علت کمرویی و خجالت علت ژنتیکی و تولد

علت کمرویی و خجالت ۲: علل زیستی

زمینه ژنتیکی کمرویی و خجالت

برخی از ویژگی های شخصیتی به افراد ارث می رسد بنابراین این ویژگی نیز می تواند در فرد ژنتیک باشد. تحقیقات نشان می دهد، میل به کم‌رویی ممکن است ژنتیک باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد در رابطه با نوزادان، ۱۵ تا ۲۰ درصد نوزادان تازه به دنیا آمده در محیط جدید ساکت، هشیار و آرام هستند. با وجود این، حدود ۲۵ درصد از این نوزادان، نوجوانانی خجالتی نمی شوند در حالی که بعضی از نوجوانان خجالتی، کودکی پرشور و نشاطی داشتند.

مطالعات نشان داده کمرویی می تواند ناشی از سطوح بالای کوتیزول نیز باشد. زمانی که میزان کورتیزول افزایش می یابد این احتمال می رود که سیستم ایمنی فرد را سرکوب کند، و با احتمال بیشتری نسبت به بیماری اسیب پذیر هستند. ریشه های ژنتیک خجالت و کمرویی بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است و مقاله های مرتبط به سال ۱۹۸۸ برمی‌گردد. برخی مطالعات نشان داده خجالت و پرخاشگری با شکل کوچک یا بزرگ ژن DRD4  مرتبط است اما تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

بعلاوه، خجالت و فوبیای اجتماعی را با وسواس فکری-عملی مرتبط دانسته اند. همگام با دیگر مطالعات ژنتیک رفتاری، نشان داده شده است که خجالت و کمرویی با تعداد زیادی از ژن ها مرتبط است و تعریف فنوتایپ ان گیج کننده است.

عامل دیگر که در زمینه ژنتیک کمرویی شناخته شده است مربوط به انتقال دهنده ی سروتونین می باشد. مناطق پلی مرفیسم تولید کننده ی سروتونین احتمالا با خجالت و کمرویی در کودکان دبستانی ارتباط بالایی دارد. برخی مطالعات نیز بین این ژن و اختلال وسواس فکری-عملی و اوتیسم ارتباط نشان داده اند. از موش های ازمایشگاهی نیز برای بررسی زنتیکی در این زمینه استفاده شده است. ژن GAD[1] که انزیم سنتز GABA را تولید می کند، نیز مدت هاست نشان داده شده که با بازداری رفتاری در ارتباط است.

ژن دیگر، ژن گیرنده دوپامین D4 می باشد. این ژن نیز موضوع مطالعات کمرویی و پرخاشگری بوده است و اخیرا نیز برای صفت نوخواهی مورد مطالعه قرار گرفته است. یک مطالعه در مورد ویژگی های مرتبط با اضطراب (کمرویی هم یکی از انها بود) نقش این ژن را تایید کرد. اگرچه مطالعات دوقلوها نشان داده صفات مرتبط با اضطراب ۴۰-۶۰ درصد ارثی هستند، و هنوز ژن مشخصی را نمی توان اختصاص داد، ۱۰-۱۵ درصد ژن ها پیش بینی شده است که در صفات مرتبط با اضطراب نقش دارند. پیشرفت در حوزه این مطالعات در زمینه صفات شخصیتی هم چنان ادامه دارد اما هم چنان این ارتباطات تایید نشده است.

شکل بلند ژن ۵-HTT نیز اکنون فرض می شود با خجالت در ارتباط است. اما برخی مطالعات نیز نشان داده شکل کوتاه ان مرتبط است. این مطالعات با استفاده از MRI انجام می گیرند.

تاثیرات قبل از تولد و هنگام تولد

شیوع کمرویی در کودکان می تواند با طول روز در هنگام بارداری مرتبط باشد. مخصوصا در اواسط رشد قبل از تولد. یک تحقیق طولی در ونزوئلا و امریکا نشان داد میزان خجالتی بودن در کودکانی که در نیمه ی دوران جنینی با روزهای کوتاه سر و کار داشتند بیشتر بود. و از هر ۵ تای این کودکان در اینده نیز این کمرویی را بروز دادند. در واقع کودکی که در اوایل نسبت به بعضی موقعیت ها خجالت می کشد چگونه در اینده واکنشی متفاوت به ان نشان خواهد داد.

هم چنین در سال های اخیر ارتباط بین خجالت و وزن نوزاد هنگام تولد به اثبات رسیده است. این مطالعات نشان داده کودکانی که در هنگام تولد وزن کمتری دارند نسبت به کودکان دیگر خجالتی تر هستند. البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت گیرد.

مسمومیت با جیوه[۲]: اثرات سمی جیوه از چندین دهه گذشته شناخته شده اند. اکنون می دانیم که جیوه نباید در اسباب بازی های کودکان مورد استفاده قرار گیرد و باید دور از دسترس آنها نگهداری شود. مسمومیت با جیوه می  تواند باعث آسیب عصبی غیرقابل برگشت در مغز در حال رشد کودک شده و همچنین در بزرگسالان باعث آسیب عصبی منجر به بی حسی، احساس گزگز، از دست دادن تعادل، از بین رفتن شنوایی و کاهش بینایی می شود.

این سندروم و یا مسمومیت باعث تحریک شدگی زیاد در فرد می شود که این تحریک شدگی علائمی مانند خجالت زدگی، کمرویی، فوبیای اجتماعی و کاهش اعتماد به نفس را بهمراه خواهد داشت.

اما همه ما از طریق منابع مختلف در معرض جیوه قرار داریم. ماهی ها به طور طبیعی در بدن خود مقداری جیوه دارند. هر چه ماهی از نظر اندازه بزرگ تر باشد، میزان جیوه موجود در آن بیشتر خواهد بود. حتی میزان جیوه در ماهی های مختلف مربوط به یک گونه با هم متفاوت است.

[۱] . glutamic acid decarboxylase

[۲] . mercury poisoning

منبع:سامانه پرسش و پاسخ مشاور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *