سندروم مرگ نگهانی نوزاد

اهمیت امنیت نوزادان هنگام خواب

اهمیت امنیت نوزادان هنگام خواب یکی از مواردی می باشد که والدین نگران آن می باشند، در این شرایط ممکن است نگران ساعت خواب نوزاد و موارد دیگر باشند.


پدر و مادر شدن  برای اولین بار می تواند خسته کننده باشد، مهم نیست که چقدر احساس آمادگی می کنید. هنگامی که کودک متولد می شود، همه چیز تغییر می کند. شما با احساسات و تغییرات بسیاری مواجه می شوید، اما مهم ترین چیز این است که مطمئن شوید که نوزاد سالم و امن است.

SIDS (مرگ ناگهانی نوزادان در حین خواب) به نگرانی روز افزون والدین در مورد نوزادان تبدیل شده است. SIDS چیزی است که بدون علامت های هشدار دهنده در نوزادان به ظاهر سالم وجود دارد. مرگ ناگهانی نوزادان در حین خواب معمولا وقتی که تمامی احتمالات دیگر پس از تحقیق وجود نداشته باشند، برای مرگ نوزاد تشخیص داده می شود. به هر حال SIDS مورد ساده ای از خفگی کودک نیست.

مطالب مرتبط: ماساژ برای کمک به آرام خوابیدن نوزادان

علت مرگ نوزاد بعد از تولد| اهمیت امنیت نوزادان هنگام خواب

با وجود این که هر سال تحقیقات جدیدی انجام می شود، هیچ پاسخ قطعی برای این که چه چیزی واقعا باعث مرگ ناگهانی نوزادان در حین خواب می شود، وجود ندارد. وقوع  مرگ ناگهانی نوزادان در حین خواب از سال ۱۹۸۳ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. چند مورد وجود دارد که انجام آن ها به کاهش خطر علت مرگ نوزاد بعد از تولد در کودک کمک می کند.

یک از رایج ترین توصیه ها این است که کودک خود را به پشت بخوابانید. نوزادان باید همیشه به پشت خود بر روی یک تشک سفت و با اندازه مناسب بخوابند. خوابیدن روی شکم می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند تنفس بیش از حد دی اکسید کربن در هربار نفس کشیدن شود. هم چنین ممکن است منجر به مشکل وقفه تنفسی (آپنه آ) در خواب شود.

متاسفانه تشک های خواب سرشار از مواد شیمیایی هستند که ممکن است منجر به مرگ ناگهانی نوزادان در حین خواب شود. تشک های سنگین می تواند جریان اکسیژن تازه در تخت را کاهش دهد. عروسک های حیوانات هم در تخت می تواند خطرناک باشد به دلیل این که ممکن است با صورت لطیف کودک برخورد پیدا کند.

نکته دیگری که باید به خاطر سپرد این است که در فصل سرما مقدار کافی لباس به کودک بپوشانید. بیش از حد او را گرم نکنید ، چون ممکن است با مشکل مواجه شود. قنداق کردن کودک یکی از موارد مناسب دیگر است.

از آنجایی که بعضی از کودکان مستعد پذیرش SIDS هستند، مهم است که همه اقدامات لازم را برای جلوگیری از ابتلای کودک به آن و از دست دادن کودک توسط آن انجام دهید.

مکان های ناامن برای خواب نوزادان

نوزادان در هر سنی هرگز نباید روی تخت شما یا روی مبل، مبل یا صندلی راحتی بخوابند. این ها می توانند خطرناک باشند، برای مثال، کودک شما ممکن است غلت بزند، در شکافی گیر کند یا روی بالش خفه شود. همچنین نوزادان به دلایل مشابه نباید در بند، صندلی ماشین یا کالسکه بخوابند. اگر کودک شما در یکی از اینها به خواب رفت، در اسرع وقت او را به گهواره خود منتقل کنید.

اهمیت امنیت نوزادان هنگام خواب

خوابیدن نوزاد کنار والدین علت مرگ نوزاد بعد از تولد

برخی از والدینی که با نوزادان خود می خوابند، معتقد هستند که این امر به نوزادان آن ها کمک می کند تا احساس امنیت و آرامش کنند. پوالدین از تماس نزدیک بدنی با نوزاد خود خوششان می آید و معتقدند که برای روابط آن ها با نوزادانشان خوب است.

افزایش ایمنی در محل خواب کودک

  • کودک خود را فقط به پشت بخوابانید.
  • با خنک و راحت نگه داشتن اتاق و پوشاندن لباس مناسب به او اطمینان حاصل کنید که محیط خواب برای کودک شما راحت است.
  • اگر موهای بلندی دارید، آن را از پشت ببندید. همچنین هر چیز دیگری را که می‌تواند باعث خفگی شود بردارید.
  • تخت را از دیوار دور کنید تا کودک نتواند بین تخت و دیوار گیر کند.
  • مطمئن شوید که صورت و سر کودکتان بدون پوشش باقی می ماند. بالش ها و ملافه های بزرگسالان مانند ملحفه و پتو را از فضای خواب کودک خود دور نگه دارید.
  • گهواره نوزادتان را از ۶ ماهگی تا ۱ سالگی در اتاق خود نگه دارید.
  • مطمئن شوید که تشک سفت و صاف است. از تخت نرم  استفاده نکنید.
  • اگر با هم می خوابید، هرگز نوزاد خود را نپیچید یا قنداق نکنید.
  • اگر در رخت خواب به کودکتان غذا دادید وقتی آماده خواب هستید، او را در فضای خواب خودش قرار دهید تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما نمی تواند از رختخواب بیفتد.

آیا کودک می تواند روی صندلی ماشین یا صندلی کودک بخوابد؟

اگر بیدار هستید و بر کودکتان نظارت می کنید، چرت زدن روی صندلی ماشین، تاب یا صندلی کودک برای او کاملاً خوب است. اما زمانی که شما نیز خواب هستید، کودک شما باید در تختی باشد که دارای ایمنی لازم بوده و یک تشک سفت داشته باشد.

هنگام خواب نوزاد باید چه بپوشد؟

هنگامی که نوزادان بسیار کوچک هستند، باید در لباس های راحت و غیر قابل اشتعال که برچسب لباس خواب دارند، بخوابند، مانند لباس یک تکه، تک لایه یا قنداق. اطمینان حاصل کنید که سر و صورت کودک شما در هنگام خواب بدون پوشش باقی می ماند. اگر نوزاد خود را در یک پتوی نازک می‌پیچید یا قنداق می‌کنید، حتماً آن را در سطح زیر بغل یا پایین‌تر نگه دارید.

منبع:مشاوره-خانواده.com

سوالات متداول

۱ - آیا می توانم نوزادم را با پستانک بخوابانم؟

بله. پستانک تنها چیزی است که می توانید به نوزاد خود بدهید وقتی او را برای چرت زدن می خوابانید. با این حال، توصیه می شود برای شروع استفاده از پستانک منتظر بمانید تا زمانی که کودک شما شیردهی ثابتی داشته باشد و با دکتر خود مشورت کنید

۲ - آیا کودک من می تواند با شیشه شیر بخوابد؟

هرگز، به دو دلیل نباید اجازه دهید کودکتان با شیشه شیر بخوابد. ۱. غذا هرگز نباید با خواب مرتبط باشد، ۲. رفتن به رختخواب با بطری شیر باعث فرسایش مینای دندان می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *