روانشناسی کودک 4 سالگی

روانشناسی کودک ۴ سالگی

 

آنچه باید در مورد کودک ۴ ساله خود بدانید:

کودک شما اکنون ۴ ساله است و به احتمال زیاد  در حال برنامه ریزی هستید تا به زودی او را برای شروع پیش دبستانی و یا کلاس های اموزشی آماده کنید. در این دوره سنی  نگرانی هایی وجود دارد که اکثر والدین آن‌ها را تجربه می کنند: شما چگونه و از چه طریقی مطلع می شوید که کودک شما در سطح مناسبی از رشد است و مهارت هایی که برای آمادگی در مدرسه به آنها نیاز دارد کسب کرده است یا نه؟ و چطور اطمینان پیدا می کنید که کودک شما در مدرسه از هم کلاسی هایش عقب نخواهد افتاد؟

راه کارهایی وجود دارد که به شما اطمینان می‌دهد کودکتان درگیر تعارض نخواهد شد و طی یک تغییر و تحول رضایت بخش برای آموزش آماده می شود.

کودک ۴ ساله شما روی مهارت های حرکتی درشت تسلط کامل دارد و می تواند مثل یک بزرگسال از پله بالا برود، روی یک مسیر مستقیم راه برود، روی یک پا لی لی کند وبدون خطر از درخت و نردبان بالا برود.

به احتمال زیاد او در توپ بازی پیشرفت زیادی داشته است. می‌تواند به دقت بیشتری نسبت به یک سال قبل توپ را پرتاب کند و بگیرد. به او فرصت دهید تمرین این مهارت ها را ادامه بدهد. این موضوع  اهمیت زیادی دارد چون فعالیت های فیزیکی به او کمک  می کند تا هماهنگی های فیزیکی صحیح را درخود پیشرفت دهد و نیز زمانی که او یاد میگیرد با دیگران بازی کند تمرین این مهارت ها به او کمک می کند مهارت های شناختی و اجتماعی اش را بهبود  دهد.

کودک در این سن فرآیندهای تفکر در ارتباط با آگاهی های فضایی، قضاوت، سنجش ریسک و برنامه ریزی را  در خود پرورش می دهد. مهارت های حرکتی ظریف او نیز در راستای مهارت های درشت به سرعت پیشرفت می کند. اکنون او می تواند حداقل با ده مکعب یا بیشتر بک برج بسازد. سازه های خلاقانه تری درست کند و شروع به درک مفاهیمی مثل تعادل و پایداری می کند. او حالا یک پنچه بالغ برای گرفتن مداد دارد، نقاشی هایش قابل تشخیص تر و واقعی تر است و می‌تواند هنگام رنگ آمیزی از خط بیرون نزند. او می تواند با زیپ ها و دکمه ها راحت تر کار کند و لباسش را بدون کمک گرفتن بپوشد. او برای استفاده از قاشق و چنگال مهارت کافی را دارد ولی برای استفاده از چاقو جهت بریدن غذا چندان مهارت ندارد. بسیار مهم است که او را تشویق کنید تا حد امکان  برای لباس پوشیدن و غذا خوردن  استقلال کسب کند و به تنهایی این کار ها را انجام بدهد.

او برای انجام کارهای پیچیده بهتر عمل می کند و می‌تواند برای پر کردن فضاهای خالی یک پازل بین شکل ها و رنگ ها ارتباط برقرار کند. در این سن هر اسباب بازی سازه ای، مواد مورد نیاز برای  فعالیت های ابتکاری  و رنگ و مدادشمعی برای  پیشرفت مهارت های فرعی حرکتی  کمک کننده است، و نیز کاری که انجام می دهد یک خروجی مهم برای  مهارت تصور و خلاقیت او می باشد که از مهارت های شناختی بسیار مهم است.

احتمالا او دوست دارد برای خواندن یک داستان خودش را به کتاب نزدیک کند  و لغات و تصاویر  را  با چشم‌ هایش دنبال کند. حتی ممکن است حرف ها و شماره ها را تشخیص بدهد. می تواند اسم رنگ های بیشتری را  به درستی بگوید. اکنون زمان مناسبی برای بازی هایی مثل جستجوی رنگ ها، شعرهای ریتمیک در باره اعداد و حروف و یا هربازی دیگری که او را درگیر شناخت چیزهای مختلف می کند، است .

این بازی ها به کودک کمک  می کند مهارت ابتدایی  شمارش و حروف الفبا  را که زمان شروع مدرسه نیاز دارد، یاد بگیرد و نیز دایره لغاتش را وسیع کند. اجازه دادن به او برای بازی با همسالانش بسیار مهم است، بازی با دیگران عاملی کمک کننده می باشد که  در کسب مهارت های اجتماعی برای دوستیابی در دوران شروع مدرسه لازم است و نیز  مفاهیمی مثل شراکت و نوبت گرفتن و برد وباخت را به کودک آموزش می دهد. کودک در طول زندگی به این مهارت ها نیاز دارد.

ممکن است این آخرین فرصت برای شما به عنوان پدر و مادر باشد تا مطمئن شوید کودکتان مهارت و تسلط کافی برای شروع مدرسه را دارد. کودکی که در محیط جدیدش احساس راحتی می‌کند شادتر است و نسبت به   کودکی که با یک پیچ و خم گسترده  در یادگیری درگیر است بهتر عمل می کند. به عنوان پدر و مادر در جایگاه خوبی قرار گرفته اید تا از کودکتان حمایت کنید و بهرین امکان برای شروع را به او  بدهید .

 

مطالب مرتبط:

پیش بسوی یک سالگی: آنچه باید در مورد کودک یک ساله بدانید

پیش به سوی دو سالگی:  انچه باید در مورد کودک دو ساله بدانید

پیش به سوی سه سالگی: انچه باید در مورد کودک سه ساله بدانید

منبع:مرکزمشاوره ستاره ایرانیان

166 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. سمیرا
    سمیرا گفته:

    سللم و خسته نباشید
    من یه پسر ۴ ساله حاصل از صیغه موقت دارم که تقریبا کمتر از یکسالگیش صیغه تموم و شد. بنا به مشکلات تمدید نکردیم یعنی از اول خونه جدا و اینا نداشتیم خونه مامانم بودم تا دوسالگی پدرش میومد میدیدش تولدش عید ها و اینا اما الان یک ساله نه تولد نه عید نیونده ببینتش میگه دوسش دارم اما واقعا نمیدونم چه دوست داشتنیه یعنی از زمانی که بچه من حرف زد و کمی تشخیص داد اصلا حضور مرد رو تو خونه حس نکرد پدر بنده هم فوت کردند متاسفانه مادرم هم چند ماهه فوت شده و علاقه شدیدی به مامانم داشت و هی میپرسه مامان مامان جون کی میاد از اونجا چقدر میخابه و با ناراحتی میگه از اونطرف به بچه ای که باباشو بابا صدا میزنه مدتها خیره میشه همش استرس دارم اگه بپرسه مامان ما جرا بابا تو خونه نداریم چی باید بگم بهش قشننگ میفهمم تشخیص داده پدر رو ولی نمیدونه چطور بپرسه از من چند ماهی میشه بردمش مهد توی مهد مثلا اگه ارکست بیارند از اون اقایی که ارگ میزنه میترسه یا این لباسای عروسکای بزرگ که ادم بزرگا تنشون میکنن برای بچه ها از اون ترسیده بوده مثلا من تا راهرو برم میترسه سریه گریه میکنه بیدار شه منو نبینه گریه میکنه ترس داره میگه مامان منو تنها بزاری بری چی میشه مامان جونم که نیست خودم دلم براش میسوزه واقعا هزینه های روانشناسا بالاست دوس داشتم خودشو ببرم دکتر و با زبون خودش بهش پدرشو توضیح بدن میشه کمکم کنین

    پاسخ
  2. سمیرا
    سمیرا گفته:

    اینو یادم رفت بگم ۷ ماهی میشد هم دستشویی. کوچیک هم بزرگشو خبر میکرد میرفت دستشویی اما دو هفتس میره گوشه اتاق تو شلوارش خرابکاری میکنه نمیدونم اینا همه به هم ربط داره یا نه

    پاسخ
  3. سارا
    سارا گفته:

    با سلام،دخترمن ۳سال و هشت ماهشه،اصلا قبول نمیکنه که دختره،میگه من پسرم،میگه موهای منو کوتاه کنین،ولباس رنگ آبی دوس داره،این موضوع منو نگران کرده،چیکار باید کنم،.ممنون .

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما سارا جان
      بهتر است در همین شرایط سنی با کمک روان درمانگر کودک به او کمک کنید تا بتواند مسیر رشدی خودش را با پذیرش بهتر هویت خودش طی کنید و این میزان از جبهه گیری در این شرایط سنی خب طبیعی نیست و بهتر است که به او کمک کنید تا بتواند شرایط بهتری را تجربه کند.
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/حضوری تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۸۸۴۷۲۸۶۴

      پاسخ
  4. Hamid
    Hamid گفته:

    سلام خسته نباشید. دختری ۳ سال و نیم دارم که تو مهد کودک فوش یاد گرفته. دیگه نمیزارم مهد بره ولی به شدت فوش میده چطوری بهش یاد بدم که دیگه فوش بد نده.. ممنونم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما آقا حمید
      بلینید شما نمی توانید با قطع ارتباطات او پیش بروید و در مورد مهد رفتن نیاز است که با مشورت با خودش پیش بروید در این مسیر بهتر است در زمانی که فحش می دهد از هرگونه توجه مثبت و منفی خوداری کنید و سعی کنید زمانی که خوب صحبت می کند به او توجه نشان بدهید .
      در این مسیر بهتر است خودتان و همسرتان و افراد نزدیک از فحش و یا تنبیه استفاده نکنید و در احترام با او صحبت کنید تا او الگوی مناسب داشته باشد.
      برایاو قصه های با شخصیت های عروسکی و حیوانی که دوست دارد بگوید که مثلا خرسی چون فحش میداد کسی دوست نداشت باهاش بازی کنه حالا خرسی باید چیکار کنه و اجازه بدهید او راحلل بسازد.

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *