نوجوان من عادی است یا مشکل دار؟

نوجوان من عادی است یا مشکل دار؟

 

 

همزمان که نوجوان بر استقلال خود اصرار می ورزد و هویت خود را می یابد، بسیاری از رفتارهای تجربه شده توسط این افراد، تغییر می یابد، به نحوی  که می تواند عجیب و غریب و غیر قابل پیش بینی برای والدین باشد. کودک شیرین و حرف گوش کن شما، که نمی توانست دوری از شما را تحمل کند، الان در صد متری شما دیده نمی شود، و از طریق چشم خود یا محکم بهم زدن درها، به شما سلام می کند. متاسفانه، این موارد ذکر شده مربوط به واکنش های یک نوجوان عادی می باشد.

به عنوان والدین یک نوجوان مشکل دار، شما با چالش های بزرگتری مواجه هستید. یک نوجوان دارای مشکل، با مسائل رفتاری، عاطفی و مشکلات یادگیری مواجه است که فراتر از مسائل مربوط به نوجوانان عادی می باشد. آنها ممکن است رفتارهای خطر زا همانند خشونت، فرار از مدرسه، مصرف الکل، استفاده از دارو، رابطه جنسی، خود آزاری، دزدی از مغازه، یا دیگر اقدامات بزهکاری را بارها تکرار کنند. یا ممکن است آنها علائم مربوط به مشکلات سلامتی روانی، همانند افسردگی، اضطراب، یا اختلالات در خوردن غذا را نشان دهند. در حالی که تکرار یک مشکل می تواند نشانگر یک مشکل باشد، برای والدین یادگیری این نکته مهم می باشد که کدام یک از رفتارها در دوران رشد نوجوان، رفتار عادی می باشد و کدام یک می تواند بیانگر مشکلات جدی باشد.

زمانی که رفتارهای معمولی نوجوانان به رفتار های مشکل زای نوجوانان تبدیل می شود.

رفتار معمول نوجوانیعلائم هشدار مربوط به نوجوان دارای مشکل
تغییر در ظاهر. حفظ حالت مدرن و به روز برای نوجوانان یک امر مهمی می باشد. این امر ممکن است به معنای داشتن پوشش محرک یا پوشش جلب کننده توجه یا رنگ کردن موها باشد.  اگر چه نوجوان شما تتو (خال کوبی) را دوست دارد، ولی از سرزنش کردن وی خود داری کنید  و اعتراض خود را برای مسائل بزرگتر نگه دارید. مدها تغییر می یابند و نوجوان شما هم تغییر خواهد کرد.تغییرات ظاهر می تواند به معنای یک پرچم قرمز باشد، در صورتی که این کار با مشکلات مدرسه همراه باشد، یا تغییرات منفی دیگر در رفتار فرد ظاهر شود، یا علائم مربوط به خود زنی وجود داشته باشد یا کاهش شدید وزن یا افزایش شدید وزن در نوجوان شما مشاهده شود
افزایش بحث ها و رفتارهای سرکش.  همزمان با اینکه نوجوانان به استقلال دست می یابند، شما بحث ها و درگیری های زیادتری را خواهید داشتافزایش ثابت در تعداد بحثها، خشونت در خانه، فرار از مدرسه و دعوا کردن ، از جمله رفتارهای پرچم قرمز می باشد، که فراتر از رفتار سرکش معمولی می باشد.
تغییرات خلقی. تغییرات نموی و هورمونی، اغلب بدین معناست که نوجوان شما تغییر خلق و رفتار های عصبانی را تجربه خواهد کرد و برای مدیریت عواطف خود مشکلاتی خواهد داشتتغییرات شدید در ویژگی های شخصیتی،  افت تحصیلی، ناراحتی و اضطراب مداوم، یا مشکلات خواب، می توانند بیانگر افسردگی، خود بزرگ بینی یا دیگر مسائل مربوط به سلامتی روانی باشد. هر بحثی را به خودکشی جدی می کشانند
تجربه مصرف الکل و دارو. بیشتر نوجوانان تلاش خواهند کرد که الکل مصرف کنند و در برخی مواقع، سیگار بکشند. برخی از آنها سعی خواهند کرد که از ماری جوانا استفاده کنند. با صداقت و صریح با بچه های خود در مورد دارو ها و الکل صحبت کنید و مطمئن شوید که ادامه دار نخواهند بود.وقتی که مصرف الکل و دارو به یک عادت تبدیل شود، به خصوص زمانی که با مشکلاتی در مدرسه و خانه همراه شود، این امر ممکن است که نشانگر موارد مرتبط با مسئله سوء استفاده زیاد یا دیگر مشکلات باشد.
بیش تر راحت تر بودن با دوستان نسبت به والدین. برای نوجوانان ، دوستانشان اهمیت زیادی پیدا می کنند و این امر می تواند تاثیر زیادی بر آنها بگذارد.  نوجوانان تمرکز بیشتر بر هم سن و سال های خودشان می کنند،  که یک امر گریز ناپذیر بوده و بدین معناست که آنها از شما فاصله گرفتند. این امر ممکن است منجر به آسیب دیدن عواطف شماشود، ولی این بدان معنا نیست که فرزند نوجوان شما، به محبت و دوست داشتن شما بی نیاز است.پرچم های قرمز شامل یک تغییر سریع و ناگهانی در گروه هم سن و سال ها می باشد ( به خصوص در صورتی که دوستان جدید وی را به رفتار های منفی تشویق کنند)، از پیروی قواعد و محدوده های منطقی ، امتناع می کنند ، یا از عواقب مربوط به رفتار بد، از طریق دروغ گفتن، ممانعت می کنند. هم چنین ، در صورتی که فرزند شما ترجیح دهد که زمان زیادی را تنها باشد، می تواند بیانگر مشکلاتی باشد
2 پاسخ
  1. شراره
    شراره گفته:

    سلام دختر ۱۱ ساله ای دارم که اصلا درسش خوب نیست من صبح تا غروب سرکار هستم و وقت نمیکنم به درساش برسم ولی همه امکانات را براش فراهم کردم از کلاس تقویتی گرفته تا کتابهار کمکی پارسال سه تا کتاب درسیش را گم کرد که براش خریدم امسال دوباره دو تا کتاب گم کرده ولی دیگه براش نگرفتم گفتم خودت پیدا کن که رفت از دوستاش گرفت.خیلی شلخته و عصبی هستش.تو خونه مدام سر من و خواهرش و باباش داد میزنه توی مدرسه هم با بچه ها اصلا نمیسازه و از همه توقع داره از طرفی دختر مهربونی هم هست بعضی وقتها هم دلسوزی میکنه کار خونه میکنه.ولی نمیدونم با اون فازش که منفیه چیکار کنم با حرف زدن با خشونت هیچ کدام درست نشد خواهش میکنم کمکم کنید.

    پاسخ
  2. مشاور
    مشاور گفته:

    مادر عزیز قرار نیست شما معلم فرزندتون باشید که به درسهاش کمک کنید.توصیه ما به والدین اینه که نقش مادر را داشته باشند نه معلم.احتمال داره دختر شما مشکل توجه و تمرکز داشته باشه.(حواس پرتی و کم کردن وسایل و…)
    برخی نشانه های( ADHD)بیش فعالی شامل :
    فراموشی ، حواس پرتی،تاخیر در انجام امور و بهم ریختگی عمومی می باشد.
    به خصوص در دوره نوجوانی به علت تغییرات هورمونی ، ممکن است نشانه های بیش فعالی تشدید شود.
    به دلیل مشکلات حواس پرتی و عدم تمرکز بسیاری از نوجوانان مبتلا به بیش فعالی در مدرسه مشکلاتی دارند به خصوص اگر درمان نشوند نمره های درسی آنها بسیار افت خواهد کرد.طبیعی است که تکالیفشان را فراموش کنند، کتاب ها و یا وسایلشان را جا بگذراند و خیلی زود از کارهای روزمره خسته شده و احساس بی قراری می کنند ویا نشستن در کلاس برایشان دشوار باشد.
    بهتره دخترتون از این بابت بررسی بشوند که اگر نیاز بود دارو درمانی بشند ولی در مجموع راهکارهایی رو خدمتتون ارائه میدم که کمکتون میکنه اگر تغییری نشد حتما برای درما ن اقدام کنید و فقط این رو به خاطر داشته باشد که این رفتارها در افرادی که بیش فعال و کمبود توجه و تمرکز دارند از عمد اتفاق نمی افته و بیشتر از دیگران خودشون رو ازار میده پس سرزنشش نکنید.
    توصیه ما به والدین :
    – داشتن انتظارات روشن، سازگار، جهت دار و فراهم کردن محدودیت برای نوجوانان دارای اختلال بیش فعالی
    – حفظ برنامه های روزانه و حداقل نگه داشتم حواس پرتی و بی توجهی
    – حمایت از فعالیت های که در ان، نوجوان می تواند تجربه موفقیت شخصی داشته باشد.
    – دادن اعتماد به نفس با تاکید بر رفتار مثبت.
    – کمک به نوجوان برای برنامه ریزی و سازماندهی
    – راه اندازی یک سیستم یادآوری در خانه و گنجاندن در برنامه روزانه وی تا کمکی برای به یادآوری بهتر برای او باشد.
    – حفظ آرامش خود.

    توصیه

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *