آموزش دستشویی رفتن به کودکان

آموزش دستشویی رفتن به کودکان

آموزش دستشویی رفتن به کودکان، آموزش دستشویی رفتن کودک دو ساله یک مرحله مهم برای کودکان و همینطور والدین است. راز گذر از از این مرحله چیست؟ وقت گذاشتن و صبوری به خرج دادن.

موفقیت در آموزش دستشویی رفتن به کودکان منوط به آمادگی جسمی و هیجانی می باشد و وابسته به سن خاصی نیست. بسیاری از کودکان از سن ۲سالگی علاقه مند به آموزش توالت رفتن می باشند در حالی که برخی دیگر تا سن دو و نیم سالگی یا حتی بیشتر آمادگی ندارند درحالی که عجله ای هم در آن نیست. اگر شما خیلی زود آموزش توالت رفتن را شروع کنید ممکن است آموزش و درک توالت رفتن بسیار زمان بر باشد.

سن دستشویی رفتن کودک

دستشویی رفتن کودک به نقاط عطف فیزیکی، رشدی و رفتاری بستگی دارد، نه سن. سن دستشویی رفتن کودک نی نی سایت؟

کودکان ممکن است در ۱۸ تا ۲۴ ماهگی یاد بگیرند که از دستشویی استفاده کنند و به والدین خود بگویند که نیاز به دستشویی دارند. با این حال، کودکان دیگر به دلیل تاخیر در رشد و رفتار ممکن است بسیار دیر تر حتی تا سن چهار سالگی نیاز خود به دستشویی رفتن را عنوان نکنند، اما عجله ای نیست. اگر خیلی زود شروع کنید به فرزند خود آسیب وارد می کنید.

برای اینکه متوجه شوید آیا فرزندتان آماده است، از خود سؤالات  زیر را بپرسید:

  • آیا کودک نیاز به دستشویی رفتن را از طریق عبارات، بیانات یا حرکات چهره ای به شما می گوید؟
  • آیا کودک قادر است دوساعت یا بیشتر در روز خودش را خیس نکند؟
  • آیا کودک درمورد پوشک خشک یا خیس شکایت می کند؟
  • آیا کودک می تواند به تنهایی شلوارش را پایین و دوباره بالا بکشد؟
  • آیا شما می تواند روی صندلی نشسته و سپس از روی آن بلند شود؟

اگر پاسخ شما بیشتر بله است، کودک آماده آموزش توالت رفتن است اما چگونه باید به او آموزش دهید؟

آموزش دستشویی رفتن به کودکان

آموزش دستشویی رفتن به کودکان

اگر به بیشتر سوالات پاسخ نه می دهید باید صبر کنید اگر تغییر بزرگی در خانه داشته اید مثل تغییر مکان، طلاق، خواهر یا برادر جدید یا فوت یکی از نزدیکان بهتراست به کودک خود فشار وارد نکنید و اجازه دهید تا چند ماه بگذرد. اگر تصمیم گرفتید که زمان شروع آموزش توالت رفتن به کودک است زمینه را برای دست یابی به آن فراهم کنید. با حفظ نگرش مثبت در خود و دیگر مراقبان کودک، شروع کنید. سپس این مراحل را انجام دهید.

برای مطالعه بیشتر:

۱۲ توصیه جهت آموزش دستشویی رفتن به کودکان

۱. وسایل لازم را در همه جا قرار دهید

صندلی توالت را در حمام و توالت یا در ابتدا جایی قرار دهید که کودک شما بیشتر وقت خود را آنجا می گذاراند و صندلی را  نیز در دیدرس خود قرار دهید و او را به نشستن برروی صندلی با یا بدون پوشک ترغیب کنید. اطمینان یابید که کودک شما می تواند روی پاهای خود بر روی زمین یا صندلی توالت فرنگی بایستد.

کمک کنید کودک شما بداند چگونه در مورد توالت صحبت کند با استفاده از اصطلاحاتی صحیح و ساده احساسات خود را بیان کند. شما می توانید محتواهای پوشک کثیف را در صندلی توالت بگذارید بماند تا مفهوم یا مقاصد کاربرد آن را به کودک نشان دهید یا اجازه دهید تا کودک اعضای خانواده را هنگام استفاده از صندلی توالت ببیند.

آموزش دستشویی رفتن به کودکان

۲. زمان بندی داشته باشید

اگر کودک شما مایل است اجازه دهید بدون پوشک چندین بار طی روز دقایقی را روی صندلی توالت بنشیند.

۳. مشوق های انگیزیشی را درنظر بگیرید.

برخی از کودکان به استیکرها یا ستاره های روی چارت ها واکنش نشان می دهند. برخی دیگر گردش در پارک و دیگر داستان های مکمل موقع خواب را دوست دارند. تلاش کودک را با تشویق کلامی تقویت کنید مانند:

“چقدر عالی، تو داری درست مثل بچه های بزرگ توالت رفتن رو یاد می گیری”. مثبت اندیش باشید حتی اگر این رفت و برگشت به توالت موفقیت آمیز نباشد.

۴. سریع برو اونجا!

وقتی که شما متوجه علائمی حاکی از نیاز به توالت رفتن مانند وول خوردن، چمپاته زدن در یک جا یا گرفتن ناحیه تناسلی شدید، سریع واکنش نشان دهید. کودک خود را با این علائم آشنا کرده و او را به دستشویی هدایت کنید.

۵. پوشک ها را از دسترس خارج کنید

پس از چند هفته آموزش توالت موفقیت آمیز، کودک آماده جابجایی پوشک با آموزش شلوار یا لباس زیر است. این انتقال یا گذر را با رفتن به بیرون جشن بگیرید و به کودک اجازه دهید تا از پوشک استفاده نکند.

پس از آنکه کودک شما آماده پوشیدن با آموزش شلوار یا لباس زیر مقرر می شود از به تن کردن بالاپوش ها، کمربند یا تسمه، لباس های سرتاسری یا دیگر مواردی که می تواند مانع از لباس پوشیدن مستقل شود بپرهیزید.

۶. خواب مناسب داشته باشید

اکثر کودکان اوایل اغلب حدود دو تا سه ماه آموزش مداوم دستشویی رفتن در کنترل مثانه در طی روز تسلط دارند. آموزش توالت در خواب نیمروز یا شبانه ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد. در این اثناء از شلوارهای یکبار مصرف یا از تشک های لایه دار در هنگام خواب کودک استفاده کنید.

۷. دریابید که چه زمانی باید آموزش دهید 

اگر کودک چند هفته در برابر استفاده از صندلی توالت مقاومت کرد، طی چند ماه دوباره تلاش کنید. اما انتظار وقوع پیشامدهای تصادفی و در رفتن های ناگهانی را داشته باشید.

۸. یادآوری کنید.

خود را خیس کردن اغلب زمانی روی می دهند که کودکان مجدوب فعالیت هایی می شوند که برای لحظاتی دلچسب تر از استفاده از توالت است. برای مبارزه با این حالت، توالت رفتن منظم را ارائه دهید مانند ابتدای صبح، بعد از هر وعده غذایی و اسنک، قبل از سوار ماشین شدن یا رفتن به رختخواب.

آموزش دستشویی رفتن به کودکان

۹. خونسردی خود را حفظ کنید.

کودکان عمداً خیس کردن شلوار را برای عصبانی کردن والدین ایجاد نمی کنند. اگر کودک شما خود را خیس کرد او را سرزنش، تأدیب یا خجالت زده نکنید. از کودک تان بخواهید که وقتی پوشک خیس یا کثیف است به شما اطلاع دهد.

۱۰. آمادگی داشته باشید.

اگر کودک شما چندین بار خود را خیس می کند لباس زیر جذبی ممکن است بهتر باشد. به یاد داشته باشید که خیس کردن های تصادفی خطری ندارند اما می تواند منجر به مورد اذیت واقع شدن، خجالت و بیزاری از جانب همسالان شود. اگر کودک آموزش دیده در دستشویی رفتن مشکل دارند، به ویژه در سن ۴ سالگی و بالاتر از آن یا اینکه نگران خیس کردن های تصادفی کودک خود هستید با پزشک مشورت کنید.

گاهی اوقات مشکلات خیس کردن شلوار نشان دهنده شرایط و مشکلات اساسی جسمانی مانند عفونت مجاری ادرار یا بیش کاری مثانه باشد. درمان فوری می تواند کمک کند تا کودک شما بتواند عاری از این مشکل باشد.

۱۱. هماهنگی

اطمینان حاصل کنید که همه مراقبان کودکتان، از جمله پرستار بچه، پدربزرگ و مادربزرگ از یک روال پیروی می کنند و از نام های یکسانی برای اعضای بدن و کارهای حمام استفاده می کنند. به آن ها بگویید که چگونه آموزش دستشویی را انجام می دهید و از آن ها بخواهید که از همان رویکردها استفاده کنند تا کودک شما گیج نشود.

۱۲ مشاور

تاخیر در دستشویی رفتن ممکن است به دلیل اضطراب و استرس ناشی از خانواده یا محیط باشد. شب ادراری نشانه استرس بالا کودک است در این شرایط توصیه می شود که از مشاور کمک بگیرید تا دلیل اضطراب و استرس زیاد کودک را شناسایی، درمان و نکات مورد نیاز را برای شما فراهم کند.

آموزش دستشویی رفتن کودک پسر

در پسران، اغلب بهتر است که نشسته ادرار کنند و سپس پس از اتمام آموزش دفع می توانید ادرار کردن ایستاده را نیز یاد دهید. کتاب آموزش توالت رفتن را بخوانید یا به کودک خود یک اسباب بازی برای سرگرم شدن هنگام نشستن بر روی صندلی توالت بدهید. وقتی او در حمام است در کنارش بنشینید و با او صحبت کنید، بازی دستشویی رفتن نیز می تواند به این روند کمک کند.

حتی اگر کودک شما فقط آنجا نشسته است، او را به تلاش کردن تشویق کنید و به او یادآوری کنید که بعداً اجازه تلاش دوباره برای دستشویی را دارد. برای حفظ ثبات سعی کنید صندلی توالت یا توالت فرنگی را هنگام بیرون رفتن از منزل با خودتان ببرید.

برای مطالعه بیشتر: آموزش ارزش های مهم به کودک پنج ساله

توالت رفتن دختر

دختران را آموزش دهید تا از جلو به عقب خود را خشک کنند برای پیشگیری از حرکت میکروب ها از مقعد به واژن یا مثانه و مطمئن شوید که کودک پس از آن دست هایش را می شوید.

آموزش توالت چقدر طول می کشد؟

آموزش استفاده از دستشویی به کودک نوپا کار یک شبه نیست و اغلب بین ۳ تا ۶ ماه طول می کشد، اما ممکن است برای برخی از کودکان این زمان کم و بیش طول بکشد. اگر خیلی زود این یادگیری را شروع کنید، روند طولانی تر شدده. و ممکن است ماهها تا حتی سالها طول بکشد تا در شب خشک بمانید.

آموزش دستشویی رفتن کودک دو ساله

در این سن توصیه می شود که یک روال ایجاد کنید. برای مثال، پس از بیدار شدن از خواب با پوشک خشک، یا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پس از نوشیدن مقدار زیادی مایعات، روی دستشویی فرنگی  بنشینید. فقط چند دقیقه در روز فرزندتان را روی دستشویی بگذارید و در صورت تمایل به او اجازه دهید بلند شود اصرار باعث می شود که کودکتان سرد شود یا نگه داشتن مدفوع را تجربه کند.

مطالب مرتبط: آموزش تصویری توالت رفتن کودک

آموزش تصویری ادرار کردن کودک

مقاومت کودک برای دستشویی رفتن

منبع اصلی:

https://www2.aap.org/sections/scan/practicingsafety/Modules/ToiletTraining/ToiletTraining.pdf.

سوالات متداول

۱ - کودک ناگهانی توالت رفتن را یاد می گیرد؟

معمولا بچه ها با مشاهده اطرافیان یاد می گیرند. خیلی از کودکان به راحتی از بقیه یاد می گیرند و با مشاهده رفتار دیگران از والدین می خواهند که مستقل شوند. برخی کودکان سریع یاد می گیرند، و والدین فقط نقش تحریک یادگیری و انگیزشی را بر عهده دارند.

۲ - سه سال برای آموزش دستشویی مناسب است؟

بهتر است به یاد داشته باشید که هر چقدر کودک بزرگتر باشد آموزش او برای توالت رفتن به تنهایی زودتر نتیجه می دهد. هر کودک سرعت خاص خود را دارد و سن مطلق برای آموزش مد نظر نیست. حدود ۲۵ درصد از کودکان در حدود سن سه سالگی به طور کامل توالت رفتن را یاد می گیرند

۳ - چه سنی برای توالت رفتن مناسب است؟

در حالیکه ممکن است کودک کاملا در طول روز قادر به نگه داشتن خود باشد، ممکن است چند ماه زمان ببرد تا کودک بتواند در طول شب خود را نگه دارد. سن میانگین برای خشک ماندن در شب حدود ۴ تا ۵ سالگی است. اکثر کودکان تا سن ۵ الی ۶ سالگی زمان می برد تا کاملا در طول شب خشک بمانند.

4 پاسخ
  1. مهدیه فرزین فر
    مهدیه فرزین فر گفته:

    سلام توضیحاتتون درمورد دستشویی رفتن بچه ها خیلی خوب بود ممنون.لطفا بازم اگر مواردی هست که مهمه بگید.من سوالی داشتم.پسر۲سالو۳ماهه ی من داره دستشویی رفتنو یاد میگیره ولی وقتی شلوارشو درمیارم برای دستشویی رفتن خیلی به خودش دست میزنه وهرچقدر میگم کثیفه ودست نباید بزنی بدتر میشه وخیلی سخت میتونم حواسشو پرت کنم خواستم بپرسم چکار کنم که ترک کنه کارشو وعادتش نشه. ممنون

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      سلام مهدیه جان. خواهش می کنم. ببین در مورد کاری که کودکت می کنه اگر زیاد بهش بگی دست نزن حساس میشه و رفتارش بدتر میشه پس بهتر چیزی نگی. اصلا نترس این رفتارها عادت نمیشن مگر اینکه والدین بیش از حد تاکید کنند.

      پاسخ
  2. الهام
    الهام گفته:

    سلام،پسرم ۶ساله است،اما هنوز مدفوعات داخل شورتش می کنه،اگر لخت باشه سریع می ره دستشویی،اما هرچی باهاش صحبت میکنم،فایده نداره،غر زدم،اما تنبیه نکردم،چکار کنم،توی مهد هم این کارو کرده،لطفا راهنمایی کنید،تشکر

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما الهام جان
      در این مورد با توجه به اینکه شرایط سنی فرزندتان برای درک این مفاهیم کافی می باشد خب نیاز است که هم مسیر آموزشی او بررسی شود و هم اینکه با خودش صحبت شود تا بتوانیم در این مسیر کمک کنیم تا شرایط بهتری را تجربه کند و بهتر است که این مسیر آموزشی قبل از مدرسه رفتن و یا مهد باشد چون در هرصورت اگر این شرایط در مدرسه و گروه همسالان رخ بدهد می تواند بر اعتماد به نفس او تاثیر بگذارد و مشکلات بعدی را به دنبال داشته باشد.
      اما تنها نمیتوان موضوع یک عادت را بیان کرد و احتمال داشتن یک سری افکار خاص در فرزندتان وجود دارد اما برای بیان هر نظری و کمک نیاز است که با خود او هم در کنار شما صحبت شود.
      بهتر است شرایط مراجعه به روانشناس بالینی کودک را ایجاد کنید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *