کودک کم خواب

کودک کم خواب

 

 

کودک کم خواب

 

خواب موضوع مهمی است که همانند تغذیه و ورزش نقش مهمی در سلامت افراد در سنین مختلف داشته و باعث رشد مناسب رهنی و جسمی در افراد و در کودکان می شود. اگر کودک خواب منظم و کافی نداشته باشد و الگوی خوابش بی نظم بوده و در شبانه روز بر مبنای سن  و سالش به میزان کافی استراحت نکند چرخه رشد و نمو مغزی و جسمی او با اختلال رو به رو شده و مشکلات بسیاری برای او به وجود خواهد آمد.

کودکان بسیاری با مشکل کم خوابی و یا بی خوابی مواجه هستند که در واقع الگوی خواب خانواده و شرایط محیطی و نیز وراثتی و عوامل متعدد دیگر می تواند در آن تاثیر گذار باشد. می توان گفت علل بی خوابی در کودکان به شرایط سنی و میزان نیاز آن ها به خواب بستگی دارد. خوردن نوشیدنی های کافئین دار، تا دیر وقت بازی کردن، خوردن شام در ساعات اخر شب، انجام تکالیف مدرسه قبل از خوابیدن و هزاران مورد دیگر می تواند از دلایل اصلی به خواب نرفتن کودکان در ساعات مقرر و به طبع ان بیدار نشدن در زمان مقرر باشد. مواردی که ذکر شد در دسته عادت های بد زندگی در بروز بی خوابی و کم خوابی در کودکان بودند اما اگر به دلایل فیزیکی و عاطفی اشاره کنیم عوالی مانند درد در هر یک از نقاط بدن از گوش گرفته تا پا و نیز در دسته موارد عاطفی اضطراب و استرس و بی قراری کودک از عوامل اصلی بی خوابی و کم خوابی در کودکان است.

محیط خواب مناسب می تواند تاثیر بسیاری زیادی در به خواب رفتن مناسب کودک و بیدار شدن به موقع او داشته باشد مثلا اگر کودک در محیطی ساکت ارام و تاریک به همراه تخت و بالش مناسب و پتویی گرم و نرم باشد مسلما خیلی بهتر از غیر از این شرایط به خواب رفته و بیدار می شود لذا والدین می بایست به محیط خواب کودک به عنوان یک مورد بسیار مهم دقت کافی داشته باشند. معمولا وقتی اسم بی خوابی یا کم خوابی به زبان اورده می شود  تمامی نگاه ها و توجه ها به سمت بزرگسالان می رود اما باید گفت بسیاری از کودکان این روزها مشکل بی خوابی و کم خوابی دارند.

کم خوابی تنها به زمان محدود نمی شود بلکه عادت هایی بد خوابی نیز در این دسته قرار دارند مثلا اگر کودک در زمان خواب بیدار شود و دیگر به خواب نرود و یا برای خوابیدن مرتب قلت زده و دیر به خواب برود و یا اینکه صبح نتواند به راحتی از خواب بیدار شود همه در زمره عادت های بد خواب و بد خوابی در کودکان مطرح می شوند. والدین باید دقت کنند که اگر سیگار می کشند باید ان را طوری تنظیم کنند که در محیط خانه نباشد به خصوص دود مواد دخانیاتی در ساعات شب می تواند موجب بروز بی خوابی در کودکان شود.کودک کم خواب

در هر صورت تا جایی که امکان دارد با رعایت موارد گفته شده از دارو درمانی برای کاهش و یا بهبود اختلالات خواب در کودکان پرهیز نموده و از راهکارهای گفته شده استفاده نمایید که به طبع هیچ گونه عوارضی نداشته و به سلامتی فرزند دلبندتان آسیبی نمی زنند. اینکه پدر و مادر زمان معینی را برای به خواب رفتن کودک در نظر بگیرند خیلی خوب بوده اما آن ها باید دقت کنند که اگر فرزند کمی لجباز و مصر در بیدار ماندن است اصرار زیادی به او و در زمان های خیلی زود مانند هشت تا هشت و نیم شب که برخی خانواده ها عادت دارندکودک خود را در این زمان ها به خواب می فرستند بسیارزود خواهد بود و به همین منظور و بر اساس استانداردها بهترین زمان برای به خواب رفتن کودکان بین ساعت ۹ تا ۹.۵ شب است و بهترین زمان بیدار شدن نیز بین ۶ تا ۶.۵ صب و با این روش کودک خوابی حدود ۸ ساعت دارد که نرمال و استاندارد می باشد. از انجام بازی های کامپیوتری و موبایلی در فرزند خود به خصوص در شب جلوگیری نمایید به خاطر این که بسیاری از بازی های خشن و نامناسب باعث بروز استرس و هیجان و اضطراب در کودک شده و این می تواند سبب به هم ریختن چرخه مناسب خواب آن ها و بروز کم خوابی و بی خوابی در کودکان شود لذا در انجام بازی های کامپیوتری کودک خود نظارت داشته و او را به طرز مناسبی کنترل نمایید. اگر کودک تان به سنی رسیده که محصل است و به مدرسه می رود حتما دقت کنید که باید تکالیفش را در ساعاتی معین در طول روز به خوبی انجام داده و در ساعات شب این کارها را انجام ندهد تا ارامش او از بین نرود.

منبع:تریبون آزاد

5 پاسخ
  1. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام پسر من ۴ ماه و ۱۵ روزه است خیلی بد به خواب میره هنوز نتونستم با یه روش عادتش بدم بخوابه بعد کلی دردسر خوابش میکنم زود بیدار میشه در حد یه ربع تا نیم ساعت میخوابه به خدا خسته شدم به هیچ کاریم نمیرسم اشکم رو درآورده این پسر شما میگید چیکار کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      الگوهای خواب نوزادان و منظم کردن انها برای همه والدین چالش بزرگیه. کلییدی ترین نکته در ایجاد الگوی خواب مناسب ایجاد عادت های درست و پایبندی به این عادت هاست و نکات دیگر نیز فراهم کردن تختواب مناسب و ماساژ دادن روزانه کودک است. هم چنین چرت های روزانه کودک را تنظیم کنید و بر اساس سن وی به کودک اجازه بیدار شدن و به خواب رفتن بدهید. در مقالات این سایت راهنماهای جامعی مربوط به خواب نوزاد وجود دارند برای مطالعه به لینک زیر بروید:
      راهنمای جامع برای خواب نوزاد

      پاسخ
  2. زاهد
    زاهد گفته:

    سلام دوست عزیز
    بدخوابی نوزاد موضوعی هستش که اکثر والدین با این مشکل مواجه هستن.چند پیشنهاد رو خدمتتون میدم که شاید همشون شامل کودک شما نباشه ولی در مجموع میتونه کمکتون کنه.از سیر بودنش مطمئن باشید.شاید گرسنست که خواب راحتی نداره.قبل خواب سعی کنید باهاش ارتباط چشمی نداشته باشید و هیجان زدش نکنید.میتونید قبل خواب حموم آب گرم بکنیدش یا با روغن بدنش رو ماساژ بدید.سعی کنید در یه ساعت و مکان مشخص بخوابونیدش و ساعت خوابش منظم باشه.فضای اطرافش رو زیاد شلوغ نکنید.یک ریتم و لالایی ثابتی براش داشته باشید.از نظر نور اتاق مطمئن باشید که متناسب هستش

    پاسخ
  3. لیلا
    لیلا گفته:

    پسری ۲۸ ماهه دارم که موقع خواب باید دست من رو بغل کنه تا بخوابه یا اینکه پا یا کمر خودش رو بابدن من در ارتباط باشه تا بخوابه حتی نصف شب که از خواب پامیشه اب بخوره یا همینطوری بیدار میشه دوباره باید دست من رو بگیره نمیدونم چطور باهاش رفتار کنم که این عادت از سرش بیرون بیاد وبه تنهایی بتونه بخوابه ممنونمیک دقیقه پیشخوانده شده

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      فرزند شما یک سری نیازهای جسمی دارد که نیاز است شما به آن توجه داشته باشید و با توجه به شرایط سنی فرزندتان بهتر است سعی کنید به استقلال او احترام بگذارید و اجازه بدهید که یک سری کارها را که برای او آسیبی به همراه ندارد چون غذا خوردن و حتی گاهی پوشیدن لباس در منزل و بازی و… را به خودش واگذار کنید تا او استقلال بیشتری را تجربه کند و به مرور میزان وابستگی اولیه به شما برای او کاهش یابد.
      ۱. محل خوابیدن او با شما متفاوت می باشد؟
      ۲. برای شما این رفتارهای لمسی فرزندتان چه معنایی دارد؟
      ۳. چه میزان در طول روز برای بازی و بیان احساسات خود به او وقت می گذارید؟

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *