صحبت با کودک

چگونگی صحبت با کودکان ۳

در دو مقاله قبلی این سایت در مورد چگونگی درست صحبت کردن با کودکان صحبت کردیم، در ادامه در این مقاله نیز ۵ نکته دیگر در رابطه با گفتگوی درست با کودکان و تعامل مناسب آورده شده است:

با ما همراه باشید، مقالات مرتبط در زیر آمده اند:

چگونگی صحبت با کودکان ۱

چگونگی صحبت با کودکان ۲

  1.   رفتارهای خوب را مدلسازی کرده و انتظار آن را داشته باشید- رفتارهای خوب در خانه یا هر جای دیگری نبایستی اختیاری باشند. اگر شما رفتارهای خوب برای کودکان خود و هر فرد دیگری مدلسازی کنید، آنها خواهند دید که رفتارهای خوب مورد انتظار بوده و در یک سطح مداوم به نمایش گذاشته می شوند. با آموزش گفتن موارد پایه ای مانند “لطفا” و “متشکرم” به کودکان خود قبل از اینکه بتوانند صحبت کنند، شروع کنید. کودکان مستحق همان تقدیر و احترامی هستند که بزرگسالان با یکدیگر به کار می برند. آنها اغلب گفتار و رفتار والدین خود و پرستارهای خود را تقلید خواهند کرد. به کودکان خود “لطفا” و “متشکرم” و “خواهش می کنم” بگویید همان گونه که به هر فرد دیگری اینها را می گویید.
  2. مهربان اما قاطع باشید- اگر شما تصمیم خود را در رابطه با موضوعی گرفته اید، به آن بچسبید. مطمئن شوید که شما و شریکتان در رابطه با آن موضوع اشتراک نظر دارید و بر تصمیم خود متحد باقی بمانید. ممکن است که کودکان آن تصمیم را در همان لحظه دوست نداشته باشند، اما خواهند دانشت که تصمیم به قوت خود باقی خواهد ماند و دیگر با هیچ یک از شما در رابطه با تغییر آن اصرار نمی کند و یا هیچ کدام از والدین را علیه دیگری تحریک بازی نمی دهد. درخواست های خود را مهم جلوه دهید و همانگونه صحبت کنید که منظورتان را می رساند. درخواست با یک تن صدای نا مطمئن به کودکتان این احساس را می دهد که شما کاری ندارید که آیا درخواست شما را دنبال می کند یا نه.
  3. سوالات با انتهای باز بپرسید- اگر می خواهید کودکتان کمی بیشتر فکر کند و ذهنش را کمی بازتر کند، نیاز است تا سوالاتی با انتهای باز از آنها بپرسید. سوالاتی که با جواب های ساده ی “بله” و یا “نخیر” نتوانند پاسخ داده شوند. این سوالات ترغیب کننده گفتن بیشتر هستند، تا کودک عقاید و احساسات خود را به اشتراک بگذارد. به عنوان مثال، به جای پرسیدن “آیا مهمانی پیتر امروز خوش گذشت؟” به ایده های آنها پاسخ دهید تا نشان دهید که شما به آنچه آنها قرار است بگویند علاقه مند هستید و برایتان مهم هستند. به عنوان مثال “واقعا؟”، ” میفهمم”، “در مورد…” و “جالب است”.
  4. بررسی کنید که آیا کودکتان حرفهایتان را متوجه می شود یا نه- اگر متوجه شدید که از کودکتان پاسخی برای درخواست هایتان دریافت نمی کنید و یا بخاطر دستوراتتان و یا مکالماتتان سر در گم شده اند، به یاد داشته باشید که درک آنها را قبل از پرداختن به موضوع بعدی را چک کنید. از آنها بخواهید هر آنچه گفته اید را تکرار کنند. اگر نتوانستند شما خواهید دانست که مکالماتتان برای درک آنها بسیار طولانی و یا بسیار پیچیده است. سعی کنید تا از انتخاب هایتان از لغات را با جملات ساده تر و کوتاه تر جایگزین کنید.
  5. آنچه که می خواهید را با پیام های “من” توضیح دهید- زمانی که از کودکتان می خواهید کاری را انجام دهد، در صورتی که آنچه که از آنها می خواهید را در قالب افکار و احساساتی با ارسال “پیام های من” توضیح دهید، پاسخ بهتری دریافت خواهید کرد. این بسیار موثر تر استفاده از دستورات یا ارسال “پیام های تو” است. این به کودک شما این اجازه را می دهد که بداند که رفتارش چه احساسی را به شما منتقل می کند. کودکان گاهی اهمیت نمی دهند که رفتارشان چه تاثیری بر دیگران می گذارد. با استفاده از این استراتژی، این به آنها کمک می کند تا توجه بیشتری به اقداماتشان نشان دهند و مسئولیت بیشتری برای تغییر رفتارشان به آنها می دهد. به عنوان مثال “من از تو می خواهم که به اینجا بیایی لطفا” بجای “بیا اینجا” یا “من از تو میخواهم که به الیور هم نوبت بدهی” بجای ” به الیور هم نوبت انجام بده” این یک رویکرد نرم تر است و کودکانی که تمایل به “لطفا” شنیدن دارند، به این نوع از گفتار پاسخ بهتری نشان می دهند. توصیف احساسات همچنین به کودکان کمک می کند تا ببینند چرا بایستی اطاعت کنند. به عنوان مثال، “وقتی از مامان دور می شوی، تو فروشگاه می دوی و من نگران میشم چون ممکنه گم بشی” از لغات “زمانی که تو … احساس می کنم…. چون که ….” استفاده کنید.

منبع:مشاورکو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *