نکاتی برای صحبت با کودکان در ارتباط با خود ارضایی

نکاتی برای صحبت با کودکان در ارتباط با خود ارضایی

خود ارضایی یک فعالیت عادی است که توسط کودکان در سنین پایین انجام می شود. حتی مشاهده شده که نوزادان مذکر آلت تناسلی خود را می‌گیرند. با وجود اینکه شناخت خود ارضایی عادی می باشد اما پرداختن به آن در خانه یک مقوله جدا است. اینکه از کودک خود بخواهید در محیط خصوصی به کشف خود بپرداز آسان است، اما زمانی این امر مسئله می شود که کودک شما در جلوی دوستانتان به این کار اصرار می ورزد و این در حالیست که مهمانان نظاره‌ گر هستند.

علی رغم ارزیابی هایی که نشان می‌دهد که حتی اکثر مردم خود ارضایی می کنند یا در مدتی از زندگی خود این کار را انجام می داده اند، چرا بسیاری از والدین در صحبت در مورد خودارضایی احساس راحتی نمی کنند؟ هیچ دلیل پزشکی برای نگرانی وجود ندارد: لذت از خود نمی‌تواند منجر به بارداری، عفونت جنسی انتقالی یا مسئله روانی شود. ضرری که از خودارضایی وارد می شود ناشی از انگی است که باعث می شود افراد حس کنند در صورتی که از بدن خود لذت ببرند، کاری شرم آور انجام داده اند.

برای مطالعه بیشتر:

گفتگو با نوجوان در مورد تمایلات جنسی

بررسی رفتار خودارضایی در کودکان

در دوران حکومت ملکه ویکتوریا خودارضایی به عنوان نشانه ی از ضعف اخلاقی تلقی می‌شد. وزیر مطبوعاتی پریزبیتری، سیلوستر گراهام، کلوچه های معروف خود را برای سرکوب فشارهای جنسی ابداع کرد و بسیاری از مردم بر این باور بودند که یک رژیم غذایی ساده به کاهش خودارضایی کمک می کند. برخی از روش های پیشگیرانه بی خطر بودند در حالی که دیگر موارد ترسناک بودند: ابزارهای عجیب و غریب بسیاری برای جلوگیری کودکان و نوجوانان از لمس آلت تناسلی خود و نیز برای تنبیه آنها به خاطر خود ارضایی و داشتن فشارهای جنسی غیر طبیعی فروخته می‌شد. برخی از والدین کودکان خود را به پوشیدن کاپ های فلزی میخ دار مجبور می کردند تا آلت تناسلی در معرض تحریک را بپوشاند و انگشتان دست را که سعی در لمس آن نواحی داشتند، خراش دهد.

چرا دانستن این امر که خود ارضایی کودکان کاری عادی است، حائز اهمیت است؟

کودکان کم سن ‌و سال از شنیدن این موضوع که کشف بدن خود و این که چگونه کار می کند، امری عادی است، سود می برند. واکنش والدین می‌تواند به کودکان کمک کند تا از بدن خود بدون اینکه خجالت بکشند، لذت ببرند. خود ارضایی زمانی که کودکان نمی‌توانند بخوابند می‌تواند به عنوان یک رفتار خود آرام ‌بخشی باشد. کودکان زمانی که می توانند به خود لذت جنسی بدهند، یک حس مالکیت در مورد بدن خود پیدا می‌کنند. زمانی که آنها در زندگی خود بعدها با یک شریک جنسی فعالیت جنسی دارند، خود آگاهی جنسی به آنها کمک خواهد کرد تا نیازهای خود را به شریک جنسی خود منتقل کنند بطوری که می‌توانند از یک رابطه جنسی رضایت بخش تری لذت ببرند. خود ارضایی به نوجوانان اجازه می‌دهد تا از فشارهای جنسی خود بدون حضور شریک جنسی و بدون هیچ خطر سلامتی جنسی، بکاهند.

آموزش نگرش های جنسیتی مثبت

اگر می‌خواهید نگرش های جنسیتی مثبت در رابطه با خود ارضایی را تشویق کنید، از نگاه به احساسات خود شروع کنید. چه پیام هایی در مورد آن از خانواده خود، دوستان و یا عقاید مذهبی دریافت کرده اید؟ آیا این ها پیام هایی هستند که شما می‌خواهید کودک شما نیز آنها را دریافت کند؟ در صورتی که جواب شما منفی است، چرا نه؟ در رابطه با خود ارضایی با همسرتان صحبت کنید تا اطمینان پیدا کنید که دقیقا حول مساله کودکتان اتفاق نظر داشته و تمرکز کرده اید.

به کودک خود اجازه دهید آلت تناسلی خود را حین تعویض پوشک لمس کند. به کودک نوپای خود اجازه دهید تا حین شست و شوی تمامی اعضای بدن او، بدون هیچ مشکلی بدن خود را کشف کند. از این فرصت برای آشنایی با نام های صحیح آلت های تناسلی استفاده کنید (والدین کودکان دختر توجه کنند: به یاد داشته باشید که واژن در بخش درونی بدن قرار دارد، فرج تمامی آنچه در بخش بیرونی است را شامل می شود). شما می توانید گاها مکالماتی معمولی داشته باشید تا به کودکان بزرگتر اجازه دهید بدانند این که این کار را انجام می دهند، یا نه کاملا امری طبیعی است-  ممکن است شنیدن این حرف ها برای آنها مشمئز کننده باشد، اما آنها این پیام را درونی سازی می کنند. به کودک خود با گفتن این که من قول میدهم زمانی که در اتاق تو بسته است، بدون در زدن وارد نشوم، خدمت بزرگی می کنید.

همچنین می گوید که بسیاری از پزشکان معتقدند خود ارضایی کاری عادی و سالم است. برای نوجوانان “سکس” بلوغ و تمام مسائل مرتبط  برای دختران و پسران بخش های جداگانه ای شامل اطلاعاتی در مورد خود ارضایی دارد. پیام هایی مشابه این که “هر کسی ممکن است در خلوت خود خودارضایی انجام دهد” به حفظ فعالیت جنسی سالم نوجوانان با آموزش گزینه های بی خطر، برای فعالیت هایی که آنها را در معرض انتقال بیماری های جنسی  و بارداری قرار می دهد، کمک می کند.

آیا صحبت در ارتباط  با خود ارضایی با کودکتان برایتان آسان است؟ ضرورتا نه، اما با کنار گذاشتن خجالت خود، می توانید به فرآیند کمک به کودک خود برای رسیدن به اعتماد به نفس جنسی و یک فرد بالغ شاد، ادامه دهید.

منبع: www.advocatesforyouth.com

پی نوشت: محتوای مقالات این سایت صرفا نظرات علمی و کارشناسانه هستند و با نگاه فرهنگی می توان تعدیل شده تر به آنها نگاه کرد ولی در کل در محتوای روانی صحیح و علمی آنها نمی توان تردیدی داشت.

منبع:مشاوره-آنلاین.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *