درمان سریع لکنت زبان کودک

درمان سریع لکنت زبان کودکان

درمان سریع لکنت زبان کودکان چیست؟ لکنت زبان بین ١٨ تا ٢۴ ماهگی شروع شود اما این امکان وجود دارد که کودکان کمی دیرتر در حدود سه سال و نیمی به مدت کوتاهی لکنت زبان را تجربه کنند. لکنت زبان دلایل زیادی میتواند داشته باشد که یکی از دلایل اصلی آن سختگیری والدین یا توقع و انتظارات بالا آن ها از کودکان است.

افراد در هر سنی می توانند لکنت را تجربه کنند اما بکودکانی که در حال یادگیری زبان هستند بیش تر به آن دچار می شوند. علاوه بر این احتمال لکنت در پسرها بیشتر از دختران است.

بیشتر بخوانید: درمان لکنت زبان کودک

گفتار درمانی و توانبخشی کلامی

درمان سریع لکنت زبان کودکان

با وجود پیشرفت‌هایی در دانش و درک ما از لکنت، متاسفانه هیچ درمانی یا دارویی وجود ندارد که بتواند لکنت را به طور مشخص “درمان” کند. با این حال، درمان سریع لکنت زبان کودکان می تواند از ادامه لکنت تا بزرگسالی جلوگیری کند.

برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان، درمان بر مدیریت لکنت تمرکز دارد. گفتاردرمانگر به کودکان کمک می کند در مدرسه، محل کار و محیط های اجتماعی احساس تنش کمتری داشته باشند و آزادانه تر صحبت کنند.

درمان لکنت زبان کودکان در خانه

یکی از بهترین ابزارهایی که کودکان برای مدیریت لکنت نیاز دارند، کمک شما می باشد. بنابراین مراقب آن ها. مطالعات متعدد نشان می دهد که مراقبان نقش اساسی در کمک به فرزندشان در کاهش لکنت دارند. کارهای زیر به شما کمک می کند تا لکنت کودک خود را کاهش دهید:

درمان سریع لکنت زبان کودکان

۱.دور نگه داشتن

اولین قدم این است مدتی کودک را از محیط هایی که ممکن است او را مورد تمسخر قرار دهند به مدت دو هفته دور نگه داشت.

۲. عدم توجه

در طول این دو هفته بهتر است رفتار شما به گونه ایی باشد که توجه خاصی به لکنت زبان فرزندتان داده نشود. وقتی زبان او میگیرد، به چشم هایش زل نزنید، نشان ندهید منتظر، ناراحت یا دستپاچه هستید، به حرف زدن او کمک نکیند و جملات او را کامل نکنید. با او مانند همیشه رفتار کنید.

۳. به دیگران بگویید

با اعضای فامیل و دوستان خود که مجبور به رفت و آمدید صحبت کنید و از آن ها بخواهید به روش بالا با فرزندتان برخورد کنند.

۴. احساس امنیت

اگر فرزندتان به دلیل اتفاق خاصی دچار لکنت شده است به او کمک کنید احساس امنیت و آرامش داشته باشد، با این کار به او کمک می کند تا استرس نداشته باشد و به هرشکلی که می خواهد ارتباط برقرار کند.

۵. با هم آواز بخوانید

کلمات آهنگین و دارای ریتم آرام، به لکنت کودکان بسیار کمک میکند مخصوصا زمانی که با آهنگ همراه باشد.

۶. رقص

به او بیاموزید همراه موسیقی، کف پای خود را آرام روی زمین بزند و با آهنگ همراه شود. تکان پایش حواس کودک را از حرف زدن منحرف میکند و کودک احساس فشار روانی کمتری خواهد داشت.

۷. متخصص کودکان

بسیاری از اوقات مشکلات کودکان دلایل روانی دارد و به دلایل مختلف ایجاد می شود که روانشناس کودک می تواند به حل این تعارضات کمک کند.

۸. جملات مثبت

اگرچه جملاتی مانند “نفس عمیق بکش” یا “آهسته تر” ممکن است به نظر شما کمک کننده باشد، اما می تواند کودکان را ناراحت کند یا باعث شود که متوجه مشکل خود در تکلم شود.

۹. از صحبت با فرزندتان در مورد لکنت نترسید.

اگر کودک شما سوالی می پرسد یا ابراز نگرانی می کند، به او کمک کنید تا بفهمد که اختلالات گفتاری طبیعی است و بسیاری از مردم تا حدی آن را تجربه می کنند.

۱۰. الگوی مناسب

فرزند شما به الگوی خوبی نیاز دارد، بنابراین هنگام صحبت با او از جملات کامل و ساده با سرعت کمتر استفاده کنید. از مکث های گاه به گاه در سخنان خود استفاده کنید، تا فرزندتان یاد بگیرد که چگونه باید با آرامش صحبت کند.

۱۱. با دقت گوش دهید

فعالانه به صحبت های او گوش دهید و توجه خود را به آنچه فرزندتان می گوید معطوف کنید. تماس چشمی خود را حفظ کنید و هنگامی که کودک دچار لکنت زبان می شود، به دور نگاه نکنید.

پیشنهاد مشاور: عوامل موثر در بروز لکنت زبان کودکان

درمان لکنت زبان ناشی از ترس در کودکان

صحبت آهسته و آرام می تواند استرس و علائم لکنت را به مرور کاهش دهد. تمرین آهسته صحبت کردن می تواند مفید باشد، این کار به افراد کمک می کند که بتوانند قبل از حرف زدن فکر کنند و کلمات مناسب را پیدا کنند و به مرور یاد می گیرند که چگونه در هنگام حرف زدن استرس خود را کاهش دهند.

تنفس عمیق ماهیچه ها و ذهن را آرام می کند و یک راه عالی برای مبارزه با استرس است. تکنیک های تنفس عمیق می تواند به کودک شما کمک کند تا بر لکنت خود غلبه کرده و آن را کنترل کند.

علت لکنت زبان در کودک چیست؟

روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که لکنت ناشی از عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، رشد زبان، محیط و هماهنگی ساختار و عملکرد مغز است. این عوامل تاثیر زیادی بر لکنت و نحوه بیان کودکان دارد. عوامل زیر احتمال ایجاد لکنت را افزایش می دهد:

  • سابقه خانوادگی لکنت. لکنت در خانواده ها دیده می شود و تحت تأثیر عوامل ژنتیکی است. به عنوان مثال، کودکانی که لکنت دارند، اغلب خویشاوندانی دارند که لکنت داشته اند.
  • تجربه لکنت به مدت ۶ ماه یا بیشتر
  • تجربه سایر اختلالات گفتاری کودکان
  • نگرانی شدید در مورد لکنت زبان در خانواده

علائم لکنت زبان

  • شروع کلمه، عبارت یا جمله دشوار می باشد.
  • تکرار صدا، هجا یا کلمه
  • طولانی کردن کلمات
  • مکث
  • افزایش لکنت در هنگام خستگی، هیجان یا استرس
  • اضطراب از صحبت کردن
  • مشکل در برقراری ارتباط

علائم زیر نظر ممکن است همراه با لکنت زبان شدید دیده شود:

  • پلک زدن سریع
  • لرزش لب و فک
  • تکان دادن سر
  • تیک های صورت

هوش پایین، مشکلات عاطفی، سبک فرزندپروری و تیپ شخصیتی باعث لکنت زبان نمی شود. اضطراب و استرس باعث لکنت نمی شود، اما می تواند لکنت را بدتر کند.

انواع لکنت زبان

لکنت رشدی

شایع ترین نوع لکنت این نوع می باشد که شامل  کودکان ۳ تا ۸ ساله می باشد و در زمانی اتفاق می افتد که کودک مهارت گفتاری و زبانی را توسعه می دهد و بر گفتار خود تسلط پیدا می کند.

لکنت نوروژنیک

این لکنت کم تر دیده می شود و تنها پس از یک آسیب مغزی تروماتیک بروز پیدا می کند، این مشکل پس سکته مغزی یا حتی بیماری آلزایمر نیز دیده شده است.

لکنت روانی

این نوع لکنت نادر می باشد و تنها در این در بزرگسالانی رخ می دهد که آسیب های شدیدی را تجربه کرده اند.

توجه  به این نکته داشته باشید که لکنت از اضطراب یا استرس ناشی نمی شود. اما می تواند باعث استرس و اضطراب اجتماعی برای آن ها شود بنابراین باید به احساسات آن ها توجه زیادی داشته باشید.

درمان سریع لکنت زبان کودکان

لکنت در سن مدرسه

اگر کودکی در سن ۷ تا ۸ سالگی هنوز لکنت زبان داشته باشد، این وضعیت پایدارتر خواهد بود، شاید تا بزرگسالی.

در این سن کودک می تواند از گفتار درمانی سود زیادی ببرد. والدین می توانند گفتگو و بیان خود را در محیط خانواده آغاز کنند که به کودک کمک می کند تا با لکنت خود مقابله کند.

یافتن راه‌هایی برای مشارکت و درمان سریع لکنت زبان کودکان، از طریق ورزش، فعالیت‌های هنری یا هر چیز دیگری که به آن علاقه دارد نیز می‌تواند کمک زیادی کند.

عواقب بلندمدت لکنت چیست؟

برای بسیاری از کودکان و بزرگسالان، لکنت بدترین بخش این بیماری نیست، بلکه تاثیر آن بر زندگی روزمره آن هاست که آن ها را نگران و مضطرب می سازد.

هنگامی که افراد دچار لکنت زبان می شوند، احساس می کنند کنترل اساسی ترین عملکرد خود را از دست داده اند. این امر می تواند تحقیرکننده، ناراحت کننده و آزاردهنده باشد، متاسفانه این اختلال در اعتماد به نفس افراد تاثیر زیادی دارد و به مرور باعث می شود که این افراد ساکت شوند و نظری در کلاس یا محل کار نداشته باشند.

لکنت زبان در کودکان ۶ ساله

رشد هر کودک متفاوت می باشد بنابراین نمی توان در مورذ آن نظر داد. کودکان ۶ ساله ممکن است علائم لکنت داشته باشد که بخشی از رشد طبیعی گفتار و زبان اوست. اگر این علائم ۳ تا ۶ ماه طول بکشد، ممکن است دچار لکنت رشدی شود بنابراین حتما باید درمان سریع لکنت زبان کودکان را پیگیری کنید.

اجازه دهید فرزندتان برای خودش صحبت کند و افکار و جملاتش را تمام کند این کار به او اجازه می دهد که احساس کند که می تواند عادی باشد و صحبت کنند.

لکنت زبان کودک دو ونیم ساله

این امر تا حدودی عادی است که کودکان خردسال در گفتار خود کمی ناتوانی داشته باشند. در واقع، حدود ۵ درصد از کودکان احتمالاً در مقطعی از رشد خود، معمولاً بین سنین ۲ و نیم تا ۵ سالگی، از مشکلاتی مانند لکنت یا ناتوانی در تمام کردن کلمات رنج می برند.

لکنت زبان در کودکان ۳ ساله

در این سن کودک دچار لکنت رشدی می شو، این بدین معنی است که  رشد گفتار و زبان کودک از آنچه او نیاز دارد یا می‌خواهد بگوید عقب می ماند.

اکثر کودکانی که قبل از ۵ سالگی شروع به لکنت می کنند، بدون نیاز به کمک خوب می شوند. اما اگر لکنت کودک زیاد اتفاق می افتد، بدتر می شود یا همراه با حرکات بدن یا صورت اتفاق می افتد، باید به روانشناس و درمانگر مراجعه کنید.

نویسنده: محسن دادخواه

سوالات متداول

۱ - آیا لکنت ناشی از استرس است؟

لکنت ممکن است زمانی که فرد هیجان‌زده، خسته یا تحت استرس است، شدت یابد. شرایطی مانند صحبت کردن در جمع یا صحبت کردن با تلفن می تواند برای افرادی که لکنت دارند نیز دشوار تر باشد.

۲ - لکنت از علائم اوتیسم است؟

آیا لکنت نشانه یا نشانه اوتیسم است؟ تعداد زیادی از کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم دارای اختلالات گفتاری مانند لکنت زبان هستند. مهم است که به یاد داشته باشید که لکنت نه نوعی اوتیسم و نه نشانه ای از اوتیسم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *