش نشون میده برای اینکارش باید چه رفتاری انجام بدم

    پاسخ
  8. معصومه
    معصومه گفته:

    سلام خسته نباشید پسر من ۱۸ ماهش تموم شده ولی هنوز فقط چند تا کلمه بلده بگه همه میگن دیر زبون باز میکنه خیلی نگرانم نمیدونم چرا… و اکثرا از خواب بیدار شدنی میخاد بیاد بغلم نمیذاره کار کنم بازم میگن بد بارش آوردی و بغلیش کردی موندم چیکار کنم بی محلی هم میکنم گریه میکنه داد میزنه مجبور میشم بازم بغلش کنم… میشه راهنمایی کنید ممنون از شما

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما معصومه جان
      ببین عزیزم در اول اینکه بهتر است در کنار احترام به اطرافیان شما سعی کنید که یک مسیر تربیتی داشته باشید که برای خودتان مورد پذیرش است چون در هرصورت هر فردی متناسب با دیدگاه ها و شرایط خودش در این مورد نظر می دهد.
      در مورد رشد زبانی در اول اینکه کودک شما مفهوم یک سری از اشیا و یا اسم خودش و اطرافیان را بداند اهمیت زیادی دارد مثلا اینکه به او بگوید توپ را بده و او بداند توپ چیست و یا کیف و هر چیزی که در دسترسش بوده و نام آنها را بارها شنیده است و یا اینکه نسبت به اسم خودش و یا شناخت مامان بابا واکنش نشان بدهد.
      تا هیجده ماهگی ممکن است کودکتان بیش از پنجاه کلمه بگوید و بیش از ۲۰۰ کلمه بفهمد. در شش ماه آینده تلفظ او بهتر می شود و برای شما و دیگران بیشتر قابل درک می شود و کمتر لاز می شود آن چه او می گوید را برای دیگران «ترجمه» کنید.
      اگر تا هیجده ماهگی نمی توانید گفته های کودکتان را به راحتی بفهمید، اگر او کمتر از پانزده کلمه را می تواند بگوید، یا اگر نگرانی های دیگری درباره ی توانایی ها و رشد زبانی کودک ۱۸ ماهه تا ۲۴ ماهه خود دارید نگرانی های تان را با یک گفتار درمانگر در میان بگذارید.
      رشد زبانی کودک ۱۸ ماهه تا ۲۴ ماهه بسیار بالا است. سرعت یادگیری لغات جدید او حیرت آور و گاهی تا چند کلمه در روز می رسد. گنجینه لغات اغلب دو ساله ها به بیش از ۲۰۰ کلمه می رسد و می توانند جملات ساده دو تا سه کلمه ای بگویند. هم چنین آن چه به او می گویید را بهتر می فهمد. در این مسیر برای اینکه هم به کودکتان در رشد زبان کمک کنید و هم اینکه به نگرانی خودتان پاسخ دقیق تری بدهید بهتر است که یک گفتار درمانگر شرایط کودکتان را ارزیابی کند و در کنار آن یک سری آموزش ها نیز به شما داده می شود تا بتوانید به کودکتان کمک کنید رشد زبانی بهتری داشته باشد.
      برای کاهش میزان بغل شدن یک سری محرک ها که دوست دارد را برایش ایجاد کنید تا او سرگرم شود در کنار اینکه او کم کم نیاز است که بتواند به استقلال بیشتری برسد و تنهایی بازی کند البته این به معنای بی توجهی و قطع کامل بازی با او نیست.
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/حضوری تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۷۸۳

      پاسخ
  9. زهرا
    زهرا گفته:

    سلام .من دخترم ۲۰ ماهشه .کلن دختر آدمی هستش .فقط ی چالشی که جدیدا خیلی باهاش درگیر شدم اینکه اگر خواسته داشته باشه و تو بهش نه بگی میزنه زیر گریه و جیغ و داد. چه من و چه اطرافیان هروقت بهش نه بگیم شروع به گریه میکنه..‌خیلی وقتا سعی میکنم با پرت کردن حواسش فراموش کنه ولی بعضی وقتا واقعا نمیشه..

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما زهرا جان
      ببین عزیزم در هرصورت گریه کردن کودکان با شنیدن پاسخ نه یک امر طبیعی است مخصوصا در این شرایط سنی که هنوز رشد زبانی کامل نشده است اما اگر این گریه ها به شکل افراطی باشد بهتر است که با کمک متخصص روانشناس کودک شرایط فرزندتان بررسی شود تا متناسب با شرایط او یک سری راحل ها هم برای شما برای ارتباط با او در منزل داده شود و هم اینکه با بازی درمان به او کمک شود تا بتواند هیجانات و نیازهای خودش را بهتر بیان کند.
      سعی کنید در منزل نیز از بیان احساسات استفاده کنید مثلا اگر شی خطرناکی را می خواهد به او بیان کنید می دانید دوست دارد مثلا به چاقو دست بزند اما چاقو تیز است و ممکن است دستش را ببرد به همین خاطر نمی توانید به او بدهید و یا اگر گریه می کند بگوید می دانید ناراحت شده است اما نمی توانید چاقو را به او بدهید و بهتر است بجای چاقو یک چیز دیگر باهم پیدا کنید که برایش خطرناک نباشد و بتواند با آن بازی کند او کم کم می تواند در این حالت هیجانات خودش را بهتر بشناسد و با رشد زیانی ان را بیان کند.

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *