پیام ها ی مهم والدین برای کودک

پیام ها ی مهم والدین برای کودک

 

 

پیام ها ی مهم والدین برای کودک

در این مقاله هدف بر آن است  پیام های مهمی که باید توسط والدین برای فرزندان فرستاده شود و اثر مثبتی بر شخصیت و هویت آنها دارد و از خطای روشن والدین جلوگیری  می کند شرح داده شود.

رفتار بسیاری از پدرها و مادرها با فرزندشان چه آگاهانه  چه غیر آگاهانه ، مانند رفتاری است که والدینشان با آنها داشته اند یعنی آنکه کسی که امروز مادر است و در کودکی کتک خورده است، احتمالا فرزند خودش را کتک می زند اما واقعیت این است که این رفتار اشتباه است  و هیچ یک از اعضای خانواده حق کتک زدن دیگری راندارد یا داد و فریاد راه بیاندازد و پرخاشگری کند. دعواهای خانوادگی قابل حل است و اگر قرار باشد والدین باهم دعوا کنند و کودک شاهد انواع پرخاشگری باشد خانواده خود، سرمشق بسیاری از رفتارهای غلط خواهد شد.

در حالی که خانواده مسئول آموزش رفتارهای صحیح و خوشبختی کودک است، خانواده وظیفه دارد به کودک توجه کند، از او در برابر مشکلات بالاتر از سنش حمایت کند ، به او احترام بگذارد تا شخصیت کودک به بهترین نحو شکل بگیرد. اما والدین امروزه به علت مشغله فراوان و مسئولیت های زیادی که برعهده دارند. فراموش می کنند که کودکشان چقدر نیازمند کمک و راهنمایی آنها به منظور پیشرفت و رشد سالم می باشد. لذا والدین گاه با رفتارها و گفتار غلط که ممکن است ناآگاهانه اتفاق بیافتد کودک را به سمت و سوی غلطی سوق می دهند. واقعیت این است که شما بهترین معلم فرزندتان هستید. کلمات و گفتارهای شما از هر فرد دیگری بیشتر مورد توجه او است. رفتار شما عیانا تکرار می شود. گاه پیش می آید که شما با مجموعه رفتارها و گفتارهای غلط خود پیام های ضمنی نادرستی برای فرزندتان می فرستید که به جای آنکه در مسیر رشد و پیشرفت تسهیل کننده او باشد مانع رشد صحیح او می شود. اکنون قصد داریم شیوه صحیح فرستادن چند پیام مهم برای فرزندتان را شرح دهیم.

یکی از پیام های مهم شما والدین برای فرزندتان ، پیام آن است که وجود تو در خانواده مورد پذیرش و آرامش و دلگرمی ما می باشد. این پیام که از طرف شما والدین برای فرزندتان فرستاده می شود پایه و اساس رشد شخصیت فرزند شما ست. شما والدین با فرستادن این پیام به فرزندتان اجازه می دهید زندگی توام با هیجان را تجربه کند این پیام مسبب آن می شود که فرزندتان اعتماد به نفس داشته باشد و احساس کند والدینش از او حمایت می کنند و او را در مقابل خطرات حفظ می کنند.

اما شما چگونه می توانید این پیام ارزشمند را برای فرزندتان بفرستید شما می توانید از عکسهای بچگی فرزندتان و همچنین از عکس های بچگی خودتان و والدینتان را تهیه کنید و نوعی پوستر خانوادگی که با کاردستی درست می شود بسازید یا میزی از قاب عکس های اعضای خانواده تهیه کنید و برای کودک شرح دهید که چگونه والدنتان منتظر به دنیا آمدن شما بودن و از به دنیا آمدن شما چقدر خوشحال شدند و همچنین این مطلب را درباره خودتان و فرزندتان هم توضیح دهید. برای کودکتان شرح دهید که چقدر از والدینتان (پدربزرگ و مادربزرگ) برای زحماتی که در طی این سالها از بچگی تا امروز برای شما کشیده اند متشکر هستید .

دومین پیام مهمی که شما والدین می توانید برای فرزندتان بفرستید آن است که « عزیز دلم خودت باش». زمانی که فرزندتان متولد می شود چه دختر و چه پسر همانگونه که هست مورد پذیرش شما ست هر اندازه یا هر شکلی که دارد ، کودکی سخت یا سهل است ، همانگونه که بوده است مورد پذیرش و تایید شماست. تو که به دنیا آمدی رنگ بی نظیر موهای خودت را داشتی. تو منحصر به فرد برای خودت بودی. شما والدین باید بدانید که از فرستادن پیام هایی که به کودک می رساند که والدین انتظار داشتند او به شکل خاصی باشد ، امتناع کنند، زیرا این امکان وجود دارد که فرد در پی این سخنان برای کسب رضایت به دنبال مقایسه خود با دیگران برود شما والدین وظیفه دارید به کودکتان برسانید که هر ویژگی با خصلت او که مربوط به خودش است مورد تایید شما ست  و شما او را همانگونه که هست می پذیرید در واقع شما به او اجازه می دهید که همان کسی باشد که می خواهد باشد.

در واقع شما والدین با فرستادن پیام خودت باش برای فرزندتان گامی مهم که پایه و اساس کسب هویت فرزند شما ست برداشته اید. در واقع با به دنیا آمدن فرزندتان شما باید خودتان را آماده پذیرش ویژگی های منحصر به فردی  بکنید که لزوما از جمله ویژگی های شما یا همسرتان نمی باشد. فرزند شما ویژگی ها و قابلیت های غیر منتظره ای دارد. اشتباه والدین آن است که گاه فرزندی را که درست مانند خودشان باشد می پذیرند در این صورت والدین در کنترل رفتار فرزندشان رفتارهای وسواس گونه نشان می دهند و بی آنکه خود متوجه باشند فقط زمانی پذیرایی فرزند خود هستند که آن چیزی شود که نمی تواند بشود (یعنی آن چیزی بشود که والدین می خواهد) لذا با چنین رفتاری کودکتان را در همان آغاز رشد متوفق کرده اید یا به مسیر غلط کشانده اید. شما والدین با پذیرش ویژگی های فرزندتان از جمله وزنش در زمان تولد، جنسیت ، مشکلات و تقاط قوتش در زمان  تولدش به او پیام خودت باش را فرستاده اید.

والدین و تربیت کودک

سومین پیام مهمی که والدین می توانند برای فرزند خود بفرستند پیام «بچه باش» است منظور این پیام آن است که ما به کودکان باید اجازه دهیم در حد سن خودشان مسئولیت برعهده بگیرند و در اندازه سن خودبازی کنند، حرف بزنند و … . این پیام هم پایه و اساس آن است که کودکتان از دوران با ارزش کودکی اش لذت ببرد و همچنین سازگاری خوبی با دوره بلوغ داشته باشد. این پیام نقش بسیار مهمی در اعتماد فرندتان به دیگران ، ابراز احساسات و بیان آرزوهای شخصی اش، هویت یابی او دارد.

وقتی شما به فرزندتان اجازه می دهیدکه بچه باشد بچگی خودش را بپذیرد خطاها ، افکار ، احساسات ، مسئولیتهای مربوط به سنش را بپذیرد در حقیقت به او اجازه داده اید تا به شخص بالغی تبدیل شود، فرد بالغی که برای خودش احترام قایل است ، او با نگاه مثبتی خودش را قبول دارد و روابطش را با افراد دیگر پایه ریزی می کند.

برای اینکه این پیام موفقیت آمیز « بچه باش» را برای فرزندتان بفرستید چه باید بکنید؟ چه باید بگویید؟ در ابتدا شما باید این پیام را برای کودک بفرستید که تو به عنوان یک کودک یا بچه می توانی هر چه می خواهی را درخواست کنی اما لزوما همیشه آنچه را که درخواست می کنی نمی توانی به دست بیاوری . یعنی او به عنوان یک بچه باید توانایی شنیدن نه را داشته باشد یاد بگیرد که گاه مورد قبول واقع نمی شود و یاد بگیرد که این واقعه را بدون احساس بدی سپری کند. گاهی «نه» می شنوی ، چون آنچه می خواهی مال تو نیست. اما حق داری بگویی می خواهی ، گاهی آنچه می خواهی مربوط به زمانی است که باید بزرگتر شوی و تا به آن زمان باید صبر کنی.مشاور کودک

پیام چهارم مهمی که والدین می توانند برای فرزندشان بفرستند ، پیام « فکر کن است» این پیام پایه و اساس هوش در کودک شما است. توانایی انکه بتواند بیاندیشد و بازی تخیلی انجام دهد. اینکه کودکتان بتواند به واقعیت آگاهی پیدا کند، از داده هایی که از طریق حواس ۵ گانه بدست می آید، نتیجه گیری ها و ارتباطات خوبی برقرار کند. فکر کردن فقط یاد گرفتن دروس مدرسه و امتحان دادن نیست. فکر کردن در زندگی روزانه و امور مهم نیز حائز اهمیت است. وقتی شما به کودکتان چنین پیام مهمی را می فرستید به نوعی به آنها اجازه داده اید متفکران ، نویسندگان و شعرای مستقلی در آینده نزدیک شوند. در واقع آنها با پیام« فکر کن» تحت تاثیر قضاوتها ، افکار و گفته ها و تبلیغات دیگران قرار نمی گیرند ، آنها با این پیام مهم یاد می گیرند تا به اطلاعات توجه داشته باشند و خودشان اظهار وجود و قضاوت درست کنند. اگر می خواهید فرزندتان فرد سالمی باشد که در جامعه نیز موفق شود به این پیام از طرف شما بسیار نیاز دارد. بنابر این والدین بایستی در گفتگوهای روزمره به سوالات کودک پاسخی مناسب دهند و هر گز او را برای سوالات و طریقه تفکرش مورد تمسخر قرار ندهند .

پنجمین پیام مهمی که می توانید برای فرزندتان بفرستید پیام «احساس کن» می باشد این پیام پایه و اساس رشد هیجانی یا احساسی کودک شما ست. بدون اینک پیام ارتباط فرزندتان با دنیای پیرامونش خشک و سطحی می شود. از همه مهم تر آنکه احساس کودکتان را بپذیرید بدانید کودکی که احساسش مورد پذیرش قرار نمی گیرد نمی تواند یاد بگیرد که چگونه احساساتش را کنترل کند. بنابراین احساس فرزندتان هر چه که باشد خوب یا بد ابتدا آن را بپذیرید و به او نگویید که« نباید چنین حسی داشته باشی» سپس به او یاد بدهید چگونه احساسش را کنترل کند . اگر احساساتش جریحه دار شده یا ناراحت است این امکان وجود دارد که با فردی در خانواده دچار مشکل شده باشد یا شاید هم احساس می کند شما نیازهایش را آن طور که باید و شاید درک نکرده اید و در صدد رفع نیازهای او بر نیامده اید. به کودکتان کمک کنید کارها و حرفهایی که می توانند احساسات خوب و مثبت در او به وجود آوردند را بشناسد و یادش بدهید احساسات مثبت را برای مدت طولانی حفظ کند و همچنین به او بگویید که به خودش کمک کند به وسیله رفتارها و گفتارهایی که حس مثبت ایجاد می کند تا از شر احساسات منفی خلاص شود و یاد بگیرد که احساس منفی را سریع محو کند.

منبع:مرکزمشاوره.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *