عوارض مصرف داروی ضد افسردگی

عوارض مصرف داروی ضد افسردگی

استفاده از داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری می تواند نقص های هنگام تولد را افزایش دهد

محققان دانشگاه مونترال ارتباطی بین استفاده از داروهای ضد افسردگی  در سه ماهه اول حاملگی و نقص در تولد را پیدا کرده اند.

محققان گفتند: خطر نقص تولد در زنانی که از این دارو ها استفاده نمی کنند سه تا پنج درصد است که در مقابل آن ها زنانی که از این دارو ها استفاده می کنند،  شش تا ده درصد احتمال خطر در آن ها وجود دارد. بنابراین خطر به اندازه قابل توجهی وجود دارد و باید در مصرف این دارو ها احتیاط کنند. این مطالعه در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است.

نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر آنیک برارد، که استاد دانشکده داروسازی UdeM و محقق در بیمارستان کودکان وابسته به آن به نام CHU Sainte Justine می باشد، گفت: “در دوران بارداری، شما به مادر دارو می دهید اما اگر در مورد فرزند داخل شکم او نگران هستید باید خطر را برای نفع رساندن به فرزند کاهش دهید.

مقالات مرتبط: افسردگی پس از زایمان و دیابت بارداری

برارد که متخصص در مورد دوران بارداری و افسردگی می باشد، قبلا ارتباطی بین داروهای ضد افسردگی و وزن کم هنگام تولد، فشار خون حاملگی، تلف شدن جنین، و اوتیسم نشان داده بود.

مطالعه جدید او برای اولین بار به بررسی ارتباطات بین نقائص هنگام تولد در میان زنان افسرده می پردازد.

هر سال، در حدود ۱۳۵۰۰۰ نفر از زنان ساکن استان کبک در کانادا باردار می شوند، و حدود هفت درصد از آن ها برخی از نشانه های افسردگی که اغلب خفیف تا متوسط بودند را نشان می دادند. درصد بسیار کمی از آن ها که کمتر از یک درصد هستند، از افسردگی شدید رنج می بردند.

برارد در مطالعه خود، مشاهده کرد که از ۲۸۹۶۸۸ نفر زن باردار در استان کبک، ۱۸۴۸۷ نفر افسرده  بودند. این اطلاعات مربوط به سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۹ بود.

از زنان مورد مطالعه، ۳۶۴۰ نفر که در حدود ۲۰ درصد می باشند، در سه ماه اول حاملگی خود، داروهای ضد افسردگی مصرف کرده بودند.

برارد گفت:” ما فقط  سه ماهه اول بارداری را تحت نظر قرار دادیم، به این دلیل که در آن تمام سیستم های بدن در حال پرورش هستند و نوزاد در حال شکل گیری است.”

استفاده از داروهای ضد افسردگی در این زمان پتانسیل این را دارد که با مصرف سروتونین در جنین تداخل پیدا کند، که می تواند موجب نقص در نوزاد شود.

این مطالعه نشان می دهد که وجود سروتونین در اوایل بارداری برای توسعه همه سلول های جنین ضروری است، و در نتیجه هر گونه عاملی  که موجب اختلال در روند ایجاد سروتونین شود،  پتانسیل این را دارد که طیف گسترده ای ازنقائص را در نوزاد به وجود آورد.

برای مثال، طبق مطالعات برارد، وقتی Celexa (نام تجاری سیتالوپرام) در سه ماهه اول بارداری استفاده شده است، خطر نقص در نوزاد از پنج درصد به هشت درصد افزایش پیدا کرده است. در کل، ۸۸ مورد از نقص ها با استفاده کردن از دارو مرتبط بوده اند.

به طور مشابه، استفاده از پاکسیل (پاروکستین) با افزایش خطر ابتلا به نقص قلبی همراه بود. ونلافاکسین (افکسور)، با نقص در ریه و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (مانند تریپتیلین)، با افزایش نقائص در چشم، گوش، صورت، و گردن همراه بودند.

بیشتر بخوانید: افسردگی پس از زایمان

افسردگی در سراسر جهان در حال افزایش است و با توجه به سازمان جهانی بهداشت یکی از علل عمده مرگ است. افسردگی به ویژه در دوران بارداری بسیار جدی است، و به گفته محققان،  پزشکان – به خصوص روانپزشکان، متخصص زنان و زایمان، و دیگر متخصصان –  بیش از پیش  برای مادران باردار داروهای ضد افسردگی تجویز می کنند.

در مطالعاتی که برارد در استان کبک انجام داد، نسبت مادران بارداری که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند، دو برابرشده است، به طوری که از ۲۱ مصرف کننده در هر ۱۰۰۰ زن باردار در سال ۱۹۹۸، به ۴۳  نفر مصرف کننده از ۱۰۰۰ نفر زن بارداردر سال ۲۰۰۹ افزایش پیدا کرده است.

زنان به طور کلی امکانات مالی، وقت آزاد، و یا حمایتی ندارند که به دنبال راه حل های دیگر بروند، که از جمله آن ها به ورزش کردن به طور منظم و یا مشاوره با یک روان درمانگر می توان اشاره کرد.

برارد گفت: ” راه های زیادی برای درمان افسردگی وجود دارد، اما شما نیاز به زمان و پول و همچنین تشویق به استفاده از آنها دارید.”

مطالعه به این نتیجه رسید که ” با توجه به این که به طور روز افزون  افسردگی زنان باردار تشخیص داده می شود، باید به صورت بالینی افسردگی آن ها را برطرف نمود.”

“مهم تر از همه این است که اثر داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری برای درمان اکثر موارد افسردگی (افسردگی خفیف تا متوسط) ضعیف بوده است. ”

“از این رو، احتیاط در مورد استفاده از داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری ضروری است و گزینه های جایگزین غیر دارویی باید در نظر گرفته شوند.”

منبع مقاله: psychcentral.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *