ناخن جویدن در کودکان

۱۱ راه ترک ناخن جویدن در کودکان

ناخن جویدن در کودکان (Onychophagia) علت و منشا استرسی دارد. پس اولا باید محیط خانه را ارام نگه داریم.ثانیا هرچه بیشتر کودک را دعوا کنیم، شرایط استرسی بدتری را ایجاد میکنیم و عملا او را به ناخن جویدن بیشتر تشویق میکنیم.پس دعوا کردن تعطیل!

خوردن ناخن باعث مرگ میشود

یک مرد ۲۸ ساله در انگلیس گزارش شده است که تقریباً بعد از جویدن ناخن هایش جان خود را از دست داده است. ظاهراً انگشت مرد پس از گاز گرفتن پوست اطراف ناخنش عفونی شده و منجر به یک پاسخ خطرناک سیستم ایمنی به نام سپسیس شده است. این اتفاق در کودکان نیز ممکن است رخ دهد. بنابراین باید به دنبال درمان آن باشید.

در اینجا چهار دلیل وجود دارد که چرا باید فوراً ناخن جویدن در کودکان را متوقف کنید. حتما با دقت این چهار دلیل را بخوانید و سپس در ادامه از راه های درمان قطعی آن اطلاع کسب کنید، به یاد داشته باشید که این اختلال کاملا قابل درمان می باشد و در برخی از موارد با افزایش سن خود به خود از بین می رود.

۱. انبوهی از میکروب ها خانه ای زیر ناخن های پیدا می کنند.

زیر ناخن‌های شما محل رشد انواع میکروب‌ها، از جمله باکتری‌هایی مانند سالمونلا و E. coli و آن هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، است. هنگامی که ناخن های خود را می جوید، احتمالاً آن باکتری ها در دهان شما جمع می شوند. و هنگامی که این اتفاق می افتد، می تواند باعث عفونت های جدی در معده شما شود.

۲. ناخن ممکن است به طور جدی عفونی شود.

اگر به طور تصادفی یک ناخن خیلی بزرگ را گاز بگیرید، ممکن است خود را در معرض یکی از شایع ترین عفونت های دست (پارونیشیا) قرار دهید. این عفونت که می‌تواند هفته‌ها طول بکشد و باعث تورم، چین‌های حساس ناخن و توده‌های پر از چرک می‌شود.

۳. آسیب به دندان

جویدن ناخن علاوه بر آسیب احتمالی به دندان‌ها، در نهایت می‌تواند منجر به بیماری لثه و تحلیل رفتن لثه نیز منجر شود. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی ارتودنسی و ارتوپدی دندان‌پزشکی انجام شده، لبه‌های تیز ناخن‌ها می‌تواند باکتری‌ ها را به شکاف دندان‌ها وارد کند.

۴.پارونیشیا 

پارونیشیا(Paronychia ) حاد ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما به ویژه در کودکان شایع است. پارونیشیا مزمن در زنان بالغ و کسانی که در مکان هایی کار می کنند که دست هایشان مرطوب است شایع تر است، اما در نوزادانی که انگشت شست یا انگشتان را می مکند یا در کسانی که مراقبان بیش از حد ناخن های نوزاد را کوتاه می کنند نیز دیده شده است.

پارونیشیا حاد در طول یک شکاف در پوست ایجاد می شود و معمولاً در کنار ناخن دیده می شود. این نوع عفونت ناخن اغلب به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می شود، اما ممکن است توسط تبخال، نوعی عفونت ویروسی نیز ایجاد شود.

عفونت باکتریایی ناخن اغلب بر روی چین ناخن نزدیک انگشتان دست و کمتر روی انگشتان پا تاثیر می گذارد.

ترک ناخن جویدن در کودکان

درمان قطعی ناخن جویدن

ترک ناخن جویدن در کودکان یک برنامه حداقل سه ماهه است. حتی تا شش ماه ، پس در این برنامه صبور باشید و گام به گام مراحل ما را دنبال کنید. این برنامه ای که به شما میدهیم برای کودکان ۲ تا ۹ ساله کاربرد دارد.

۱. نام گذاری

قبل از اینکه هر برنامه ترک ناخن جویدن در کودکان را شروع کنید به مدت ده روز به انگشت های بچه تان شخصیت دهید. آن ها را گربه یا موش بپندارید، روی هر انگشت اسم بگذارید.

یکی از انگشتان بچه شود، یکی پدر، یکی مادر، یکی خواهر و ان یکی برادر، روزها و ساعت ها با این انگشت ها بازی کنید. انواع تئاترها و دیالوگ ها را این انگشتها بازی کنید. می خواهم حسابی کودک شما با انگشتانش انس بگیرد و در قالب شخصیت این کارکترها فرو رود. کودکان واقعا فکر میکنند شخصیت های خیالیشان وجود دارند.
پس ابتدا مدتی با انگشتان دست بازی میکنیم. بدون اینکه از ناخن جویدن در کودکان حرفی بزنیم.

۲. شناسایی زمان 

مواقعی را که کودک شما بیشتر ناخن میجود شناسایی کنید. مثلا موقع خواب یا تلویزیون نگاه کردن! این زمان ها را می توانید در دفتری یادداشت کرده و با این کار متوجه می شوید که کودک شما چه زمان هایی بیش تر دست به جویدن ناخون می زند به طور مثال اگر هنگام استرس این کار را می کند استرس را کاهش دهید یا از آن شرایط جلوگیری کنید.

۳. جدول تهیه کنید.

جدولی تهیه کنید که شامل شش روز هفته بصورت افقی و چهار هفته بصورت عمودی باشد. این جدول را در وسط هال جایی که روزانه و مرتب چشمش به آن می افتد نصب کنید.

۴. استفاده از تلخ کردن ناخن

این کار را خیلی از روانشناسان توصیه نمیکنند ولی در تجربه به من ثابت شده اگر به روشی که میگویم استفاده کنید سودمند خواهد بود. پس لاک تلخ هم تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: ناخن جویدن در کودکان

اختلالات عادتی مانند انگشت مکیدن کدامند؟

۵. داستان سازی

کودک شما حالا با شخصیتهای داستانی انگشتانش انس گرفته است زیرا هر روز این داستان ها را با او مرور کرده اید.

در طول روز بارها و بارها با انگشتانش دستش بازی کنید. آن ها را ببوسید. موش ها یا همان انگشتان دستش را دوست داشته باشید. به محض اینکه انگشت در دستش کرد زود انگشتش را ببوسید و خطاب به موش کوچولو داستانی بگویید «موش کوچولو، ناراحت نباش ما تو را دوست داریم. مثلا علی حواسش نبود تو را کرد تو دهنش، اخی دمت درد گرفت. دمت زخم شد، اون دیگه قول میده بدن تو را زخمی نکنه»

۶. تشویق

به فرزندتان بگویید که اگر دست در دهنش نکرد. هر روزی‌ که از او راضی بودید در همان جدولی که در هال و جلوی چشمش نصب کرده اید یک استیکر(برچسب) لب خندان😊 میچسبانید و اگر آن روز از او راضی نبودید یک استیکر ناراحت می چسبانید😞.اگر در طول هفته ۶ استیکر لب خوشحال توانست بدست اورد یک سوپرایز عالی کسب میکند.

هدیه را اول هفته نگویید‌ که چیست. بگویید آخر هفته تصمیم میگیرید که هدیه چه چیزی است. هدیه را بزرگ جلوه دهید. این تشویق میتواند بازی در پارک مورد علاقه اش، رفتن به خانه خاله ای که دوست دارد، هدیه ای  که منتظرش بوده باشد. با هیجان هدیه را بزرگ جلوه دهید و با آب و تاب از آن تعریف کنید تا برای آن هیجان زده شود.

ناخن جویدن در کودکان

۷. حواس پرتی

زمان هایی که کودکتان بیشتر ناخن میجود را مراقب باشید. به او پاپ کورن یا کاغذ و قیچی دهید، دستانش را بگیرید، با موشها بازی کنید و به هر شیوه ای حواسش را  پرت کنید.

۸. لاک تلخ

بدون اینکه بفهمد، شبها وقتی خواب است (مطمئن باشید که حتما خواب است) فقط سر ناخنها لاک تلخ بزنید. صبح اگر پرسید چرا تلخ است بگویید چون فرشته مهربون موشها را دوست دارد میخواهد تو یادت باشد که تو به آن ها آسیب نزنی بخاطر همین موش ها را تلخ کرده است. ولی اگر در دهانت نکنی تلخی ناخن هایت نیز از بین خواهد رفت.
لطفاً هر شب لاک تلخ در موقع خواب فقط بر روی سر ناخن فراموش نشود. کل ناخن را لاک نزنید و لاک را بچه ها نبینند.

۹. شروع ترک کردن

معمولا از یک انگشت شروع به ترک ناخن جویدن در کودکان میکنند. مثلا اول ناخن انگشت کوچک را کنار می گذارد همان انگشت را تشویق کنید. اصلا دیگر به ان ناخن لاک تلخ نزنید. به او متذکر شوید که ببین ناخنت را در دهانت نمیکنی فرشته مهربون آن را تلخ نکرده است. اگر دیگر ناخن هایت را هم در دهانت نکنی آن ها هم دیگر تلخ نمیشوند.

۱۰. ناخن گرفتن

به محض اینکه کودک ترک کرد و دیگر ناخن در دهانش نکرد و ناخن ها شروع به بلند شدن کرد. مرتب ناخن هایش را با ناخن گیر بگیرید. نگذارید ناخنش بلند شود. بلند شدن ناخن ها او را وسوسه میکند که آن ها را در دهانش کند. با مهربانی هفته ای یکی دو بار ناخن هایش را کوتاه کنید.

۱۱. ممکن است مجددا بر اثر استرس کودک ناخن بخورد. باز از همین روشها استفاده کنید ولی بدانید ترک در بار بعدی خیلی زودتر اتفاق می افتد.

۱۲. در مورد ترک عادت ها صحبت کنید.

با کودک خود در مورد اینکه عادات عصبی چیست و چگونه ممکن است آن ها را ترک کنید، گفتگو کنید. یک کتاب خوب برای خواندن انتخاب کنید که در مورد ترک عادت های بد باشد.

متذکر میشوم که این برنامه زمانی ترک ناخن بین ۳ تا ۶ ماه طول خواهد‌ کشید. پس برای ترک ناخن جویدن در کودکان صبور باشید.

چرا بچه ها ناخن هایشان را می جوند؟

درست مانند بزرگسالان، ناخن جویدن در کودکان به دلایل زیادی معمولاً ناخودآگاه انجام می شود. کودک شما ممکن است هنگام تلاش برای گذراندن زمان، از روی کنجکاوی یا بی حوصلگی ناخن های خود را بجود.

نوزاد اغلب برای تسکین خود انگشت شست خود را می مکد و با رشد آن ها این عادت کمی تغییر می کند. جویدن ناخن یک نسخه اصلاح شده از مکیدن انگشت است که می تواند بارها شبیه به یک عمل آرامش بخش باشد.

ناخن جویدن در کودکان می تواند نشانه استرس یا عصبی بودن باشد. برخی از محرک های استرس زا رایج برای کودکان عبارتند از موارد زیر:

  • دعوا بین اعضای خانواده
  • نقل مکان یا نقل مکان به مکان جدید
  • قلدری
  • فشار درسی

منبع:مشاوره-ازواج.com

سوالات متداول

۱ - علت ناخن جویدن کودک چیست؟

ناخن جویدن تقریبا همیشه از دوران کودکی شروع می شود. این رفتاری است که اغلب با استرس یا اضطراب همراه است، اما احتمالاً پیچیده‌تر از آن می باشد. به عنوان مثال، به برخی افراد کمک می کند تا احساسات خود را تنظیم کنند.

۲ - تاثیر ناخن جویدن بر سلامت کودک

جویدن مکرر ناخن‌ها می‌تواند باعث ایجاد برخی از مشکلات کوتاه‌مدت از جمله، مشکلات دندانی مانند نامرتبی و شکستگی دندان‌ها و عفونت های قارچی در بستر ناخن شود.

۳ - جویدن ناخن یا اوتیسم؟

همه ما تا حدی رفتارهای تحریک کننده از خود نشان می دهیم. ناخن جویدن، چرخاندن موها، زدن انگشتانتان روی میز، یا موارد دیگر همگی از اشکال تحریک هستند. جویدن ناخن یک عادت رایج در کودکان نوپا است اما در صورت مشاهده علائم دیگر باید با دکتر مشورت کنید.

۴ - خوردن ناخن باعث مرگ میشود؟

یک مرد ۲۸ ساله در انگلیس گزارش شده است که تقریباً بعد از جویدن ناخن هایش جان خود را از دست داده است. ظاهراً انگشت مرد پس از گاز گرفتن پوست اطراف ناخنش عفونی شده و منجر به یک پاسخ خطرناک سیستم ایمنی به نام سپسیس شده است. این اتفاق در کودکان نیز ممکن است رخ دهد. بنابراین باید به دنبال درمان آن باشید.

1 پاسخ
  1. زهرا
    زهرا گفته:

    خدا خیرتون بده…چقدر دنبال راهکار بودم اولین باره توی اینترنت سایت به این مفیدی دیدم منم دخترم همین مشکل رو داره همه روشهای رایج رو امتحان کردم نتیجه نگرفتم حتمن روش شما رو امتحان میکنم …ممنونم از همه کسایی که دارین زحمت میکشین و مطالب علمی و دقیق رایگان در اختیار مردم میزارین

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *