نکات رشد کودک 6 ساله

نکات رشد کودک ۶ ساله

 

 

هیچ کودک۶ ساله ای مثل کودک شما نیست

رشد هر کودکی منحصر به فرد و پیچیدگی خاص خودش را دارد. با اینکه روند رشد کودکان توالی قابل پیش بینی نسبت به مراحل و نقاط عطف خاص رشد را دارا می باشد، ولی ممکن است که آنها این روند گام به گام رشد را از طریق یکسان و در زمان خاصی تجربه نکنند. رشد کودک همچنین تحت تاثیر عواملی که در محیط اطرافش وجود دارد و تجربیاتی که بر او می گذرد می باشد. اطلاعاتی که راهنمای رشد کودک است از نظر متخصصان باید «انتظارت گسترده ای» در رابطه با اینکه چه چیزی هر کودک با توجه به سنش دریافت می کند می باشد. لطفا در نظر داشته باشید که کودک شما روند رشد خاص خودش را دارد و به مطالبی که در متن می خوانید اکتفا نکنید.

در مورد کودک شش ساله خود بیشتر بخوانید:

روش های تربیتی برای مشکلات کودک ۶ ساله

در زیر تصویر کلی از روند رشد در این سن آورده شده است.

روند رشد کودک شما در شش سالگی به چه صورت می باشد

  • کودک شش ساله گستردگی توجه طولانی تری را دارا می باشد و ترجیح می دهد که فعالیت های دارای ساختار را انجام دهد تا فعالیت هایی که مشخص نیست در آخر به کجا خواهد رسید. آنها از به کار بردن قوانین و مسئولیت های جدید لذت می برند، ولی آنها همچنان نیازمند راهنمایی های بزرگسالان می باشند و مکرر از بزرگسالان سوالاتی می پرسند تا مطمئن شوند که کاری را که انجام می دهند درست است.
  • مهارت های زبانی در شش سالگی به طور فزاینده ای پیچیده تر می شود. دایره ی لغات به سرعت در حال رشد می باشد، و زبانشان فراتر از برقراری ارتباط شده تا پایه ی برای یادگیری کودک فراهم کند، که شامل رشد مهارتهای خواندن به تنهایی می باشد. در کل، تلفظ کلمات واضح تر می باشد و کاربرد گرامری آنها صحیح تر می شود.
  • در اولین مرحله، کودک تبدیل به کسی می شود که خودش به تنهایی می تواند مطالب را بخواند. آنها با استفاده از دانش چاپ و تمرین روش هایی برای رمزگشایی کلمات ناآشنا، آنها می آموزند که با صدای بلند و تسلط کامل، دقت و درک درست بخوانند. آنها مطالب گوناگونی را برای سرگرمی می خوانند (مطالبی مانند داستان ها، مطالب علمی، شعر) و از روش های درک مطلب گوناگونی برای درک و لذت بردن از متون بهره می برند. کودکان در این سن داستان، یادداشت و توصیفات را می نویسند. بیشتر کودکان در این سن قادرند یک ایده و نظریه را فراتر از جملات رشد دهند و می توانند با استفاده از اضافه کردن یک سری جزئیات به توصیف و توضیح مساائلی که در دنیایشان وجود دارد می پردازند. آنها از اینکه نوشته هایشان را به دیگران نشان دهند لذت می برند.
  • در ریاضیات، کودکان شش ساله معمولا می توانند تا ۲۰۰ بشمارند و از ۲۰ تا ۱ را به صورت معکوس بشمارد. آنها مفهوم اعداد زوج و فرد را درک می کنند و یا می توانند اعداد را از روی یک خط عددی نشان دهند و همچنین می توانند اعداد را بنویسند.
  • آنها به طور چشمگیری می توانند مسائل پیچیده ی جمع و تفریق را حل کنند. همچنین می توانند با شمارش اضلاع شکل ها، اشکال را شناسایی کنند و می توانند با ترکیت اشکال شکل جدیدی ایجاد کنند. آنها همچنین می توانند در اتاق یا بر روی نقشه جهت را تشخیص دهند.
  • کشفیات علمی در رابطه با کودکان در این سن تحت تاثیر گرایش آنها به دودلی بین باور پذیر بودن و واقعیت می باشد.کودک شش ساله ممکن است همچنان به حیوانات شخصیت انسانی ببخشد، مانند بیان این که یک کرم ممکن است به چه چیزی فکر کند، یا اینکه پروانه ها مژه دارند. با تشویق کودکان به نگاه کردن به کرم و پروانه از نزدیک می توانید به آنها کمک کنید تا به صورت عینی و واقعی جزئیات بیشتری را مشاهده کنند. تجربیات علمی برای این گروه سنی به صورت فرو رفتن در تحقیق و بررسی دنیای اطرافشان می باشد، بنابراین آنها باید به ذخیره سازی تجربیاتی که باعث شکل دهی تفکر پیچیده تر در آنها می شود ادامه دهند. کنجکاوی کلید یادگیری بیشتر است.
  • کودکان شش ساله به وسیله ی امتحان راه های گوناگون لذت می برند. با اینکه در مهارت های حرکتی ماهر شده اند، این ویژگی باعث می شود که آنها علاقمند به امتحان فعالیت های جسمی و ورزشی جدید شوند. آنها می توانند در مسیرهای مختلفی بدوند و جهت یابی کند و می توانند بدنشان را به حالتی در آورند که بالا و پایین بپرند، غلت بزنند و حرکت چرخ و فلک را انجام دهند. هماهنگی دست و پا و چشم همچنان در حال رشد می باشد، بنابراین مهارت هایی مانند پرتاب کردن، گرفتن، شوت کردن همچنان در حال پیشرفت می باشد. به هر حال با تجهیزات درست، و یک همراه ماهر، مهارت های حرکتی ها به رشدش ادامه می دهد. نکته: در طول این دوره ی رشد، سطح مهارت های واقعی کودکان بسته به فعالیت های مختلف فیزیکی شان دارد. کودکان کم تحرک رشد مهارت حرکتی شان به به نسبت کودکحانی که در فعالیت های حرکتی مانند کلاس های رقص، ورزشهای تیمی یا بازی هایی که در زمین صورت می گیرد شرکت می کنند سرعت رشد کمتری دارند.
  • در رابطه با رشد اجتماعی و احساسی، کودک شش ساله از به نمایش گذاشتن استعدادهایش احساس آرامش و لذت می کند. کودکان در این سن نشان می دهند که آگاهی شان در رابطه با احساسات خودشان و دیگران افزایش یافته و شروع به استفاده از تکنیک های بهتری برای خود کنترلی می کنند. کودکان شش ساله از سهیم کردن دوستانشان در اسباب بازی ها و خوراکی ها لذت می برند، هرچند که درگیری که بین همسالان در این سن اتفاق می افتد اثرات ماندگاری دارد. روال های قابل پیش بینی منابع مهمی برای ثبات و امنیت کودکان در این سن می باشد. کودک شش ساله ثبات عاطفی از طریق بزرگسالان و هر کسی که با او احساس امنیت می کنند دریافت می کنند، به خصوص در طول موقعیت ها و شرایط چالشی که برایشان به وجود می آید.
  • رشد خلاقیت فعالیت های هنری گوناگون بسته به تجربیات هنری کودکان در زمینه ی موسیقی، رقص و تئاتر می باشد. کودک شش ساله با استفاده از نمایش و تمرین می تواند از ابزارهای مختلفی برای ایجاد تصاویر بصری که با آمیختن رنگ ها و شکل ها و خط ها به وجود می آیند تصاویری خلق کند. همچنین کودکان در این سن می توانند با به خاطر سپردن کلمات و ریتم های برخی از آهنگ ها ممکن است بتوانند آن آهنگ را بخوانند یا بنوازند. همچنین آنها می توانند یاد بگیرند که چه طور نت های موسیقی را بخوانند و یا اینکه بتوانند چند آهنگ ساده بنویسند. با استفاده از رقص کودک شش ساله می تواند حرکات هماهنگ و موزون را با استفاده از آهنگ های ریتمیک به وجود آوررد. در نمایش ها و تئاترهایی که به وسیله ی کودکان شش ساله بازی می شود خلاقیت و تکاملی که با استفاده از پایه ها، لباس ها و صداها ایجاد می کنند را از خود بروز می دهند. کودکان در این سن می توانند دیالوگ های ساده ی نمایش نامه ها را حفظ کنند و تکرار کنند و می توانند در یک گروه نمایشی با دیگران همکاری داشته باشند.

منبع:مقالات کانون مشاوران ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *