ماهی و هوش کودک

ماهی و بهره هوشی بالاتر

خوردن هفته ای یک بار ماهی با خواب بهتر و بهره هوشی بالاتر در کودکان ارتباط دارد.

براساس مطالعه ای جدید کودکانی که حداقل یکبار در هفته ماهی می خورند دارای خواب بهتری بوده و به طور متوسط نمرات ضریب هوشی آنها چهار نمره بالاتراز افرادی است که به ندرت یا اصلا ماهی نمی خورند. براساس تحقیقات دانشگاه پنیسیلوانیا و مطالعات قبلی، بین امگا۳؛ همان اسیدهای چرب در بسیاری از انواع ماهی، تقویت هوش و نیز امگا۳ و خواب بهتر رابطه ای را نشان دادند. محققان می گویند اما هرگز از قبل این ارتباط نبوده است.

تحقیقات جدید انجام شده توسط جانیگونگ لیو جنیفر پینتو – مارتین و آلکساندرا هانلون از دانشگاه پرستاری و پن با ادغام دانش استاد آدراین راین نشان می دهند که خواب به عنوان یک مسیر تعدیل گر ممکن، حلقه گمشده رابطه بالقوه بین ماهی و هوش می باشد.

برای مطالعه بیشتر:

کودک و تغذیه‌‌‌‌‌‌ی سالم

دستورالعمل هایی برای بهبود رژیم غذایی کودکان

لیو نویسنده اول این مطالعه و دانشیار پرستاری و سلامت عمومی گفت:”این حیطه تحقیقی به خوبی رشد نیافته و در حال ظهور است.” اینجا ما امگا۳ ناشی از غذهای معمول خود می بینیم تا مکمل ها”.

در این مطالعه محققان ۵۴۱ کودک سنین ۹ تا۱۱ ساله چینی را به کار گرفتند. بیش از نیمی، ۵۴ درصد را پسران، و ۴۶ درصد را نیز دختران تشکیل دادند. کودکان پرسشنامه ای در مورد اینکه آنها چه وقت اغلب در ماه گذشته ماهی خوردند مطابق گزینه های با طیف هرگز تا حداقل یکبار در هفته را تکمیل کردند. محققان گفتند از کودکان همچنین نسخه چینی آزمونی به نام “مقیاس هوش وکسلر تجدیدنظر شده کودکان” گرفته شد که مهارت های کلامی و غیرکلامی مانند  لغات و رمزگذاری را بررسی می کند.

سپس والدین آنها با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده عادات خواب کودکان شامل موضوعاتی مانند استمرار خواب و فراوانی بیدار شدن در شب یا خواب آلودگی در طی روز به سؤلاتی در مورد کیفیت خواب پاسخ دادند. در نهایت، محققان آنها را براساس اطلاعات جمعیت شناختی از جمله سواد والدین، شغل و وضعیت تأهل و تعداد کودکان دیگر کنترل کردند.

با تحلیل این نقاط داده ای تیم پن دریافت که کودکانی که خوردن هفتگی ماهی  را گزارش کرده بودند نسبت به افرادی که هرگز یا به ندرت ماهی خورده بودند ۴.۸ نقطه بالاتر در آزمون های هوشی نمره گذاری شدند. همچنین، افرادی که گاهی اوقات ماهی خورده بودند ۳.۳ نقطه بالاتر نمره گذاری شدند. افزایش مصرف ماهی با اختلالات خواب کمتر ارتباط داشت که بنا به نظر محققان نشان دهنده کیفیت خواب کلی بهتر است. راین گفت فقدان خواب با رفتارهای ضداجتماعی و شناخت ضعیف با رفتارهای ضداجتماعی مرتبط می شود. ما دریافتیم که مکمل های امگا۳ رفتارهای ضداجتماعی را کاهش می دهند، پس نقش ماهی در پس این قضیه خیلی تعجب برانگیز نیست.

پینتو- مارتین افزود: “این بحث به بخش روبه رشدی از شواهد می افزاید که در آنها مصرف ماهی واقعا فواید مثبت سالمی در خود دارد و می بایست بیشتر تبلیغ و ترویج شود”. کودکان باید از ابتدا با آن آشنا شوند”.

ماهی باید در اوایل زندگی حدود ۱۰ ماهگی داده شود به شرطی که ماهی استخوان نداشته باشد و به دقت جدا شوند اما محققان توصیه می کنند باید در سن دوسالگی شروع شود. او گفت:”چشانیدن طعم ماهی در اوایل موجب دلپذیرتر شدن می شود”

به ویژه در فرهنگ هایی که سرو کردن و بو دادن ماهی روش متداولی نیست. کودکان به بو حساس هستند. اگر آنها به آن بو عادت نکنند ممکن است از آن بیزار شوند.

با توجه به سن کم گروه مطالعاتی محققان جزئیات گزارش شده شرکت کنندگان در مورد انواع ماهی های مصرف شده را تحلیل نکردند اگرچه، آنها قصد چنین کاری را در آینده و بر روی گروه بزرگسال دارند.

محققان همچنین خواستند به مطالعه مشاهداتی رایج از طریق تلاش های کنترل شده تصادفی بیفزایند که خوردن ماهی می تواند منجر به خواب بهتر، عملکرد تحصیلی بهتر و دیگر نتایج کاربردی زندگی واقع می شود یا خیر. اکنون، محققان ادغام فزاینده ماهی بیشتری در قالب وعده های غذایی را توصیه کردند.

محققان ذکر کردند خوردن ماهی یکبار در هفته خانواده را به بالای گروه خوردن ماهی همچون موارد تعریف شده در مطالعه می رساند. راین گفت: “انجام این کار آسانتر از به زور بردن کودکان به تختخواب است”. اگر ماهی خواب را تقویت می کند؛ خوب است. اگر عملکرد شناختی را مانند آنچه ما در اینجا دیدیم بهبود می بخشد نیز؛ چه بهتر. در واقع با یک تیر دو نشان می زند!

منبع:مشاوره-آنلاین.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *