شکوفایی کودک هفت ساله

شکوفایی کودک هفت ساله

 

والدین کودک هفت ساله دقیقا می دانند که این زمانی است برای پرواز. به نظر می رسد که یک دقیقه کودکمان پاهای ما را می کشد و یک فنجان در دار می خواهد، و پس از آن تلاش می کند که اجتماع را در مدرسه درک کند. درک چگونگی رشد کودک هفت ساله مان کلیدی ارزشمند برای موفقیت در نگهداری و مراقبت از کودک در این گروه سنی می باشد.

کودک هفت سالمان در میانه دوران کودکی به سر می برد، زمانی که هم برای کودک و هم برای والدین چالش های خاص خودش را دارد. مشاهده ی کودک در این زمان و زندگی کوچکشان نشان دهنده ی چندین نقاط عطف است که به درستی در زندگی کودک هفت ساله وجود دارد.

به لحاظ فیزیکی چه اتفاقی رخ می دهد؟

شاید بیشترین چیزی که در رشد فیزیکی کودک هفت ساله قابل مشاهده است رشد مهارت های حرکتی او باشد. دکتر رابین مک کی، درمانگر دانشگاه آریزونا و کارشناس رشد کودکان و نوجوانان، می گوید، «در طول هفت سالگی، هماهنگی و مهارت های حرکتی کودک به قدر کافی رشد کرده است و او می تواند شروع به انجام حرکات فیزیکی مورد علاقه اش کند.» این مسئله بدین معنا ست که کودک در این سن می تواند لذت بیشتری از انجام حرکات فیزیکی ببرد، برخی اوقات ورزش های رقابتی یا ورزش های تیمی را می تواند بهتر انجام دهد. «ادامه ی تمرینات برای بازی کردن در یک رشته ی ورزشی می تواند او را در انجام این کار بهتر کند، و رشد فیزیکی اش را افزایش دهد» مک کی می گوید «بسیاری از کودکان به اندازه ی کافی ورزش نمی کنند، بنابراین مهم است که والدین کودک را به انجام فعالیت های فیزیکی تشویق کنند.»

البته، همه ی کودکان مثل هم نیستند و هر کودکی با نرخ متفاوتی رشد می کند، بنابراین والدین باید از مقایسه کردن کودکشان با دیگر کودکان اجتناب کنند. «ممکن است والدین در رشد کودکشان ناهماهنگی هایی مشاهده کنند، بدین معنا که ممکن است کودکشان در یک زمینه مانند خواندن و به لحاظ زبانی پیشرفت داشته باشد، و ممکن است به نظر برسد که از لحاظ مهارت های اجتماعی و تونایی های فیزیکی از دیگران عقب مانده باشد».

بیشتر بخوانید: چهار نکته در مورد کودک هفت ساله

در مغز چه اتفاقی می افتد؟

مغز انسان شاهکاری باور نکردنی است، در حقیقت بیشترین اتفاقات در رشد عصبی کودک هفت ساله رخ می دهد. به گفته ی مک کی «در شروع دوره ی میانی کودکی، ارتباط های عصبی در مغز شروع به تنظیم می کنند روندی که آن را شاخه زدن می نامند، که باعث افزایش سرعت بهره وری از مغز می شود.» « نتیجه افزایش توانایی برای ورود به تفکر و برنامه ریزی های پیچیده می شود.»

والدین کودک هفت ساله ممکن است در رابطه با توانایی های جدیدی که کودکشان کسب کرده است شگفت زده شوند، توانایی که کودک با استفاده از اطلاعات را تحلیل می کند و با عقاید او در ارتباط است. مک کی می گوید «در این زمان، کودکان به لحاظ شناختی انعطاف پیشتری پیدا می کنند و قادرند دلیل بیاورند، مسائل را حل کنند و منطقی فکر کنند». «حالا کودک همه ی روزش را در مدرسه می گذراند، آنها در معرض دیدگاه های متفاوتی قرار می گیرند، و آنها قادرند تا چشم اندازهای افراد مختلف را بفهمند.»

به لحاظ اجتماعی و عاطفی چه اتفاقی می افتد؟

در حالی که والدین در این دوره بیشتر و بیشتر در مورد کودک هفت ساله یاد می گیرند، کودک هفت ساله در رابطه با خودش  و دنیای اطرافش کشفیات بیشتری می کند. مخصوصا آنها در رابطه با احساسات اجتماعی در مدرسه و دوستانی که در همسایگی اش قرار دارند آگاهی بیشتری کسب می کند. به گفته ی مک کی «کودکان در این سن به طور طبیعی می تواند احساساتی مانند افتخار و شرمساری را بشناسند، و به نظر می رسد که این دو نوع احساس نقش مهمی در خود پنداری بازی می کنند و اینکه کودکان در مورد خودشان چطور فکر می کنند.»

هر فکری که انها در مورد خودشان دارند، کودکان در این زمان به راهنمایی والدینشان نیاز دارند، در نتیجه کودکان می توانند بدانند که چگونه می توانند احساساتشان را تنظیم کنند. به گفته ی مک کی «در رابطه با این مسئله، بیشتر کودکان درک می کنند که برای بیان احساساتشان باید راهی که به لحاظ اجتماعی قابل پذیرش است را در پی گیرند، احساساتی مانند عصبانیت و یاس».

نکاتی برای مادران

به عنوان کارشناس رشد کودکان، دکتر مک کی تجربیات زیادی در رابطه با کودکان هفت ساله دارد و والدینشان دارد. او نکاتی را برای راهنمایی مادران مطرح می کند:

  • به کودکتان کمک کنید تا احساساتش را بشناسد. و بتواند احساساتش را بیان کند (احساساتی مانند غم یا عصبانیت) و او به چه چیزی نیاز دارد (مانند بغل کردن یا برای مدتی تنها بودن) اینها دو مهارت قدرتمندی هستند که کودکتان می تواند آنها را یاد بگیرد.
  • به او یاد بدهید که چطور تنفس کند، از ۱ تا ۱۰ بشمارد یا اینکه زمانی که احساسات منفی در او قوی می باشد یک وقفه ی زمانی ایجاد کنند. با استفاده از این مدل های رفتاری می توانید خودتان نیز احساسات بهتری داشته باشید.
  • به کودکتان کمک کنید که بداند چه کاری را درست انجام می دهد. بر روی نقاط قوت، توانایی ها و استعدادهایش تمرکز کنید. پذیرش خود در این زمان اگر به درستی و قدرت صورت گیرد در آینده به او کمک خواهد کرد.

منبع: کودک و نوجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *